Auteur |
Onderwerp |
|
plmtsbda
Netherlands
87 berichten |
Geplaatst - 27 dec 2010 : 21:58:40
|
Hallo,
(twincenter; 2-rails)
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om een nieuw baandeel werkend te krijgen (Ik heb ter info een tekening van het baanplan toegevoegd).
Download Attachment: BV1.JPG 22,98 KB
De idee is: 2 lokale treintjes pendelen om beurten van blok 33 of blok 34 via blok 28 (blok 27 is verboden) naar blok 31 en terug.
Daarnaast rijden 2 goederentreinen via de keerlussen op en neer. In principe via blok 27, maar ze passeren via blok 28 (blokken 31 en 32,33,34) zijn verboden).
Mijn gedachte is: De goederentrein uit blok 25 mag altijd naar blok 26. Vandaar mag hij verder naar blok 27 (of eventueel 28) als die vrij is. Vervolgens mag hij pas verder als zowel blok 29 en blok 30 vrij zijn.
Ik heb e.e.a eerst op de PC getest. Toen leek het te werken.
Op de baan is het me gelukt de lokale treintjes volgens plan aan het rijden te krijgen. In combinatie met de goederentreinen werd het een fiasco. Daarom probeer ik nu eerst alleen de 2 goederentreinen aan het rijden te krijgen. Voorlopig zonder succes.
Het komt erop neer dat de treinen binnen korte tijd beide stil staan of frontaal botsen.
Ik ben de afgelopen dagen continu aan het veranderen geweest en weet niet meer exact wanneer er wat gebeurde. Daarom zeggen de huidige instellingen van mijn database even niet zoveel. Ik vraag mij nu even af, of er principieel iets fout is. Als iemand mij kan adviseren, wil ik eerst nog wat uitproberen. Daarna stuur ik, als het nog niet lukt, een ingevulde database.
Probleem 1 Het begin (d1) en het einde (d2) van de keerlussen worden gedetecteerd. Het tussenliggende deel wordt niet gedetecteerd. Bij de blokeigenschappen geef ik op dat de keerlus bezet is bij d1 en d2. Ik probeer via "voorkomen van deadlocks; blok 29 + blok 30)" dat de treinen vast komen te staan. Hoewel het me logisch lijkt dat de keerlus bezet wordt gegeven vanaf d1 en pas weer vrij wordt gegeven door d2, leek het mij dat Koploper niet altijd wist of er een trein aanwezig was in (het niet-gedetecteerde stuk van?) de keerlus. Het gevolg was een frontale botsing.
Hoe zit het precies met het bezet zijn van een blok, ook het niet- gedetecteerde deel, in relatie tot de bezetmelders?
Probleem 2 Toen de treinen wel een keer een lusje reden, bleken de wissels niet tijdig vrij te worden gegeven, waardoor er een padstelling ontstond, of werd de wissel te laat (of niet) omgezet, waardoor er bij het verlaten van de keerlus een kortsluiting ontstond.
Hoe kan ik garanderen dat de wissel goed staat (dus is omgezet) wanneer de trein de keerlus weer gaat verlaten?
Hoe kan ik garanderen dat de wissel in blok 25 vrij is gegeven als een trein in blok 26 staat te wachten tot hij verder mag?
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 27 dec 2010 : 22:45:20
|
Bart,
1: Plaats je database, nu kunnen we er niet zoveel mee.
2: Hoe heb je de keerlus opgelost, via een keerlusmodule of via de stand van het wissel?
Graag de echt relevante informatie.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2010 : 09:17:05
|
Hallo Wim,
Ik gebruik de LK100 voor de keerlussen. Dat werkt redelijk goed, hoewel de trein soms even hapert.
Bij handmatig rijden had ik de wissels gezet met een speciale actie als reactie op het bezet zijn van de stroomdetectoren. Dat werkte goed. Bij automatisch rijden had ik de speciale acties niet-actief gemaakt en wisselstraten aangemaakt.
Hoewel een en ander niet naar behoren werkt, voeg ik mijn bck-bestand bij.
Download Attachment: dubbelspoor.bck 53,9 KB
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 28 dec 2010 : 11:09:41
|
Bart,
Ben je zeker dat de storing niet van een "haperende" of luie wissel komt ? Dan is koploper de trein "kwijt" en blijft hij rijden..
Rij jij met spookdetectie op ? Dan stopt hij direct en kun je fout iets sneller vinden.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2010 : 22:40:32
|
Hallo,
Door het drukke verkeer op het forum is mijn probleem uit beeld geraakt. Ik wil daarom een van mijn vragen nog eens herhalen.
Een blok is in 3 delen verdeeld. Het begin en het einde worden gedetecteerd, het middenstuk niet.
Mijn eerste gedachte is: Als een trein het blok binnen rijdt, wordt het bezet gegeven; het blijft bezet totdat de trein het volgende blok bereikt.
Klopt dit, of ziet Koploper het blok niet als bezet, wanneer de trein zich in het niet-gedetecteerde deel bevindt?
Prettige jaarwisseling.
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2010 : 23:13:53
|
Hallo Bart,
als een trein naar een blok rijdt wordt deze bij de 1e melder bezet gemeld, het blok blijft dan ook bezet tot een volgend blok is bereikt op een melder waarop voorgaand blok wordt vrijgegeven. Koploper rijdt immers van bezetmelder naar bezetmelder, ook al zit er tussenin geen melder dan blijft het blok toch nog bezet.
met vriendelijke groet,
een luie Wissels
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 11:34:46
|
Bedankt Walter, dat is duidelijk.
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 12:03:43
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door plmtsbda
Een blok is in 3 delen verdeeld. Het begin en het einde worden gedetecteerd, het middenstuk niet.
Dit hoeft niet persé zo te zijn. Ik gebruik per blok maar één bezetmelder.Ik maak in ieder blok slechts van één echte en één virtuele melder (stopmelder)gebruik. Dit scheelt een hoop bedradingswerk en bezetmelders en de kans op storingen is dan ook minder. In tegenstelling tot wat veel gebruikers zeggen, werkt dit perfect. (al een jaar lang) Er is nog nooit een lok te laat gestopt.
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- Woonplaats: Sittard |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 13:35:50
|
Bart,
Gebruik 2 melders per blok, gebruik a.u.b. geen virtuele melder, dat geeft een hoop ellende. Ben daar bijna een jaar getuigen van geweest, en de virtuele melders zijn vervangen door echte melders, en alle problemen zijn opgelost, dus geen treinen meer in blokken waar ze echt nog niet zijn en dergelijke, geen bende dus meer op de baan en geen verschillen meer tussen de werkelijkheid en de database.
Verder meld koploper via de eerste melder van het blok de trein aan in dat blok. Plaatst daar dus het loknummer in, en zolang dat loknummer in dat blok vakje op je scherm ingevuld is met dat nummer dat blok bezet, ook al is er geen enkele terugmelder van dat blok bezet. Koploper weet dat er een lok in dat blok is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 13:59:23
|
Wim,
Jij zegt: plaats het loknummer bij de eerste melder van het blok. Ik sleep mijn trein altijd vanuit het overzicht naar het bloknummer op het baanplan. Daarin zie ik toch geen eerste of tweede melder?
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 15:43:10
|
Dat is toch ook wat Wim schrijft. Plaats de lok in het blok, oftewel sleep de lok naar het blok. Dan weet koloper dat het blok bezet is. Of daar nu 10 melders aanhangen of 1 maakt niet uit. Koloper houdt het blok bezet, ook al staat de lok in een niet gedetecteerd gedeelte. Ook al haal je de lok weer weg. Het blok blijft voor koploper bezet.
Gr. Eric |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2010 : 17:57:31
|
Ik denk dat Bert gelijk heeft, je sleept de lok naar het bloknummer, niet naar het bv. gele puntje van de eerste bezetmelder. Wim weet dat ook natuurlijk en bedoelde dat waarschijnlijk, maar als je zijn antwoord las kon je denken dat "daar" sloeg op de eerste bezetmelder.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2011 : 19:50:04
|
Hi All,
Ik ben, naast de discussie over wanneer een blok bezet is, even kwijt waar de oorspronkelijke vraag over ging. Volgens mij heeft een aantal mensen duidelijk aangegeven wanneer een blok bezet is. Nu de rest van de vragen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2011 : 09:22:13
|
Dirk,
Mijn probleem is/was dat het me niet lukt om 2 treinen via de keerlussen te laten rijden. In de testmodus werkt het. In de praktijk staan de wissels niet goed en/of wordt blijkbaar het "voorkom deadlock" genegeerd. Hierdoor ontstaat er kortsluitng of komen de treinen frontaal in botsing. Ik veronderstelde, dat dat mogelijk het gevolg was van het relatief lange niet-gedetecteerde deel van de keerlus. Na de eerdere reacties lijk ik deze optie te moeten uitsluiten.
Voor het schakelen van de keerlussen maak ik gebruik van de LK100 (gebaseerd op kortsluiting). Omdat de treinen af en toe haperen of zelfs stoppen bij het passeren van de overgangen van de scheiding, heb ik nu xTreme-keerlusmodulen aangeschaft. Eerst een weekje vakantie en dan ga ik de baan aanpassen. Ik weet niet of dat het probleem oplost of dat dat er in principe niets mee te maken heeft. Ik zal het resultaat laten weten. In de tussentijd blijven goede tips uiteraard welkom.
Een goed 2011.
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2011 : 09:33:29
|
Hallo Bart,
wordt je trein wel op de baan gevolgd door koploper, ik begin hier sterk aan te twijfelen als ik jouw reactie zo lees. Kortom rood is het blok waarin de trein zich bevindt, geel is het bestemmingsblok via de geel gelegde wisselstraat. Als de trein in het volgende blok gearriveerd is zal de volgende rijweg gelegd worden als de wachttijd is verstreken.
Als je treinen verkeerd om door de keerlussen rijdt, is dan de wisselstraat wel goed geschakeld door koploper?
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 03 jan 2011 : 16:50:40
|
Hallo Bart en anderen,
Allereerst allen een heel goed 2011 gewenst. Ik breng nu maar meteen één van mijn goede voornemens in praktijk en vraag me af of je de betreffende wissels wel goed hebt ingetekend. Het zwarte pootje is namelijk de actieve poot en het blauwe pootje de niet actieve poot. De trein rijdt dus in de richting van het zwarte pootje. Als het bij jou zo is aangegeven dat ze in de richting van de blauwe poot rijden, gaan ze de verkeerde kant op en is Koploper de treinen kwijt, met de desastreuze gevolgen die je beschrijft. Het zal niet de eerste keer zijn, dat de verwisseling van de blauwe en zwarte pootjes plaatsvindt. Succes verder met het uitpuzzelen van het probleem. Lukt het niet, dan volgende week hol (=hulp op locatie).
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2011 : 17:54:41
|
Waar een weekje vakantie al niet goed voor is.
Naar aanleiding van jullie opmerkingen ben ik nogeens stap voor stap met één loc gaan kijken wat er gebeurde. Het blijkt inderdaad een slordige fout. Na de eerdere testen had ik geconstateerd dat er een wissel verkeerd was aangesloten. Op basis van mijn papieren schema had ik de aansluiting van de betreffende wissel aangepast. Maar naar nu bleek, had ik 2 wissels in de praktijk verwisseld met wat op paier staat. Uiteindelijk heeft het forum me toch op het spoor van de oplossing gezet.
Allen die hebben gereageerd: bedankt.
Met vriendelijke groeten, Bart van Veen |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 07 jan 2011 : 21:12:03
|
Hallo Bart,
Mooi dat het nu werkt. Kan volgende week je tachteriger erbij.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|