Auteur |
Onderwerp |
|
BartSteur
Netherlands
245 berichten |
Geplaatst - 17 jan 2011 : 23:15:12
|
Een vraagje.
Een virtuele bezetmelder als alternatieve stop, komt dat toevallig nog in een toekomstige versie van koploper?
Groet, Bart |
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2011 : 23:36:29
|
Hallo Bart,
Officieel zit het er niet in, maar het kan nu al en werkt goed. Als je wilt weten hoe, kan ik je mijn backup-file wel sturen. Ik heb ooit Paul gemailed met dezelfde vraag, maar ik kreeg een geirriteerd antwoord terug, omdat Paul vindt dat dit nooit betrouwbaar kan werken. Maar het werkt wel betrouwbaar.
Dus dan heb je in ieder blok 1 echte melder (voor binnenkomst blok) en 1 virtuele melder waarbij de lok rustig (nadat de lok heeft leren remmen)afremt naar stop.
Voordeel is dat je de stopplaats gemakkelijk kunt verplaatsen door alleen het aantal cm's te wijzigen in de instellingen en je hebt minder bedrading nodig.
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
Bewerkt door selectrixfreak op 17 jan 2011 23:37:22 |
|
|
vincent
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2011 : 09:22:44
|
Beste Bert,
Ik ben ook geinteresseerd. Zou ik deze file ook mogen hebben?
Met vriendelijke groet
Vincent |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2011 : 10:06:52
|
Heren
ik begrijp de vraag, maar snap niet waarom jullie niet gewoon de handleiding lezen dan zie je gelijk dat hij inzetbaar is en voortreffelijk werkt. Alleen de vraag onder de vraag om 1 bezetmelder in te zetten, dat is niet de bedoeling van deze oplossing. alhoewel het functioneerd. de betrouwbaarheid is niet gegarandeerd. de virtuele melder helpt je een probleem op te lossen zonder dat je aan de baan moet sleutelen. HET IS EEN TUSSEN OPLOSSING OM EEN PROBLEEMPJE OP TE LOSSEN. Koploper werkt met twee bezetmelders per blok. Schakeover op SELECTRIX met software dat er voor geschikt is als je met 1 melder wil werken. verkeerde bezuiniging om bij koploper iets anders te willen dan het ontwerp van de software ondersteund.
groet
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2011 : 10:35:24
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak
Dus dan heb je in ieder blok 1 echte melder (voor binnenkomst blok) en 1 virtuele melder waarbij de lok rustig (nadat de lok heeft leren remmen)afremt naar stop.
Bert, maar zoiets noemt men toch geen "alternatieve" stop? Dat is een stop voor treinen die een bepaalde lengte hebben, om netjes aan perron te komen ofzo.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2011 : 20:26:03
|
In mijn ogen is het geen alternatieve stop, hoor.
Hier is mijn laatste backup file:
Download Attachment: Wassenbergbahn_20110111_200433.bck 176,32 KB
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
Bewerkt door selectrixfreak op 18 jan 2011 20:27:43 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2011 : 22:37:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak
In mijn ogen is het geen alternatieve stop, hoor.
Kan best, maar in de vraag van Bart wel
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 19 jan 2011 : 00:09:55
|
Inderdaad, ik bedoelde een alternatieve stopplaats. Zoals in het echt wordt aangegeven in een station met bakborden.
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bak_ trein
Groet, Bart |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 19 jan 2011 : 02:25:06
|
Hallo,
Ik denk dat jullie twee dingen door elkaar halen.
1. In onderhouden blokken kan je geen virtuele melders ingeven voor alternatieve stopplaatsen op basis van lengte van de trein.
2. Binnen een Vaste Route kan je stoppen op een Alternatieve melder.
Dit gaat op basis van de "hoeveelste melder" het in het blok is.
Dit is zo gedaan in verband met eventuele alternatieve blokken die gekozen kunnen worden en waar de nummers van de melders dus afwijken van die in het orginele routeblok.
Is de gekozen alternatieve melder toevallig een virtuele melder dan werkt dit dus gewoon en word hij als alternatieve stopmelder gebruikt.
Je zou met vaste routes die vlak voor het station beginnen dus een lange trein op een andere virtuele melder kunnen laten stoppen door de route alleen bij die lange trein aan te vinken.
Met vriendelijke groet,
Jack van der Werf.
|
Bewerkt door JackvdW op 19 jan 2011 02:34:29 |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 19 jan 2011 : 23:18:36
|
Ha Jack,
Dat lijkt op wat ik zoek. Nog een vraagje. Het vrijgeven van het vorige blok gebeurd bij mij op de laatste melder. Wat nu als ik als een alternatieve stopplaats opgeef. Geeft hij dan nog het vorige blok vrij?
Groet, Bart |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 19 jan 2011 : 23:54:52
|
Hoi Bart,
Volgens mij wel want de stopmelder, ook al is dit een alternatieve melder is de laatste, er komt immers geen volgende meer en dan zou het vorig blok nooit vrij worden gegeven. Ik stop in mijn vaste routes vaak op alternatieve melders en dat werkt gewoon goed en voorgaande blokken worden netjes vrijgegeven.
Het enige wat wel gebeurd is dat bij alle alternatieve stopmelders het "doorrijden in cm" met dezelfde lengte wordt uitgevoerd als bij de "standaard" stopmelder.
Dit komt om dat deze functie (cm doorrijden) eigenlijk is bedoeld om een stoomloc mooi midden op de draaibrug van een draaischijf te laten stoppen. De draaibrug is dan een apart blok en daar zitten nooit alternatieve melders op en het stoppen is dus altijd aan de stopmelder gekoppeld (er is maar één melder waar dan ook meteen op wordt doorgereden en dan gestopt) welke dat dan ook mag zijn. CM doorrijden wordt door velen (ook door mij) vaak anders gebruikt dan eigenlijk bedoelt.
Groeten Jack.
|
Bewerkt door JackvdW op 20 jan 2011 03:05:26 |
|
|
|
Onderwerp |
|