Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 202 / Bezoekers Vandaag: 12876
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 te verwachten bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wanne

Belgium
40 berichten

Geplaatst - 28 sep 2010 :  18:55:28  Toon profiel  Reageer met citaat
hey,

Ik heb een probleem ivm het ingeven van "te verwachten bezetmelders".
Het gaat om blok 1 en blok 18. Je kan dus blok 1 bereiken langs links en langs rechts vanuit blok 18.
Maar wat moet ik dan ingeven bij "te verwachten bezetmelders"?

Hier is mijn database:

Download Attachment: baanVanC.bck
46,63 KB

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/S88SD16-n

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  19:28:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wanne, Wat jij daar wil gaat niet, daar zal een derde blok tussen moeten, om de richting waar je vandaan komt en waar je naar to kunt te kunnen bepalen.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 sep 2010 19:35:25
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  19:38:51  Toon profiel  Reageer met citaat
wim,

Zoals je kunt zien in mijn database, detecteer ik mijn wisselstraten.
Als ik gewoon de bezetmeldpunten van blok 1 bij "te verwachten bezetmelders" ingeef, gebruik ik mijn wisselstraat-detectors niet.
Het staat ook in de koploperhandleiding dat je bezetmedelder die niet bij een blok horen, moet ingeven
bij "te verwachten bezetmelders".
Voor alle duidelijkheid ik wil op alle sporen in 2 richting kunnen rijden.

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/S88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  20:15:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wanne,

Wim heeft het niet over het detecteren van wisselstraten (althans niet via het forum).

Overigens met deze manier van wisselstraten detecteren tussen meerdere blokken in kan je het treinverkeer stremmen, er kan per kant van het station nu slechts 1 trein vertrekken of binnenkomen, terwijl jouw baanplan ruimte heeft voor meer treinbewegingen tegelijkertijd.

Wel is het zo als je vanuit blok 1 naar 18 rechtsom, of van blok 1 naar 18 linksom wil rijden je een xtra blok moet toevoegen, dat heeft Wim je overigens in het vorige bericht ook geprobeerd duidelijk te maken.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  20:31:42  Toon profiel  Reageer met citaat
hey walter,

bedankt voor je reactie, ik ga het nu eens proberen met een 3de blok toe te voegen.

even voor de duidelijkheid, mijn tweede bericht is om 19:38:51 gepost en Wim heeft zijn bericht aangepast om 19:35:25. Voordat Wim het had aangepast, stond in zijn bericht nog niets over het 3de blok.

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/S88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  20:39:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter, ook buiten het forum is er geen sprake van wisseldetectie, alle informatie en antwoorden staat hier.

Mvg
Wim.

@Wanne, er stond eerst een algemeen antwoord, en dat was de te verwachten melders, zijn de melders die het blok zelf bepalen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  21:08:26  Toon profiel  Reageer met citaat
hey

Ondertussen heb ik een blok toegevoegd. (Op dit moment kan ik het nog even niet testen).

quote:
Overigens met deze manier van wisselstraten detecteren tussen meerdere blokken in kan je het treinverkeer stremmen, er kan per kant van het station nu slechts 1 trein vertrekken of binnenkomen, terwijl jouw baanplan ruimte heeft voor meer treinbewegingen tegelijkertijd.

...

met vriendelijke groet,

Walter



Hoe moet zou ik dat dan moeten oplossen?

mvg
Wanne

Hier mijn verbeterde versie van de database:

Download Attachment: baanVanC_2.bck
48,71 KB

Hoe

HO/Twincenter/Koploper/S88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  21:41:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk: wisselstraten helemaal niet detecteren (is in het algemeen niet nodig; alleen bij hele lange wisselstraten) OF meerdere terugmeldingen gebruiken.

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  21:45:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wanne,

als je perse je wisselstraten wil definieren, dan kan je dat naar mijn mening beter verder opsplitsen. Bv wissel 3,7/8,6 zouden 1 detectie kunnen hebben, terwijl 1,2,5 aan de andere kant gecombineerd worden. Nu kan aan de linkerkant van je station gelijktijdig een trein binnenkomen en een ander vertrekken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  22:18:50  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

Ik had ergens op het forum gelezen dat het beter was om je wisselstraten te detecteren.
Zo kon je je treinverkeer vlotter laten lopen.
Maar als het zonder gedecteteerde wissels gaat. Waarom dan niet?

Wat raden jullie mij aan wanneer je het baanplan bekijkt, wissel gedetecteerd of niet-gedetecteerd?

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/S88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  22:36:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wanne,

in Koploper kan het ook heel goed zonder de wissels te detecteren, als je werkt met trein en bloklengtes kan je problemen met vroegtijdig schakelen van wissels perfect oplossen. Bovendien werkt het alleen om je wissels te detecteren als je ook al je wagons detecteerd,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 sep 2010 :  23:49:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wanne, wissels hoef je niet perse te detecteren, werkt ook perfect zonder detectie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina