Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 3487
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 problemen met extern tableau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 13 nov 2010 :  00:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een extern tableau gebouwd en heb daar een paar problemen mee.

vooraf: handmatige wisselstraten werken goed blokken en seinen worden goed vrijgegeven na het bereiken van het doelblok. De bezetmeldnummers van de knoppen op het tableau komen 100% overeen met de nummers die zijn opgegeven voor extern tableau in het blokvenster.

Als ik nu via het tableau vraag om van blok 48 naar 46 te rijden start de lok automatisch en stopt in 46. Dit is dus goed. Als ik vervolgens vraag van 46 naar 23 te rijden verschijnt op het scherm exact wat ik wil (o.a. het sein achter blok 23 is rood), echter de lok rijdt gewoon geheel door 23 heen en raast er ongecontroleerd op los. Dit gedrag gebeurt bij meer blokken. Wat kan hier aan de hand zijn? Ik krijg het niet gevonden?

Alvast bedankt,

Bart


Download Attachment: schaduw2.bck
180,67 KB


DB 1980 - 1983

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 13 nov 2010 :  11:35:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, dn denk ik zomaar dat de opgegeven melder niet overeenkomt met de melder op de baan. Zie onderstaande afbeelding. Ik denk zomaar dat vanuit 44,45,46,47 ook meldpunt 8.09 moet worden ingevuld, en niet 2.14

Mvg
Wim

Download Attachment: Bartt.JPG
72,12 KB


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 nov 2010 :  12:27:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart, Wim, allen,

bezetmelder 2.14 is een bezetmelder die een wisselstraat bezet houdt lijkt het, maar je hebt aangevinkt dat hij moet reageren op vrijkomen bezetmelder in onderhouden blokken, het is handiger om te programmeren met te verwachten bezetmelders eerst melder 2,14 (zonder vrijkomen) en dan bezetmelder 8.09.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 13 nov 2010 :  22:30:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Walter bedankt.

Bezetmelder 2.14 was ten onrechte in 2.13 geplugd. Ook heb ik de meeste bezetmelders in de blokken veranderd naar "vrijkomen van bezetmelder 212 en 214( beide zijn wisselstraten) om te voorkomen dat een lok net niet voorbij de wissel rijdt.
1e probleem opgelost. Door naar het volgende....
Ik beschrijf nu een route welke ik via het externe tableau realiseer, er gebeuren echter vreemde zaken in mijn ogen....


lok staat in blok 47, rijrichting blok 49
1 --na aanvragen rijweg naar 49 rijdt lok (automatisch) naar 49 en wisselt rijrichting
2 -- na aanvragen rijweg van 49 naar 46 gaat alles goed, (VRAAG: in blok 46 staat lok als "automatisch" aangegeven, als ik terug zou willen rijden naar bv 48 kan dit niet omdat ik de rijrichting niet kan veranderen, HOEZO??)
3 -- aanvragen rijweg van 46 naar 23 gaat goed. Als lok in 23 aankomt (geen kopspoor!) wisselt de rijrichting (waarom?, ik zou verder willen naar bv blok 14 maar dat kan niet?)
4 -- via 46 rijdt ik weer naar 45 waar de lok op "handmatig" geschakeld wordt en ik de rijrichting handmatig wel kan omkeren. (Waarom wordt in blok 45 (en 43) naar handmatig geschakeld en in blok 49, 46 en 23 niet?)
5-- via spoor 43 , 46 en 49 wil ik naar 47 rijden. De lok blijft hier echter reproduceerbaar op de wissel (212) steken terwijl er pas gereageerd mag worden na het vrijkomen van 212)

6-- Eigenljk wil ik helemaal niet dat de lok automatisch gaat rijden maar wil ik hem via een handregelaar zelf kunnen bedienen nadat de wissels en seinen gezet zijn (vraag: hoe realiseer ik dat?)

Ik weet dat het veel vragen zijn maar ik prakizeer mij onnozel en in de manual kan ik vinden.

groeten en alvast bedankt,

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
183,69 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 nov 2010 :  00:42:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Geplaatst - 13 nov 2010 : 22:30:24
--------------------------------------------------------------------------------
ER STOND EEN FOUTJE IN DE VORIGE VRAAG

Wim en Walter bedankt.

Bezetmelder 2.14 was ten onrechte in 2.13 geplugd. Ook heb ik de meeste bezetmelders in de blokken veranderd naar "vrijkomen van bezetmelder 212 en 214( beide zijn wisselstraten) om te voorkomen dat een lok net niet voorbij de wissel rijdt.
1e probleem opgelost. Door naar het volgende....
Ik beschrijf nu een route welke ik via het externe tableau realiseer, er gebeuren echter vreemde zaken in mijn ogen....


lok staat in blok 47, rijrichting blok 49
1 --na aanvragen rijweg naar 49 rijdt lok (automatisch) naar 49 en wisselt rijrichting
2 -- na aanvragen rijweg van 49 naar 46 gaat alles goed, (VRAAG: in blok 46 staat lok als "automatisch" aangegeven, als ik terug zou willen rijden naar bv 48 kan dit niet omdat ik de rijrichting niet kan veranderen, HOEZO??)
3 -- aanvragen rijweg van 46 naar 23 gaat goed. Als lok in 23 aankomt (geen kopspoor!) wisselt de rijrichting (waarom?, ik zou verder willen naar bv blok 14 maar dat kan niet?)
4 -- vervolgens rijdt ik naar 45 waar de lok op "handmatig" geschakeld wordt en ik de rijrichting handmatig wel kan omkeren. (Waarom wordt in blok 45 (en 43) naar handmatig geschakeld en in blok 49, 46 en 23 niet?)
6-- Eigenljk wil ik helemaal niet dat de lok automatisch gaat rijden maar wil ik hem via een handregelaar zelf kunnen bedienen nadat de wissels en seinen gezet zijn (vraag: hoe realiseer ik dat?)

Wat ik eigenlijk alleen maar wil is via extern tableau handmatige wisselstraten aanvragen, zodat de seinen automatisch omgezet worden, en de lok(s) geheel handmatig bestuur. Hoe realiseer ik dat?

Ik weet dat het veel vragen zijn maar ik prakizeer mij onnozel en in de manual kan ik vinden.

groeten en alvast bedankt,

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
183,69 KB

DB 1980 - 1983


DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 nov 2010 :  13:04:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

quote:
3 -- aanvragen rijweg van 46 naar 23 gaat goed. Als lok in 23 aankomt (geen kopspoor!) wisselt de rijrichting (waarom?, ik zou verder willen naar bv blok 14 maar dat kan niet?)


Dat is ook logisch, je hebt in een variabele route blok 14 en blok 15 uitgesloten. Dus daar zal niets meer naar toe rijden. Dus een gevolg van je eigen instellingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 14 nov 2010 :  15:07:55  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt Wim,

Maar wat verklaart dan dat de lok in blok 49 automatisch van richting verandert en automatisch blijft, terwijl hij in 43 en 45 naar handmatig overschakelt?
en waarom blijft de lok in 46 automatisch?

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 14 nov 2010 :  21:08:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bart, omdat jij dat zelf zo hebt opgegeven denk ik. Maar zal er als ik vanavond nog even tijd heb naar kijken voor je.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 nov 2010 :  00:27:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

In Blok 49 heb jij bij aanvullende blokgegevens aangevinkt dat Alle locomotieven mogen keren.

En waarom hij in 46 automatisch blijft, omdat jij nergens hebt aangegegeven dat hij dat niet mag.

Maar hoe kan hij dan automatisch rijden als jij met een handregelaar werkt en handmatige wisselstraten?

Een manier om dit gedrag te voorkomen is door in aanvullende blokeigenschappen van blok 46 aan te vinken 'Alleen vertrek bij bestemming'

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 15 nov 2010 :  22:27:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

heel erg veel dank.
Het duurde toch nog een tijdje dat ik doorhad dat het automatisch rijden te maken had met het feit dat de snelheid op de handreglaar niet naar 0 was teruggebracht. Ik heb nu overal "alleen vertrek bij bestemming" aangevinkt en nu keren de loks automatisch als ik de tegengestelde richting instel.
Vervolgens gebeurt er het volgende dat ik niet kan verklaren
van 23 naar 14 of 15 lukt goed via extern tableau, alleen terug naar 23 krijg ik niet voor mekaar. Heeft iemand een idee?

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
188,43 KB

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 15 nov 2010 :  23:28:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Ik kan hier gewoon van 15 naar 23, dus wat is het probleem.
Misschien is het probleem wel dat je zoveel aangeklikt hebt dat je door je eigen bomen je bos niet meer ziet, kan dat het zijn?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 15 nov 2010 :  23:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

bedankt voor je reactie,
Bij mij gebeuren echter vreemde zaken. Soms kan ik ook niet van 23 naar 14/15 rijden maar in ieder geval nooit terug. Ook wil ik dat de lok binnen een blok met 3 melders overal moet kunnen stoppen en keren (afhankelijk van de bezetting van dat spoor). Ik begin mij hoe langer hoe meer af te vragen of datgene wat ik wil wel kan in koploper. Ik open hier een nieuw draadje over omdat de titel van dit draadje die lading niet dekt.

mvg,
Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 18 nov 2010 :  23:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

ik had de optie ingebouwd om blokken bezet te melden na vrijkomen van een wissel(straat). Vaak ging dat goed maar ook bleef vaak de lok voor of in de wisselstraat staan terwijl koploper aangaf dat de lok al in het doelblok stond. Ik heb nu overal het vrijkomen van de wisselstraat uit de bezetmeldingen gehaald en nu gaat het goed. Het lijkt erop dat er stoorsignalen een rol spelen welke een vrijmelding genereren. Kan ik die gevoeligheid voor stoorsignalen ergens aanpassen? Is dit een bekend probleem?

Vervolgens lukt nog 1 ding helemaal niet: Lok via extern tableau van blok 23 naar blok 14 lukt prima, lok stopt op laatste bezetmelder in blok 14 (1.04) en het rijwindow zegt: automatisch / geen bestemming.
De enige mogelijk welke ik heb de lok terug naar 23 te rijden is hem uit het blok verwijderen. Ik zie nog steeds niet wat ik fout doe....
bedankt voor de tips.

groeten,

Download Attachment: schaduw2.bck
188,5 KBBart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina