Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 275 / Bezoekers Vandaag: 13863
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ijken trein met volledige detectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

uermend

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 30 aug 2010 :  15:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb een marklin 6021 met 6051 interface met marklin c-rails en dus het gehele spoor, m.u.v. de wisseld gedetecteerd.

Het lukt me niet om de treinen goed te ijken.

wanneer start koploper met meten? begint koploper te meten als de trein de 1ste melder ziet of als deze bezetmelder vrij is?
wanneer stopt koploper de meting? als de 2e melder acctief wordt of als deze weer vrij komt?

kan ik het beste alleen in 1 richting meten?

Kortom:

Hoe moet ik de treinen ijken bij volledig gedetecteerd spoor?

Groetjes Sander

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  16:03:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door uermend

Hallo allemaal,

Ik heb een marklin 6021 met 6051 interface met marklin c-rails en dus het gehele spoor, m.u.v. de wisseld gedetecteerd.

Het lukt me niet om de treinen goed te ijken.

wanneer start koploper met meten? begint koploper te meten als de trein de 1ste melder ziet of als deze bezetmelder vrij is?
wanneer stopt koploper de meting? als de 2e melder acctief wordt of als deze weer vrij komt?

kan ik het beste alleen in 1 richting meten?

Kortom:

Hoe moet ik de treinen ijken bij volledig gedetecteerd spoor?

Groetjes Sander




Ik heb altijd gedacht bij bezet worden (en dit lijkt te kloppen als ik zie wanneer de meting resultaat heeft). In principe hebt je dus 2 melders nodig die exact even lang zijn (omdat het altijd van begin tot begin is).

Volledig gedetecteerde treinen hebben daar voor de rest weinig mee te maken, tenzij je natuurlijk enkel kop en staart gedetecteerd hebt (want dan gaat koploper niet goed weten wat met die 2 de melding). Maar persoonlijk haal ik een loc uit de doos, ijk hem, en hang er dan pas een sleep achter. Moet ie minder ver rijden ;)
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  16:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Johan,

Om dat ik volledige detectie spoor heb zijn mijn melders niet altijd evenlang.

Moet ik dan in 1 richting mijn treinen ijken?

zo ja, waar moet ik dan mijn trein zetten bij start meting?

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  16:53:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij is het de bedoeling dat je de loks (ook treinstel) ijkt in "Koploper".

Maximum snelheid van de lok wordt daarna "overschreven" door de maximum snelheid van het aangehaakte treintype. bv. afhankelijk van het materieel in de trein, sneltrein, goederentrein enz.

ps. een vast gekoppeld treinstel bv. koploper ijk je natuurlijk kompleet.

Ik heb bij treinstellen wel eens problemen gehad met stuurrijtuigen die lichter waren en op hoge snelheid de bezetmelder ook later lieten reageren,bv. op tweede draaistel, dat gaf steeds afwijkingen bij het ijken.
Het originele concept van koploper vertrok van het "bezet worden" van bezetmelders. Als de bezetmelder later aanspreekt rijdt voor koploper de trein "trager"

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 aug 2010 16:58:03
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  16:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door uermend



Om dat ik volledige detectie spoor heb zijn mijn melders niet altijd evenlang.

Moet ik dan in 1 richting mijn treinen ijken?

zo ja, waar moet ik dan mijn trein zetten bij start meting?



Neem dan de gemiddelde lengte van beide bezetmelders en ijk op gemiddelde snelheid. Dan zullen de afwijkingen in lengte eruit gerekend worden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  17:12:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door uermend



Om dat ik volledige detectie spoor heb zijn mijn melders niet altijd evenlang.

Moet ik dan in 1 richting mijn treinen ijken?

zo ja, waar moet ik dan mijn trein zetten bij start meting?



Neem dan de gemiddelde lengte van beide bezetmelders en ijk op gemiddelde snelheid. Dan zullen de afwijkingen in lengte eruit gerekend worden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Zodat die voor en achteruit rijd voor 1 meting bedoel je? Op zich nog zo geen slecht idee neen ;)

Ik wou net posten dat je inderdaad ergens kan instellen om in 1 richting te ijken. Je kan dan je loc tussen de melders zetten (zo begin je altijd), en hij gaat op en af beginnen rijden. Alleen moet je bij die methode goed opletten met de lengte tussen de melders: die is van links naar rechts anders van rechts naar links. En daarom is dentheo zijn oplossing degelijker, of beter idiot-proof :)
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 30 aug 2010 :  17:42:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga het proberen,

Resultaten laat ik natuurlijk ff weten.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina