Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 3160
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lengte terugmelding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

amz

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 28 dec 2010 :  15:38:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,
Ik ben bezig mijn huidige analoge baan om te zetten maar digitaal. (Gebruik van koploper / s88SD16-n / s88XPressNetLi). Dit betekend dat ik o.a. de baan moet / wil gaan opdelen in blokken, en het aanbrengen van terugmeldingen. Nu begrijp ik dat normale bloklengte, minimaal de maximale verwachte treinlengte zou moeten krijgen. Tevens dan dus 2 terugmeldpunten in ieder blok. Vraag is nu eigenlijk. Wat is de / een vuistregel voor de lengte van zo’n terugmelding. (als ik het goed begrijp dan is de lengte van het terugmelddeel, tevens de lengte voor het mogelijk afremmen.)

Is het dan ook raadzaam om alle terugmelders even groot/lang te maken.?

Mvrgrt,
André

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  15:46:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wil je volledig gedetecteerd rijden of niet ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

amz

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  15:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Is wel mijn eerste uitgangspunt.

Mvrgrt,
André
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  16:20:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door amz

Is wel mijn eerste uitgangspunt.




Dan is lengte blok al iets minder kritisch, de staart houdt dan volgend blok bezet, wel opletten bij wisselstraten zonder detectie.

Wanneer je volledig gedetecteerd rijdt en in één richting, is de eerste bezetmelder de ganse lengte van het blok min de stopmelder.
Stopmelder heeft minimum de lengte van je langste rijtuig. Ik neem zelfs 1,5 omdat een stuurrijtuig dat vooraan rijdt bij mindere detectie anders wel eens te ver durft doorrijden.

Let wel op de "vaktermen" van Koploper leren afremmen begint op de inrijmelder, netjes stoppen op de stopmelder.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

amz

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  16:31:03  Toon profiel  Reageer met citaat
OK,
Wat dan dus betekend dat bij een blok met 2 rij richtingen, je een terugmelder krijgt aan beide uiteinde van het blok. Met een lente van 1 á 1,5 lengte langste rijtuig ?
En daar tussen in een niet gemeld deel?!


Mvrgrt,
André
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  16:43:25  Toon profiel  Reageer met citaat
of 3 terugmelders in dat blok.Is nog beter.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  19:11:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door amz


En daar tussen in een niet gemeld deel?!



Zeker niet, want je wilde toch volledig gedetecteerd rijden...dan hoort daar een derde bezetmelder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  19:35:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
André, koploper werkt perfect met 2 melders per blok, volledige detectie is geen must.

Bij 2 melders per blok en het blok in 2 richtingen bereden, zijn de melders even lang en liggen aan het begin en of eidn van het blok, de lengte van het meldpunt is ergens tussen de 20 en 40 cm. Dat kun je zelf het beste bepalen aan de hand van een proefbaantje. Dan weet je het rijgedrag van je lok, nadat hij heeft leren remmen e.d.

Hoelang je die delen maakt is dus geheel aan je zelf en aan je eigen instellingen van snelheid en remvertragingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

amz

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  11:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Wordt langzaam allemaal beetje duidelijk.
Heb wel een testbaan(tje) gemaakt. Maar is haast niet te doen, om hierin alles uit te sluiten te testen (dus baseer mijn bevindingen voor een groot deel door het lezen van het forum).
Als ik het nu goed begrijp ziet koploper dus bij binnenkomst in eerste meldpunt blok bezet, en bij verlaten van laatste meldpunt vrijgave van blok. (dus tussen sectie is niet echt relevant, wellicht bij een "vergeten" treinstel o.i.d.)

PS: (had dit vergeten te vertellen). Maar het is een N-baan. Maten zoals jij opgegeven hebt zijn voor N ?


Mvrgrt,
André
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  11:23:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
André, de maten zijn voor N of voor H0, geen terplaatse vaststellen wat de beste lengte is voor de beide melders.

Het vorige blok in koploper wordt naar keuze vrijgegen op de eerste melder van het volgende blok, of nog beter op de laatste melder van het volgende blok. Dit zeker als er niet met volledige detectie wordt gereden.
Dit kun je instellen bij onderhouden blokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina