Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 298 / Bezoekers Vandaag: 2836
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pendel + ijkspoor probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hanswolbers

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 06 jan 2011 :  13:20:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb een pendelbaantje voor wat dieseltreinstellen.
Die gaat vanaf een dubbelsporig eindstation via enkelsporig baanvak naar een kopspoor in het hoofdstation. Tot voor kort werkte de pendel prima, maar op dit moment heb ik er wat problemen mee.

Zodra een trein binnenkomt in het kopspoor van het hoofdstation en de 1e bezetmelder aldaar voorbij rijdt, stopt deze direct. Rijrichting wordt gekeerd (te zien aan front/sluitsein) en daarna meldt koploper 'geen bestemming'. Trein rijdt dus niet terug.

In dit stuk baan ligt ook een ijkspoor. Zodra ik 'bepaal richting' kies gaat de trein de richting van het kopspoor in het hoofdstation op (dat moet ook). Zodra hij daar het bezetmeldpunt voorbij rijdt, rijd hij vrolijk door en wil het stootjuk eruit rijden.

Er lijkt dus iets niet goed te gaan bij / met specifiek dat ene bezetmeldpunt.



Groeten,
Hans

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2011 :  14:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik neem even aan 2-rail en bezetmelders via stroomdetectie

Inspecteer dan de onderbrekingen rond de inrijmelder.
Waarschijnlijk vloeit stroom langs "stop bezetmelder" omdat de trein direkt stopt. De hoofdverdachte is daarom de isolatie tussen inrijmelder en de stopmelder.
Misschien braampje of zo dat de isolatie overbrugt, door "werking" van de sporen.
Indien daar nog een stuk ongedetecteerd tussen zit is het moeilijker in te schatten wat er mis is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 07 jan 2011 :  16:34:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,

Het gaat hier inderdaad om 2-rail en bezetmelders via stroomdetectie.
Heb de isolatie gecontroleerd en uitgetest, maar dat zit goed.
Moet dus nog even verder zoeken/spelen.
Iemand nog andere tips waar ik naar kan kijken?



Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 07 jan 2011 :  17:32:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De melding geen bestemming komt door het vinkje in aanvullende eigenschappen van het blok, bij alleen vertrek bij bestemming.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 jan 2011 17:32:56
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 07 jan 2011 :  17:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Top! Dat probleem is opgelost. Vinkje waarschijnlijk een keer per ongeluk aangezet.
De pendeltrein keert dus weer en vertrekt ook daadwerkelijk.

Blijven de volgende problemen nog over:

1. Pendeltrein stopt direct na bezetmelder. Hij rijdt naar blok 7 met bezetmelding 3.09 en 3.10. Stop direct na 3.09, maar zou dus stukje door moeten rijden.

2. Trein ijken, rijdt door tot stootblok (en liefst verder). Trein die geijkt moet worden bepaald richting naar blok 7 dus gaat ook naar bezetmelders 3.09 en 3.10. Dus daar moet toch iets niet goed zitten.


Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 07 jan 2011 :  21:09:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Voor het ijken heb je nogal al wat lengte nodig aan weerszijden van je ijktraject, toch gauw een meter of 2 aan elke kant. Als het blok met het stootblok dus te dicht op het ijktraject staat zal het altijd misgaan. Zelf zorg ik er altijd voor dat het ijktraject zo ligt, dat de trein een flinke ovaal kan rijden.
Voor het probleem met het directe stoppen, en trouwens ook voor een beter inzicht in het probleem van het ijken, zou het handig zijn als je je database op het forum zet. We kunnen dan meekijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  17:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Het ijken is altijd goed gegaan. En ik heb het nu zelfs bij het bepalen van de rijrichting met een hele lage snelheid gedaan. Dan zou de uitloop zeer gering moeten zijn, maar komt hij ook uit bij het circa 1 meter 20 verderop gelegen stootjuk.

Bijgesloten de database, hopelijk heb ik dat goed gedaan.

Download Attachment: Hans.bck
23,12 KB

Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  17:55:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Ik zie dat je een alternatieve stopplaats hebt.

Dat is de oorzaak van je probleem, alternatieve stopplaatsen zijn alleen mogelijk als je meer dan 2 melders per blok hebt.

Na de aankomstmelder kun je dan naar keus je trein op basis van lengte laten stoppen op de tweede melder of op de derde melder of op de vierde melder naar gelang je melder hebt in dat blok.

Als je nu de alternatieve stopplaatsen verwijdert zal het werken zoals het moet.

Verder zie ik dat je melders dubbel gebruikt in meerdere blokken zoals bijvoorbeeld 3.03 van blok 3, die gebruik je ook als aankomst melder voor de beide kopsporen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 jan 2011 18:05:25
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  18:41:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

In de blokken 1, 2 en 7 de alternatieve stopplaatsen verwijderd.
Nog steeds dezelfde problemen over.



Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  19:06:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans, heb je dan ook de dubbel gebruikte melders verwijdert.
Je hebt nu als inrijder van je kopspoor de stopmelder van het vorige blok in gebruik.

Ik denk zomaar dat je kopsporenblokken bestaan uit maar 1 meldpunt klopt dat? En op 1 melder per blok zal er nooit netjes worden gestopt.

Zoals je de kopspoor melders gebruikt zal het niet goed werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  19:12:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Blok 1 en 2 hebben inderdaad beide slechts 1 melder.
Blok 7 heeft 2 melders.

In blok 1 en 2 geen problemen. Krijg de treinen op de gewenste plaats stil, maar dan wellicht niet op de juiste manier zoals het in koploper is bedoeld.

Blok 7 geeft dus wel problemen, daar stopt de trein direct na het binnenrijden van de 1e melder.



Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  19:28:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans, zoals al eerder gezegd controleer de werking van beide melders als ze gelijktijdig bezet gemaakt worden of bezetmelden zal de trein onmiddellijk stoppen. Dit is een probleem op je baan, dat kunnen we hier vandaan niet oplossen.
Zal zo nog even met de stofkam door je instellingen gaan, maar ik ben bang dat daar voor de rest niets te vinden is. Mijn advies is echter wel stel koploper op de juiste manier in en gebruik de meldpunten op de juiste manier.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  19:51:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Tot zover in elk geval bedankt voor de hulp. Ben al wel weer een stukje wijzer.
Mocht er nog iets aan de stofkam blijven hangen, dan lees ik het wel.

Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 08 jan 2011 :  20:28:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stofkam resultaat.

De minimum bloksnelheid van blok 7 is 20 km/u
De laagste snelheid van de lok 641 geijkt is 26 km/u
Dat heeft als resultaat dat de lok altijd te hard binnenkomt op de stopmelder en dus een noodstop uitvoerd. Dit in combinatie met een massasimulatie tijd voor het afremmen van 50 naar 0 van meer dan 20 sec. Zal dit niet goed gaan.
Hierbij zie ook gelijk het belang van het ijken en invullen van de lagere decoderstappen bij het ijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 jan 2011 20:29:21
Ga naar bovenaan de pagina

hanswolbers

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 07 feb 2011 :  20:51:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een paar weken erg druk gehad met van alles en nog wat, behalve de treinbaan.
Vandaag weer eens een paar uurtjes tijd en zin om bij de treinbaan aan de gang te gaan.

Uiteindelijk middels het testprogramma in Koploper ontdekt dat de bezetmelders 3.09 en 3.10 tegelijkertijd bezet waren. Er ontbrak dus een isolatielas.
Klein foutje, met grote gevolgen.

Isolatielas er tussen en alles werkt weer zoals van ouds.

Ga nog wel even met de diverse tips van Wim Ros aan de gang om eea te verbeteren, maar de basis is weer functioneel.

Groeten,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina