Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 647 / Bezoekers Vandaag: 17734
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ton rijnaard

Netherlands
50 berichten

Geplaatst - 07 nov 2010 :  16:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

Wie kan en wil mij helpen met mijn probleem.
Ik ben een testbaan aan het proberen om koploper beter te begrijpen, nu krijg ik mijn draaischijf niet vast naar 1 punt. De draaischif is een 7186 met digitale decoder, de schijf werk goed in koploper (hij loopt naar de goede sporen en de trein rijd er keurig op maar het begin van de schijf is random. De ene keer komt de schijf met het gebouwdje aan de oprij spoor en de andere keer de andere kant. Dat zou niet erg zijn als de trein dan af en toe verkeerd van de draibrig rijdt. Ik heb opgegevn dat de trein achteruit moet rijden maar als de brug verkeert op het inrij spoor is gekomen rijdt hij dus het gat in.
Ik heb mijn baanplan bijgevoegd misschien heeft iemand een idee wat ik moet doen om het goed te krijgen. Als er nog meerdere fouten in zitten hoor ik het graag.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard

Download Attachment: testbaan.bck
21,46 KB

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  16:17:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Ik ben vergeten waar ik mee rij:
Itellibox, marklin 3 rail (M en C) en natuurlijk koploper.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  16:27:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ton,

weet je zeker dat je de juiste database hebt geupload, ik zie geen draaischijf.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  16:37:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ton,

in de wisselstraten die verbonden zijn met jouw draaischijf, kan je ingeven aanvullend voor wisselstraat, vooruit de brug af, of achteruit de brug af, etc. Hier moet de oplossing zitten voor jouw probleem,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  16:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Dat heb ik aangegeven maar de brug komt de ene keer met het gebouwdje voor het oprij spoor en een andere keer de overkant en dan is afrijden dus precies verkeerd om.
Het zou allemaal goed gaan als de brug met het gebouwdje altijd bij het oprijspoor komt.
Ik heb perongeluk de goede file geupload in een nieuw bericht daarom nogmaals hier.


Vriendelijkgroeten Ton Rijnaard

Download Attachment: test.bck
66,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  19:25:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ton,

naar bv. spoor 6 van de draaischijf rij je vooruit de brug af, terwijl je op spoor 7 van de draaischijf achteruit de brug af rijdt, dus naar de locloods toe.

Ik denk ook dat je is moet kijken naar de benodigde keeropdrachten in onderhouden blokken. Als een trein vooruit de draaischijf oprijdt moet deze keren om achteruit de loods in te rijden. Deze keeropdracht ontbreekt bv. naar spoor 7 van de draaischijf,

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  20:17:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Ik heb dit veranderd nadat de verkeerde kant van de brug bij het oprijspoor kwam. Ik heb ze net allemaal achteruit de brug af gezet.
Maar als de kant van de brug met het huisje naar het oprij spoor komt dan is het goed maar random komt de andere kant naar het oprijspoor en dan rijd hij dus verkeert van de brug.

2e probleem is dat het bezetmeldpunt (4.02) op het midden van de brug de wisselstraat bezet houdt misschien heb je hier ook nog een tip voor.
Ik wilde dit bezetpunt gebruiken om de trein niet te laten rijden als de brug draaid.

Alvast bedant voor je snelle reactie.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 nov 2010 :  21:02:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ton,

ik begrijp dat de trein al gaat rijden terwijl de draaischijf nog draait, hiervoor moet je in onderhouden baanontwerp in de aanvullende eigenschappen van de draaischijf de draaisnelheid brugsimulatie instellen. Hoe hoger de waarde hier in seconden des te langer blijft de loc op de draaischijf wachten tot deze is uitgedraaid. Feitelijk moet je de tijd synchroon laten lopen. Gebruik de F1 toets in Koploper voor een betere verklaring hoe je dit in moet stellen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 08 nov 2010 :  07:28:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

De draaischijf loopt nagenoeg gelijk met het symbool op het scherm. De trein rijd de verkeerde kant uit als de brug bv niet met het huisje bij het oprij spoor is gekomen.
Als het huisje wel bij het oprij spoor komt gaat het goed.

Ik vond gisteren tekst bij Itrain dat het vierkantje (het huisje voorsteld).

1e Dus hoe krijg ik altijd het vierkantje van de draaischijf altijd bij het inrijspoor en niet de andere kant.

2e waar moet ik als blok 15 de draaischijf is de bezetmelder die op de brug zit (4.02) plaatsen. Ik heb hem nu in draaischijf actief bezetmeldpunt bij draaien. Moet ik deze nu ook nog opnemen in onderhouden blokken, in blok 15.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 08 nov 2010 :  09:56:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton,

Ik heb even gekeken naar je database en een poging gedaan om e.e.a. te laten werken zoals jij det bedoeld.Aan plekken van bezetmelders heb ik niets gedaan , alleen de schijf heb ik anders getekend met de mogelijkheid ,zoals je in een vaste trein route hebt staan , om naar 16 te gaan.Open deze bijgevoegde BCK in een nieuwe database en draai dan even in de testmode.

MVG,

Han

Download Attachment: 2010117164144.bck
66,99 KB
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 08 nov 2010 :  20:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Han,

Bedankt voor het mee denken maar mijn draaischijf 7186 is het niet eens met jou tekening en gaat naar andere sporen als getekend.
Je hebt me wel op een idee gebracht en ik heb de draaischijf opnieuw getekend en het gaat nu wel beter.
Ik heb alleen het probleem nog dat de bezetmelder 4.02 op de draaibrug alles bezet houd. Weet jij misschien of ik deze niet in de gegevns van de draaischijf moet vermelden maar alleen in blok 15.

Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 nov 2010 :  20:30:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ton,

Op de draaischijfdecoder zitten 3 aansluitpunten voor leds/bezetmeldpunten. De rode led geeft aan dat de draaischijf actief is, dus draait.

Als je dit punt op een s88 aansluit, en dat punt bij de eigenschappen van de draaischijf invuld, dan zal de trein er nooit voortijdig afrijden. Is dat toevallig je punt 4.02?

Verder heb je bij alle loodssporen 4.01 als eerste melder opgenomen, dat is dezelde melder als dat je ook voor blok 15 gebruikt, dat zal niet gaan lukken.

Uit blok 29 heb je in blok 15 de verkeerde melder opgegeven 2.01 ipv 4.01.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 08 nov 2010 20:36:32
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 09 nov 2010 :  10:08:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton,

Hoewel ik niet precies weet hoe deze decoder werkt ga ik er wel vanuit dat je eerst de decoder moet programmeren zodat deze weet waar de verschillende sporen liggen. Maar ongetwijfeld zal Wim daar het juiste antwoord op weten.

Succes,

Han
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 09 nov 2010 :  16:29:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Han, Walter.

Ik heb de decoder van dieter (en nog iets).

Walter deze heeft niet de aansluitingen die jij aangaf. Dit is ook de reden waarom ik de bezetmelder (massa detectie) zelf gemaakt heb op het midden van de brug.

Han ik hoef de decoder niet te programmeren alleen via koploper in het juiste spoor zetten en daarna loopt hij netjes zoals koploper wil.

een van mijn problemen is dus ook om een vast punt van de brug altijd bij het inrij spoor te krijgen in de 7186 bv het huisje.

Het andere probleem is waar moet ik de bezetmelder die ik dus OP de brug gemaakt heb plaatsen.

1 bij draaichijf als deze in bedrijf is.
2 in het blok van de draaibrug (blok 15)
3 combinatie bezetmelder net voor de draaischijf en betzetmelder op de brug. dit om de stopplaats goed en netjes te bepalen.

De opmerkingen van bezet melder zal ik zo proberen door te voeren.
Hopelijk hebben jullie nog tips.

vriendelijk groeten Ton Rijnaard

M* 3rail en IB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 nov 2010 :  16:43:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ton,

De bezetmelder op de brug, plaats je in blok 15. Die haal je dus weg uit de instellingen en eigenschappen van de draaischijf. Dat is namelijk de bezetmelder die aangeeft dat de brug aan het draaien is, en die bezetmelding heb jij niet begrijp ik uit je bericht.

4.01 geef je dus alleen op bij blok 15 en bij geen enkel ander blok die aansluiting heeft met de draaischijf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 09 nov 2010 :  18:34:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Bedankt voor jullie hulp mijn draaischijf werkt nu zoals ik het wil.
Ik heb jullie raad opgevolgd en het volgende gedaan.

Voor aanvoer spoor naar draaischijf 3 bezetmelder gebrukt voor het netjes laten stoppen.
Bezetmelder 4.02 (draaibrug) in blok 15 gezet en uit de eigeschappen draaischijf gehaald.
Afgaande sporen draaischijf bezetmelder 4.01 algemeen en een eigen bezetmelder.

Locomatieven keren netjes doordat de draaischijf geheel omdraaid en het afrijden gaat ook keurig vooruit.
Dit alles ter informatie.
Ik ga nu verder door een vaste route te maken en zal jullie hulp nog zeker vaker nodig hebben.
Nogmaals hartelijk bedankt.


Vriendelijke groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina