Auteur |
Onderwerp |
|
marckmartens
Netherlands
18 berichten |
Geplaatst - 28 dec 2010 : 18:49:08
|
Hallo allemaal,
Ik heb bijgaand ontwerp gemaakt voor mijn modelspoorbaan.
Het schaduwstation vormt tevens een keerlus. De handleidingen volgend kom ik op bijgaande schematische aansluiting van de Twin Booster en de terugmelddecoder. Blauw is aangesloten op de keerlusmodule van de Twin Booster en groen is de normale spanning.
Kunnen jullie aangeven of dit schema juist is?
Download Attachment: keerlus.jpg 49,37 KB Mvrgr,
Marc |
Bewerkt door marckmartens op 28 dec 2010 18:50:19 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
marckmartens
Netherlands
18 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2010 : 22:44:33
|
Wim,
Begrijp uit je antwoord dat door mij bedachte schema niet juist is.
Betekent dit dat de secties van de opstelsporen gewoon aangesloten moeten worden op de normale spanning (groen)?
Mvrgr,
Marc |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2010 : 23:31:27
|
Het zou kunnen werken denk ik. Maar je moet er wel voor zorgen dat er nooit een trein het schaduwstation inrijdt terwijl er ééntje uitrijdt. Anders weet die Twin booster echt niet hoe schakelen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
marckmartens
Netherlands
18 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2010 : 09:54:43
|
Das een helder antwoord. Maar hoe werkt het dan wel?
Mvrgr,
Marc |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2010 : 11:29:47
|
Marc,
Zoals ik al zei op een plaats waar er maar 1 trein tegelijk op het ompoolspoor aanwezig kan zijn. In dit geval dus op een andere plaats in je sporenplan, dus bijvoorbeeld in het buitenste spoor van je spiraal. Waarbij de buitenste wissel het begin of einde is van het ompoolspoor.
Download Attachment: MarcKeerlusTCBooster.JPG 49,77 KB
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
marckmartens
Netherlands
18 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2010 : 22:30:04
|
Wim,
Aan de hand van je uitleg en wat nader gespeur heb ik voor de duidelijkheid mijn baanplan schematisch uitgetekend en de polariteit erbij getekend. Het knelpunt in het hele ontwerp vormt de wisselverbinding A/B. Deze wordt echter altijd van A naar B bereden. Hierdoor ontstaat dus de keerlus van B via nivo 1 naar A.
Als ik het goed begrijp moet het gedeelte tussen de opstelsporen op nivo 1 en wissel A (inclusief wissel A) voorzien worden van de keerlusschakeling. Is dit correct?
Is de keerlusmodule uit de TC booster trouwens goed te gebruiken icm met koploper of kan er beter gebruik gemaakt worden van een schakeling obv stroomdetectie?
Download Attachment: Schemabaanplan.jpg 340,58 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2010 : 23:44:51
|
Marc, een keerlusschakeling op basis van stroomdetectie is altijd beter dan eentje op basis van het eerst laten onstaan van een kortsluiting hoe kort ook. De keerlusschakeling op basis van stroomdetectie is ook makkelijker in je bezetmeld en blokken te gebruiken.
In je sporenplan is er sprake van 2 keerlussituatie die je met 2 keerlusschakelingen kunt oplossen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
|
Onderwerp |
|