Ik heb een tijdje op het forum gezocht maar mijn vraag nog niet kunnen beantwoorden:
Bij het ijken van de snelheid stel je natuurlijk de lengte van de niet gedetecteerde rails in. Tot zover duidelijk maar is de lengte van het voertuig niet ook belangrijk? Of heb ik deze instelmogelijkheid over het hoofd gezien?
Ik bedoel te zeggen dat een br 89 tenderlokje door zijn kortere wielbasis ook bij gelijke snelheid toch meer tijd nodig heeft om de kloof tussen de 2 meetsecties te overbruggen dan een Br 01 b.v. Het 1e blok wordt later vrijgegeven en dus lijkt het voor KL korter te duren. Of zie ik dit verkeerd?
Je meldpunten die je gebruikt moeten beide even lang zijn dus zeg voor het gemak 20 cm.
De lengte die je vastlegd is de lengte tussen deze twee melders plus de lengte van 1 melder.
Voorbeeld, als de lengte tussen de melder 1000 mm is vul je dus 1000+200= 1200 mm in.
Dan weet koploper van af het moment dat de eerste melder vrijkomt en daarna de tweede ook vrijkomt dat er 1200 mm is afgelegd in een bepaalde tijd die, daarbij zie je dat de lengte van je trein niet zoveel invloed heeft of beter gezegd geen invloed heeft.
Het gaat dus om de afgelegde weg in een bepaalde tijd en dat geeft je snelheid in km/u of mm/sec.
Bedankt voor je alles verhelderende antwoord. Ik vrees dat vele medespoorders hier de mist in gaan zoals ik dus ook deed.
De tussenlengte + 1 bezetmelderlengte (nu is me ook duidelijk waarom ze even lang moeten zijn) is voor mij nieuw. En ook de beginnershandleiding van E. Teunissen (met alle respect voor zijn werk) legt dit volgens mij anders uit.
Ik kan iig verder met het ijkwerk. Ik had gelukkig pas 3 loks op mijn manier geijkt voordat ik verdenkingen koesterde dat er iets niet klopte.
Theo, je hebt gelijk. Ik was even in de war met het rem en keer proces als er meerdere snelheden tegelijk worden gemeten. Dan gaat de remtijd in als de 2 melder vrijkomt.