Auteur |
Onderwerp |
|
bellejt
Belgium
454 berichten |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 14:32:31
|
Indien het nog mogelijk zou zijn te overwegen bovenstaande in te bouwen.Wat ik juist bedoel is dat ik bij een bepaalde wisselstraat kan aangeven dat deze met een vertraging pas wordt vrijgegeven.Wel te verstaan enkel voor een bepaalde (of meerdere wisselstraten). Bv : wisselstraat A wordt normaal vrijgegeven.Wisselstraat B na 1 seconde,wisselstraat C na X seconden enzovoort. Hierdoor zou men vermijden dat bij een trein welke heel langzaam op de stopmelder aankomt ,bij een lange trein,de bijhorende wissels te snel worden geschakeld waardoor de laatste wagon ontspoort.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1025 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 16:58:52
|
Johnny,
Wisselstraat van bezetmelder(s) voorzien. Bij wissel/waar in blok/lijn bezet bij de bezetmelder(s) koppelen aan de wissel(s). Wagons voorzien van stroomafname en je probleem is opgelost.
De wissel(s) worden pas vrijgegeven of omgezet als er geen stroomafnemer meer op staat. De enige juiste methode.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 17:25:48
|
Is helaas teveel werk omdat ik met K-rails van Marklin rijd.Ik moet dan de gehele wisselstraat opsplitsen en dat kost mij teveel werk en herbedrading.Moet dan elke wissel volledig (aan alle zijden) apart isoleren op de 2 railstaven en overal massa voorzien.Als er geen echte oplossing via koploper is dan ga ik gewoon de 2 bijhorende wissels voorzien van een lichtsluis.Dat kost dan maar 1 terugmelder en zou het ook moeten doen.Dan geef ik die melder in voor de vrijgave wisselstraat.Alvast bedankt voor het meedenken. PS: dacht dat het mss ook kon via speciale akties
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 17:55:58
|
Hallo Jonnny,
zit al in koploper, staartblokkade blokken verhogen, en het voorgaande blok zal minder snel vrijgegegeven worden. Tevens het vorige blokken vrijgeven op de laatste melder, zie onderhouden blokken. Het beste is ook om te stoppen op een melder die op dat moment bereikt is, dus zonder tijdsvertraging of doorrijden in cm's
Wim, stroomdetectie is op een 3rail baan zelden van toepassing.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 18:24:18
|
Walter, ik geef al mijn blokken slechts vrij op de laatste bezetmelder (stopmelder).Ik rijd met volledige detectie.Wist niet waarvoor die staartblokkade eigenlijk diende.Nooit aandacht aan geschonken.Ga dat eens proberen.Is eigenlijk maar een probleem voor 1 wissel.Ik heb een stationsspoor dat lange goederentreinen mag ontvangen en daar heb ik slechts 10 cm voor en achter de trein over.Het stoppen lukt goed met doorrijden/cm maar de trein komt heel langzaam binnengereden.Daardoor is meestal de laatste wagon nog op de wissel.Als een andere trein dan de wissel wou verleggen om naar mijn spoor 5 of 6 te gaan dan loopt het fout.Ik laat wel weten hoe het gaat.alvast bedankt aan allen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1025 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 19:17:57
|
Walter,
Als Johnny niet meldt wat voor systeem hij gebruikt dan ga ik van stroomdetectie uit. Maar stroomdetectie of massadetectie het principe blijft gelijk.
Overigens zorg ik altijd bij de bouw van een baan dat ik de wisselstraten zodanig isoleer dat ik altijd kan werken met detectie of ik het aansluit op een melder is van latere zorg. Achteraf moet je meestal gaan slopen en dat wil je niet.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 19:27:21
|
Wim,
ik rijdt met Marklin k-rail en massadetectie.Het probleem zit hem in de wissels van M.Daar hangen alle rails aan elkaar en zijn bijzonder moeilijk te scheiden.Als ik alle wissels moet isoleren dan heb ik 50 isolatoren en 16 terugmelders nodig per kant van de wisselstraat.Het wordt dan ook een zooitje om alles te programmeren.Ga het eerst een met die staartblokkade proberen en desnoods de lichtsluizen toepassen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 20:41:44
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bellejt
Als ik alle wissels moet isoleren dan heb ik 50 isolatoren en 16 terugmelders nodig per kant van de wisselstraat.
Als je wisselstraten wil vrijgeven op basis van bezetmelders op wissels, moeten niet "alle" wissels apart een bezetmelder krijgen.
Soms is de laatste wissel van elke wisselstraat voldoende om snel vrij te geven na korte treinen en later na lange treinen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 29 nov 2010 21:30:30 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1025 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 20:50:42
|
Johnny,
Iedereen denkt bij een wisselstraat van bijvoorbeeld 10 wissels dat dan alle wissels apart van een melder voorzien moeten worden. Vaak kunnen meerdere wissels op dezelfde melder en hoeven niet apart geisoleerd te worden.
Voorbeeld op mijn baan: Wisselstraat van 11 wissels zitten op 3 melders, je moet kijken naar kruisende sporen en die moet je isoleren.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 22:14:49
|
Dat is makkelijk in een normale situatie.Ik heb echter een speciaal geval met de wisselstraat.De wissel (straat) is heel lang en wordt in beide richtingen bereden.Zelfs met overloopwissels en rijden in tegenspoor.Ik moet teveel aanpassen ofwel enkel dat ene wissel isoleren en terugmelding op plaatsen.Zal dat eens goed moeten uitspitten.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2010 : 22:25:22
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bellejt
Hierdoor zou men vermijden dat bij een trein welke heel langzaam op de stopmelder aankomt ,bij een lange trein,de bijhorende wissels te snel worden geschakeld waardoor de laatste wagon ontspoort.
Dan zou ik zeggen dat dan je trein te lang is of je blok te kort is.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
phdirk
Netherlands
2571 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2010 : 23:49:29
|
Hallo Johnny,
Omdat ik ook in sommige gevallen korte blokken heb, herken ik het probleem. In het begin heb ik daarvoor speciale acties gebruikt. Dat was in de trant van: Als trein A van blok 1 naar blok 2 rijdt, mag trein B niet vertrekken vanuit blok 3 en moet wissel 1 op rechtuit staan. Omdat het bij mij om veel treinen, wissels en blokken ging, explodeerde het aantal speciale en logische acties. Ik heb toen toch maar elke actieve wissel (die aan het einde van een wisselstraat) voorzien van een bezetmelder. Dat werkt beter. Voor één wissel is het wel te doen. Omdat bij één wissel de bezetmelder soms toch nog te vroeg vrijkomt (te lange wagons/rijtuigen en te korte wissel), heb ik voor deze wissel nog de truc van de speciale actie in gebruik.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2010 : 16:44:37
|
bellejt
Ik heb het probleem opgelost door een virtuele melder aan te maken, waardoor de vrijgave in te stellen is in cm. is mogelijk een oplossing!
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2010 : 16:52:00
|
Henny,had ik ook geprobeerd.Maar moet dan de virtuele melder leggen binnen de stopmelder (als laatste melder).Dan kan ik enkel kiezen voor rijden en rijdt de loc blijkbaar te ver door.Ik laat hem op de juiste plaats stoppen met doorijden/cm en seconde.Heb daar niet lang mee geexperimenteerd.Ga vandaag de onderdeeltjes bestellen bij Conrad om een lichtsluis juist voorbij de wissel te plaatsen.Dan kan ik de wisselstraat daarop laten vrijgeven.Is voorlopig maar voor 1 spoor nodig.Als dat goed werkt dan kan ik het meerdere malen toepassen (schuin over de wisselstraat) en daarop telkens laten vrijgeven.Moet ik niet alles terug losmaken en isoleren (k-rail wissels).Ik laat dan zeker een berichtje hier met de ervaringen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2010 : 14:36:07
|
Bellejt,
Zo heb ik het ook gedaan, het resulttat is: dat de wisselstraat vrijgegeven wordt nadat de laatste as er uit is. werkt prima bij mij.
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 05 dec 2010 : 17:23:48
|
vandaag kunnen experimenteren en helaas kan ik de lichtsluizen niet toepassen.De wagons raken ze in de wisselstraat.Dan maar aan het einde van blok 4 (in 1 rijrichting) een blokje bijgemaakt.Daar dan de wisselstraat laten op vrijgeven.Alles werkt nu naar behoren.Zodra de loc met zijn voorste wielen het bezetmeldpunt raakt kan de wisselstraat pas worden vrijgegeven.Moet nu wel zien dat alle treinen zover doorrijden.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + boosters-P4 |
|
|
|
Onderwerp |
|