Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 298 / Bezoekers Vandaag: 2867
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schaduwstation dynamische blokken; lichtsluis of bezetmelders?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MarcelL

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 04 jan 2011 :  15:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik (H0, 2-rail, IB) worstel met de volgende vraag;

Ik wil mijn 2 schaduwstations van 4 sporen met een opstellengte tussen de wissels van 2 - 2,30 m, bereden in 1-richtingsverkeer, met dynamische bloklengte laten besturen. Hiervoor wordt het gebruik van lichtsluizen aangeraden. Ik kan tot nu echter geen lichtsluizen vinden die kant en klaar verkrijgbaar zijn en ook geschikt voor een overbrugbare afstand van 25-30 cm (de max. breedte van de 4 sporen). Dit ondanks een oproep in een ander draadje (de Busch-lichtsluis kan max 10cm overbruggen). Zelf in elkaar zetten gaat hem niet worden, aangezien ik electrobeet ben...

Ik overweeg daarom toch om met bezetmelders te werken. Mijn vragen:
1) Voorwaarde is volledige bezetmelding van de trein. Wordt daarmee bedoeld dat elke wagon/rijtuig stroom moet afnemen, of is het voldoende als alleen de laatste van de trein dit doet? En kan dit ook per trein wisselen (dus de ene trein alle wagons, de andere alleen de laatste stroomafnemend?)
(1a) dezelfde vraag trouwens ook voor automatische treinlengte bepaling)
2) Als ik met bezetmelders ga werken, is de bijgesloten indeling van secties dan juist (treinen van links naar rechts)? Dus alle 4 de secties voor de uitrijwissels op 1 bezetmelder, en alle 4 de secties na de inrijwissels op 1 (andere) bezetmelder? Dit komt m.i. op hetzelfde neer als het gebruik van lichtsluizen, waarbij ook 4 sporen op 1 bezetmelder zitten. Toch?
3) Kunnen de wisselstraten en de opstelsporen tussen de getekende rode secties inderdaad ongedetecteerd blijven zoals getekend?
4) Klopt het dat ik de secties zo klein mogelijk kan houden (paar cm.) zodat de sporen zo veel mogelijk gevuld kunnen worden? De treinen rijden tenslotte de inrijsecties (links) uit alvorens te stoppen, en de laatste secties ook achteruit weer uit om de sectie weer vrij te geven. Toch?

Een heel verhaal. Als ik onduidelijk ben of dingen over het hoofd zie, of als iemand nog een andere suggestie heeft, dan hoor ik het graag!

Download Attachment: schaduwstation.jpg
51,62 KB

Groeten,
Marcel

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  19:09:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Voor de eerste melders moet je volledige trein detectie hebben anders stopt de achterste trein te vroeg, dus alle wagonnetjes emn alle wielen moet stroomafnemen. Hiermee zie je gelijk wat het probleem gaat worden bij het gebruik van echte melders in plaats van lichtsluizen.

Als de melder te vroeg vrijgegeven wordt doordat je even geen stroomverbruik hebt door bijvoorbeeld vervuilde wielen, loopt het geheel in de soep.

M.a.w. dynamische blokken werken alleen betrouwbaar met lichtsluizen.

Je kunt toch ook meerdere lichtsluizen plaatsen en aansluiten op dezelfde melder, dan is het bereik toch geen probleem meer.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  19:41:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Met lichtsluizen bereik je denk ik het beste resultaat.
Ik maak gebruik van CONRAD materiaal. De reikwijdte is meer dan 30 cm tussen ontvanger en zender dus genoeg voor een flink aantal sporen.

Als lichtsluis maak ik gebruik van de CNY-37 gekocht bij Conrad.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=184250
Deze bestaat uit een zender en ontvanger. Even doorslijpen met een slijpschijfje en je hebt een lichtgevoelige zender en ontvanger paar. De Zender (IR diode) staat in serie met 6 andere Ir-diodes en een stroom begrenzingsweerstand.
De ontvanger heb ik verbonden aan de ingang van een LR-101 melder van Lenz. De ontvanger is eigenlijk een fototransistor die de ingang van de melder naar massa trekt. Er zijn dus verder geen transistor of Ic's meer nodig. Simpel en heel betrouwbaar.

Wel is het belangrijk dat je Koploper opgeeft dat de status van de bezetmeldpunten nu omgekeerd worden gelezen. Immers bij geen trein is de ingang van de melder actief. Rijdt een trein door de lichtbaan dan wordt de melder inactief.
De LR-101 heeft de mogelijkheid om de ingebouwde vertragingstijd te verkleinen door de CV te programmeren Ik heb deze terug gebracht naar 20ms ipv 500ms. Bij het inactieve worden van de melder is er een snellere respons.

mvrgr,
Rob


N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 04 jan 2011 :  20:02:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rob,

Marcel heeft geen LR101 modules, die kan hij ook niet gebruiken, dus aan die informatie heeft hij helemaal niets.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  08:34:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Wim, Marcel,

Ik ken niet het type melder dat Marcel gebruikt. Doch er zijn verschillende melders voor verschillende systemen die ook op de CONRAD lichtsluis kunnen worden verbonden. Wim heeft met zijn kennis op elektronica gebied daar vast een oplossing voor.

Ik gebruik het LENZ systeem dus deel ik mijn ervaring. Het dient slechts als voorbeeld.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  10:42:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel
Ik rij nu ongeveer twee jaar met bezetmelders op mijn dynamisch schaduwstation

1)Volledige detectie = volledig, elke wagen en elk draaistel.
2)Ik heb de wissels bij de secties betrokken, dus één grote inrijsectie en één grote uitrijsectie.
3)zie 2)
4)inrijsecties lang genoeg houden, minstens de lengte van een rijtuig anders ben je afhankelijk van slechtstwee asjes om te detecteren. De tweede trein moet buiten profiel stoppen en rijdt zeeer traag door de wisselstraat....uitrijsectie is minder belangrijk.

Ik heb overwogen om de inrijsectie op lichtsluisjes te zetten omdat dat de meest kwetsbare is, maar nog niet uitgevoerd.
Met mijn bezetmelder had ik alle vrijheid voor de vormgeving van de inrijsectie dat komt mij op een lichtsluisje per spoor .

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  11:51:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo


Met mijn bezetmelder had ik alle vrijheid voor de vormgeving van de inrijsectie dat komt mij op een lichtsluisje per spoor .

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Theo, de bedoeling van het dynamische blok ontwerp is om juist 1 lichtsluisje voor meerdere sporen te gebruiken. Daar zit nu juist de winst in.
Een sluisje als binnenkomstmelder en een sluisje als stopmelder. Je kunt zoveel sporen tussen de lichtbaan leggen als mogelijk is.

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  13:10:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

quote:
Daar zit nu juist de winst in.


Maar tevens het verlies. Bij meerdere opstelsporen naast elkaar is er altijd wel 1 of meerdere wissels die voor de andere uitsteken en dat stuk lever je bij de andere opstelsporen in.
Per rocoline wissel is dat 23 cm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:10:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat is helemaal juist wanneer je de lichtbaan haaks over de rails laat schijnen. Ik heb de lichtbaan onder een hoek geplaatst zodat elk spoor vrijwel dezelfde afstand tot de lichtbaan heeft gerekend vanaf de wissel.
Onder een hoek geplaatste lichtbaan zorgt ook voor betere lichtbaan onderbreking. De openingen tussen de rijtuigen wordt niet meer gezien of zijn dermate kort dat de melder ze onderdrukt.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  14:21:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Schuin of recht het maakt niets uit ik zou altijd het nodige verliezen.
Zie voorbeeld. 4 sporen worden ca. 23 cm. korter.


Download Attachment: Test.jpg
13,57 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 05 jan 2011 14:22:55
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelL

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  17:31:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Lotgenoten,

Allen hartelijk dank voor de reacties.

Zou ik het als volgt kunnen samenvatten:
- Uitrijsectie rechterzijde: kan met 1 bezetmelder (scheelt lichtsluizen) op de manier zoals in mijn schets, dan wel op de manier van Theo door ook de wissels in de secties op te nemen.
- Inrijsectie links: kan toch beter met lichtsluis, aangezien dit betrouwbaarder is en zodat niet alle assen van de wagons hoeven te worden gedetecteerd;
> Vraag: kunnen igv lichtsluis links de inrijwissels en de daaropvolgende opstelsporen ongedetecteerd blijven?
- Blijft daar mijn probleem dat ik geen electro-ervaring heb en geen printjes kan solderen.
> Wim Ros, de oplossing van Rob met de CNY-37 van Conrad, kan die zoals omschreven door Rob worden aangesloten op jouw bezetmelders ipv op de Lenz?
Is het daarnaast een optie dat jij eens een mooie lichtsluis bedenkt die de juiste eigenschappen heeft en op jouw bezetmelders kan worden aangesloten? En deze ook gebouwd op de markt brengt? Ik ben vast niet de enige die hieraan behoefte heeft. Maar gaat misschien even duren.
> Rob, heb je een schema van jouw oplossing, zodat ik iemand kan zoeken om dit voor mij in elkaar te zetten?

Allen bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  18:28:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

De oplossing die Rob jouw geeft werkt ook op andere bezetmelders, dus ook op die van ons.
En om daar nu een project of een print voor op de markt te brengen is een beetje overbodig, het is al een kant en klaar product, wat een kleine aanpassing behoeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 jan 2011 :  19:43:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcelL


> Vraag: kunnen igv lichtsluis links de inrijwissels en de daaropvolgende opstelsporen ongedetecteerd blijven?




Natuurlijk, want met die bezetmelder signalen kan KL toch "niets".

Zijn bij bij daarom ook niet gedetecteerd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelL

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 13 jan 2011 :  15:34:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robstuart


Als lichtsluis maak ik gebruik van de CNY-37 gekocht bij Conrad.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=184250
Deze bestaat uit een zender en ontvanger. Even doorslijpen met een slijpschijfje en je hebt een lichtgevoelige zender en ontvanger paar. De Zender (IR diode) staat in serie met 6 andere Ir-diodes en een stroom begrenzingsweerstand.



Rob,

> Wat voor voeding gebruik je voor deze lichtsluis?
> Begrijp ik nu goed dat de door jou genoemde Ir-diodes en de stroombegrenzingsweerstand al kant en klaar zijn geinstalleerd? Of moet er nog iets aan de zender en ontvanger worden aangesloten alvorens deze op de bezetmeldmodule aan te sluiten? Zo ja, wat dan precies? Waarde weerstand etc?

Bedankt!

Groeten,
Marcel

H0, 2-rail, Intellibox I, Tijdperk I K.Bay.St.B.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 14 jan 2011 :  14:33:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Er komen nauwelijks componenten bij.
De lichtontvanger is een fototransistor. Die wordt direct verbonden aan een melderingang en massa.

De lichtzender is een lichtdiode. Slechts een weerstand in serie is voldoende om de stroom te begrenzen tot ongeveer 25mA (max is 50mA).
De weerstand kan berekent worden door totale spanning minus de spanning van de lichtzender (ongeveer 1.2Volts). Het resultaat deel je door 0.025A. Ik heb vier lichtzenders in serie gezet met een enkele weerstand.
Belangrijk is dat geen ruwe (niet afgevlakte) gelijkspanning wordt gebruikt maar een normale gelijkspanning.

Dit is alles eigenlijk.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP.
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelL

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 16 jan 2011 :  22:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik ga het proberen, mijn dank!

Groeten,
Marcel

H0, 2-rail, Intellibox I, Tijdperk I K.Bay.St.B.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina