Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 190 / Bezoekers Vandaag: 14123
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselstraat als onderdeel van blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 01 sep 2010 :  13:07:36  Toon profiel  Reageer met citaat
L.S.

De vraag is ongtwijfeld al vele malen gesteld, maar ik kan het antwoord zo snel niet terugvinden in de handleiding of op het forum.

Kan een wisselstraat onderdeel uitmaken van blok, danwel voorzien worden van een bezetmelder?

Waarom de vraag: met name voor mijn schaduwstation krijg ik een paar lange wisselstraten, waarop korte treinen (zonder detectie) niet meer gezien worden door KL.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living

fernst

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  13:13:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je de wisselstraat onderdeel maakt van het blok, is de wisselstraat ook bezet als het blok bezet is. Het is maar de vraag of je dit wilt.

Ik denk dat een betere oplossing is, de wisselstraat apart te voeden. Maakt voor de werking van KL niet uit, als er een stukje ongedetecteerd tussen zit.
Eventueel kun de voeding via een bezetmelder plaats laten vinden, en via logische actie de wisselstraat bezet houden zolang deze melder bezet. Daarmee worden eventuele botsingen voorkomen.

Frank.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  13:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry

L.S.
Kan een wisselstraat onderdeel uitmaken van blok, danwel voorzien worden van een bezetmelder?


Barry,
Een wisselstraat is nooit onderdeel van een blok.
Een wisselstraat kan wel één of meer bezet/terugmelders hebben, zodat ook in de wisselstraat gedetecteerd wordt of deze bezet is, maar het hoeft niet. Zelf heb ik alles, dus ook de wisselstraten van een bezetmelder voorzien en alle wielen worden gedetecteerd.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  13:57:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Helder: een aparte bezetmelder voor de wisselstraat.
Neem ik deze bezetmelder dan op in het rijtje van bezetmelders, waar ik moet aangeven, welke bezetmelders er komen (in de goede volgorde uiteraard), bij het rijden "van" -> "naar" het volgende blok??

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  14:31:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Bij onderhouden Baandefinities, Baanonderhoud stel je bij Tool: wissel/waar in bezet bij... in aan welke bezetmelder de wissels en/of lijnen van de wisselstraat gekoppeld zijn. Koploper weet dan dat de bezetmeldingen van de betreffende melders van een wisselstraat zijn.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 01 sep 2010 14:33:30
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  14:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Mijn dank voor de snelle reactie.
Nu kan ik dat opnemen in mijn ban.

Groeten,

Barry van Moll


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  21:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Je hebt voor betreft het opnemen van de bezetmelders in het protocol te verwachten bezetmelders bij rijden van => naar twee opties.

Je kunt ze er keurig in opnemen. De bezetmelders worden dan ook mooi meegenomen in spooktreinmelding en je kunt met volledige spooktreinmeldingen rijden. Je legt je dan wel vast op één specifieke wisselstraat. Bij een alternatieve wisselstraat kloppen de te verwachten bezetmelders niet meer. Dan zal een noodstop volgen

Je kunt ze ook niet opnemen in de te verwachten melders. Je moet dan met beperkte spooktreinmelding rijden, omdat dan niet toegewezen melders niet meedoen.

Voor wat het bezet houden van wissels maakt het niets uit welk systeem je kiest, als je maar zoals Koos zegt de bezetmelders goed aan de wissels toewijst. Ik werk volgens het tweede systeem tot volle tevredenheid.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 01 sep 2010 :  23:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Barry,

Je kunt ze er keurig in opnemen. De bezetmelders worden dan ook mooi meegenomen in spooktreinmelding en je kunt met volledige spooktreinmeldingen rijden. Je legt je dan wel vast op één specifieke wisselstraat. Bij een alternatieve wisselstraat kloppen de te verwachten bezetmelders niet meer. Dan zal een noodstop volgen




Dat is niet waar Dirk, je kan in de verschillende wisselstraat mogelijkheden de verwachten bezetmelders welke de wisselstraat bewaken invoeren. Bovendien kleur de wisselstraat bezet bij het inrijden van de wisselstraat.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  00:12:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door phdirk


Dat is niet waar Dirk, je kan in de verschillende wisselstraat mogelijkheden de verwachten bezetmelders welke de wisselstraat bewaken invoeren. Bovendien kleur de wisselstraat bezet bij het inrijden van de wisselstraat.





Rob, alleen als je de wisselstraat in één klap vrijgeeft.
Wanneer je de straat in stukken vrijgeeft, kan je alleen kiezen uit de bezetmelders vermeld in "blokken" en daarin heb je geen alternatieve straten...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  09:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Dat zeg ik toch ook niet.

Als een complexe wisselstraat naar of van een blok op meerdere manieren bereden kan worden en daardoor andere treinen de mogelijkheid geeft gelijktijdig van die zelfde complexe wisselstraat gebruik te maken is het natuurlijk niet handig om je vast te pinnen aan één mogelijkheid.

Het vrijgeven van wissel voor wissel van de wisselstraat geeft m.i. geen extra dimensie aan het geheel.

De wisselstraat moet je in deze niet zien als de rijweg maar veel meer een aantal (kruis)wissels die vele mogelijkheden geven om een traject te berijden op verschillende manieren.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  11:46:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers



Het vrijgeven van wissel voor wissel van de wisselstraat geeft m.i. geen extra dimensie aan het geheel.




OK bij U dan niet, maar ik geef ze in twee delen vrij zodat een volgende trein zijn wisselstraat al kan doen inlopen. Bevordert de doorstroming.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  16:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het kan nog sneller om een wisselstraat vrij te geven.
Bij mij komen ze vrij op het vrijkomen van de bezetmelder en dat per wissel.

Mij is ooit verteld dat in het groot bedrijf het Zwitserse systeem zo werkt in tegenstelling tot het Nederlandse waar een wisselstraat pas wordt vrijgegevens als de hele trein is gepasseerd.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

sik

3 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  16:52:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

In Nederland verschilt dat per situatie. Bestaat een wisselstraat uit meerdere secties dan komen de wissels in de onbezette secties, na het passeren van de trein, ook vrij.

Mvrgr,

Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  18:55:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Het gaat erom of een wisselstraat meerdere mogelijkheden heeft (wisselstraatvolgnummer).Dirk zegt dat je maar op een manier de wisselstraat vrijgeven na een betzetmelding van punt a b etc. Ik zeg iedere manier van doorrijden van een wisselstraat via wisselstaartvolgnummer 2, 3 of meer heeft zijn eigen melders waarop die vrijgegeven kan worden.
dus wisseltraatvolgnummer 1 kan en zal andere melders hebben als wisselstraatvolgnummer 2 en van A naar B gereden worden.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  21:28:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Het ging niet om het vrijgeven, maar om het actief worden van de volledige spookmelding. Als je je wisselbezetmelders hebt opgenomen in te verwachten bezetmelders, kun je inderdaad per wissel vrijgeven. Als de trein dan echter een alternatieve wisselstraat neemt komt hij een bezetmelder tegen, die niet in de lijst van te verwachten bezetmelders is opgenomen en volgt dus een noodstop. De truc om dan maar alle bezetmelders van de wisselstraat op te nemen werkt ook niet, omdat er dan zeker één gemist wordt en de zaak dus op hol slaat.
Als je de bezetmelders niet bij te verwachten bezetmelders opneemt en met beperkte bezetmedling werkt, heb je die problemen niet. Je kunt in dat geval echter de wisselstraat alleen in het geheel vrijgeven op de eerste of laatste bezetmelder van het blok of een specifiek opgegeven bezetmelder. Als je daarvoor de bezetmelder van de laatste wissel in de wisselstraat neemt, krijg je uiteindelijk ongeveer dezelfde karakteristieken van het vrijgeven van de wisselstraat, maar zonder problemen met de spookmeldingen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 02 sep 2010 21:34:24
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  22:30:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dan zou ik nog maar eens goed de zaken doornemen want hier werkt het dus wel zo.

Je moet de melders niet opnemen in te verwachten uit blok maar op de wissel definieren. En bij keuze wisselstraatvolgorde kan je voor iedere mogelijkheid die bezetmelders kiezen die je tegenkomt.



Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 sep 2010 :  23:22:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

En bij keuze wisselstraatvolgorde kan je voor iedere mogelijkheid die bezetmelders kiezen die je tegenkomt.




Rob, bedoel je hier niet"wisselstraatvrijgave" ipv volgorde ???

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 03 sep 2010 :  00:01:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

In het vastleggen van wisselstraten kan je meerdere mogelijkheden definiëren hoe een staat bereden kan worden. Dat doe je bij wisselstraatvolnummer waar je kan kiezen uit 1 t/m 10 een kan je als voorkeur instellen en de rest is alternatief.

Als je nu 2, 3 of hoger neem kan je die ook als alternatief definiëren en daar dus ook voor de verschillende mogelijkheden de bezetmelders aanvinken welke dus de vrijgaven van een wisselsstraat bewerkstelligen.

Bijgaand mijn bck waar in het station de meerdere mogelijkheden zijn hoe de wisselstraten bereden kunnen worden.

Download Attachment: Fantasia-Lo.bck
1062,71 KB

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 03 sep 2010 :  22:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Ik ga je database eens bestuderen. Ik heb ook aan alle wissels een bezetmelder gekoppeld en deze zijn niet opgenomen in de te verwachten bezetmelders. Ik kan dan alleen de heel straat vijgeven en niet de individuele wissels. Ook kan ik geen onderscheid maken in de verschillende alternatieven. Ik ben dus benieuwd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 sep 2010 :  10:56:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers



Bijgaand mijn bck waar in het station de meerdere mogelijkheden zijn hoe de wisselstraten bereden kunnen worden.





Ron,
Zoals op uw baan heb ik tot voor een half jaar gereden.
Treinen die binnenkomen en kruisen naar het linkse perron blokkeren dan zeer lang de ganse wisselstraat. Dat was bij mij het geval voor enkele treinen die keren aan het perron.

Daarom heb ik die wisselstraten nu over bezetmelders verdeeld en geef ze nu vrij in twee delen. Daarvoor had ik echter de linkerzijde nodig van het tabblad "vrijgeven". Aan die linkerkant verschijnen alleen bezetmelders die ook in blokken vermeld zijn. Aan de rechterzijde verschijnen alle bezetmelders. Verbaasde mij ook , maar ja.
Het kleurenbeeld op het scherm is wel mee veranderd, die wisselstraat wordt nooit rood, alleen geel en blauw door koppeling van de elementen aan de bezetmelder.

Combineer dat nog met alternatieve wisselstraten en gedeeld vrijgeven, dan ga je in de richting van de probleemomschrijving van Dirk.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 sep 2010 :  11:23:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik snap er niks van. Misschien dat je bck wat licht in de duisternis geeft

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 sep 2010 :  16:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ach de titel van het draadje klopt al lang niet meer.
Een wisselstraat is GEEN onderdeel van een blok, dat is het antwoord op de vraag.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 04 sep 2010 :  17:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

dat heeft Koos ook al gezegd. Maar er staat een komma achter de eerste vraag met een tweede.



Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 04 sep 2010 :  21:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob en Theo,

Theo en ik gebruiken volgens mij hetzelfde systeem. Mijn wissels hebben ook alle een bezetmelder, die gekoppeld aan de wissel. Deze bezetmelders komen niet voor in de blokdefinities. Daardoor verschijnen ze ook niet in het overzicht in de tabel "Vrijgeven wisselstraten" bij de individuele wissels en lijnstukken van een wisselstraat. Met andere woorden, je kunt ze niet gebruiken om stukken van de wisselstraat vrij te geven. De wissels kleuren inderdaad mooi blauw als ze bezet worden en wisselen dan naar rood als de wisselstraat bezet wordt gegeven, door de bezetmelder die dat voor zijn rekening neemt. Het systeem dat Theo en ik gebruiken is een mengeling van het bezet houden van de gehele wisselstraat (die dan rood gekleurd is) en individuele wissels, die dan blauw gekleurd zijn. Door de hele straten snel vrij te geven, kom je ook in een situatie dat individuele wissels van een wisselstraat nog bezet zijn, terwijl andere al zijn vrijgegeven. Mij bevalt het systeem goed, ook omdat het een oplossing is voor (te) korte kopsporen na een wisselstraat. Je kunt er zo heel scherp treinen mee weg zetten, zonder dat andere treinen al van het naastliggend opstel spoor vertrekken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 sep 2010 21:14:47
Ga naar bovenaan de pagina

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 07 sep 2010 :  13:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Met dank voor de zeer uitvoerige reacties en beschrijvingen.
Even terug naar mijn basisvraag: misschien heb ik hem verkeerde gesteld (communiceren op papier blijft lastig), maar het gaat bij mij om het volgende: bij het inrijden van schaduwstation wordt een wisselstraat doorlopen door een trein en/of losse loc. In een aantal gevallen past de gehele trein op de wisselstraat.
Wat ik wil voorkomen, is dat er een korte trein, die bijv. op de wisselstraat stilvalt, niet meer wordt gezien door KL. (mijn sluitwagons hebben allemaal detectie).
Ik wil dus mijn wisselstraat voorzien van detectie, waar KL iets mee kan of op reageert.

Groeten,

Barry van Moll


N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 07 sep 2010 :  17:00:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Een blok is en baanvak dat tussen twee (blok)seinen bevindt.
Een blok kan onderverdeeld zijn in secties. B.v. een overweg met een aanrijdt sectie midden sectie en weer een aanrijdt sectie voor als het baan vak in twee richtingen wordt bereden.
In blokken kan je aangeven dat elke detector het blok bezet houdt.
Een wisselstraat kan je gewoon voorzien van een bezetmelder. En dit kan je aangeven in koploper. Koploper weet welke blokken aangrenzend zijn. Je mag zelfs de detecor van het wissel in blokken aangeven als eerstkomende detector.
Wat niet mag in de aangrenzende blokken, dat je deze als bezetmelder aanvinkt.
Op mijn baan heb ik dit gedaan om de seinen direct achter de trein op rood te schakelen. (anders gebeurd dit pas als de trein in het blok is waar hij naar toe moet).
Als er echter geen seinen zijn is er geen enkele noodzaak aan wezig.

Nu eigenlijk je vraag: bezetmelder of niet als een trein blijft hangen is de wisselstraat (losselok) dan ziet koploper deze trein niet. (geen stroom)
Echter als je de wisselstraat vrijgeeft op de laatste melder (stopmelder) dan arriveert de trein daar ook nooit dus je krijgt van koploper daar vanzelf een melding van (trein ten onrechte stil)
Een volgende trein kan er dan ook niet heen rijden want de rijweg is immers nog gereserveerd.
Mijn voorkeur gaat uit van een bezetmelder in een wisselstraat, maar kan v.w.b bezetmelding geen deel uit maken van enig blok.

Mvg Ab Boezerooij



(Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina