Auteur |
Onderwerp |
|
ouwerling
Netherlands
32 berichten |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 17:05:54
|
Hallo,
Na diverse workshops gevolgd te hebben heb ik inmiddels een proefbaantje liggen. Uiteindelijk moet dit alles natuurlijk over een tijdje resluteren in een mooie grote baan. Ik rijd N spoor, IB basic met loconet (Uhlenbrock) wissel en terugmeld decoders. Alles functioneert, maar zoals te verwachten ook enkele uitdagingen. Hiervoor gaarne jullie support. 1. Ondanks dat ik Wissel 8 en 14 al een keer vervangen heb blijven deze 2 wissels (en alleen deze 2) af en toe niet reageren. Als ik ze "handmatig" via Koploper met de muis bedien is alles OK. Maar tijdens het automatisch rijden wil het nog wel eens fout gaan. Reden? Oplossingen? ideeen? 2. Treinen stoppen vaak. Mooier zou zijn als ze langer doorrijden. Hoe doe ik dat? 3. Nog andere tips om het programma aan te passen en de baan beter te laten rijden
Alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage
Vr Gr Jos
Download Attachment: Jeroen1.bck 47,34 KB
IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 17:52:13
|
Hallo Jos,
In onderhouden baanontwerp, wisselstraten, heb je tussen blok 6 en 10 wissel 8 niet opgenomen, deze zal dus niet geschakeld worden. Hetzelfde probleem tussen blok 9 en 12 is wissel 14 niet opgenomen.
De sneltrein en de pendeltrein heb je in treintype per bloktype een hoge stopkans gegeven in de blokken in vrije baan, dit geld voor de blokken 9,10,14 en 15 waar dus deze treinen om de haverklap stilstaan.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
ouwerling
Netherlands
32 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 19:16:38
|
Hi Walter, Bedankt voor je mail. Tav wissel heb ik eea reeds aangepast en inderdaad dit had ik even gemist. Bedankt voor je tip. Tav de 2e support begrijp ik even niet wat je bedoelt met treintype per bloktype. Weet even niet hoe en waar ik eea moet aanpassen. Kun je dit nog even iets verduidelijken. Thanks. Jos
IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 19:23:59
|
Hallo Jos,
ga naar onderhouden,klik op gegeven treintype/bloktype. Je ziet nu 2 keuzerijen aan de linkerkant, ga naar de onderste vak bloktype en klik daar op vrije baan, loop daarna in het bovenste vak de treintypen door en zet de stopkans van de pendeltrein en sneltrein op 0%. Even bevestigen met het vinkje.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
ouwerling
Netherlands
32 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 20:41:59
|
Hi Walter, Thx again Fantastisch zo'n forum. Ga gelijk weer aan de slag en meld me weer als ik tegen een volgende uitdaging aanloop. Vr Gr Jos
IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 21:02:55
|
Ik heb nog een kleine opmerking. Enkele loks zijn gedefinieerd als geijkt, maar NIET geijkt ...hoe gaat koploper daar mee om ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
ouwerling
Netherlands
32 Posts |
Geplaatst - 19 jul 2010 : 21:11:15
|
Inderdaad en juist ezien. Ijken is iets dat ik van de week ga aanpakken. Had een apart ijkspoortje gelegd, maar dat was te kort, dus echt goed ijken heb ik nog niet kunnen doen. Ik zie nu inderdaad dat het rijgedrag van sommige treinen niet helemaal goed is.(max snelheid erg langzaam of juist super snel) Ik heb nl. bij sommige loks de decoder max snelheid aangepast, maar ga van de week een nieuw ijkspoortje leggen en dan alles is goed ijken en afstellen. Ik neem aan dat het dan allemaal beter op elkaar aansluit. Denk je niet? Nog andere tips? Vr Gr Jos
IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Koploper, Fleischmann N spoor, Periode V |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 20 jul 2010 : 01:42:05
|
Hallo Jos,
ALs je je loks gaat ijken, zorg dat je Cv's van je decoder alle goed staan, zijn al topics over.
Zou zeggen, lees ze eens goed door en doe je voordeel ermee, er zal wereld open gaan betreft rij gedrag van de treinen
bv http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2840
Zoek in de zoekfunctie op " cv lok ijken "
Suc6 Mvg
Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 20 jul 2010 01:55:45 |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 21 jul 2010 : 00:01:10
|
Hallo Jos,
Ik lees net een uitgebreide schrijven om een lok te ijken door phdirk
Tenslotte nog even iets over het ijken. Bij het ijken heb je heel veel rijlengte nodig. Mijn ijkstuk is een gewoon gedeelte van de baan met aan beide zijden veel uitloop, omdat de baan rondloopt. Een apart stukje van twee blokken is dan echt te kort. Mijn werkwijze is als volgt: CV 3 en CV4 (optrek en afremvertraging) op een lage waarde zetten (2 oid). Vervolgens de loc ijken op stap 28. Kijken wat dan de snelheid wordt en vervolgens CV5 gaan aanpassen zodat de maximum snelheid in de buurt van de gewenste maximumsnelheid ligt. Als voorbeeld: Bij de eerste ijking op stap 28 rijdt de loc 300 km/u (vandaar dat je die lange uitloopstukken nodig hebt). De gewenste maximum snelheid is 150 km/u. Oorspronkelijk staat CV5 op 64. Programmeer deze nu op 32. Eventueel nog fijntunen na herijking op stap 28. Als dat naar je zin is CV6 programmeren op ongeveer eenderde van CV5. Dan krijg je een mooie holle curve met kleine stappen bij lage snelheden en wat grotere in het hoge bereik. In dit geval zou je CV6 op 11 kunnen zetten. Vervolgens ga je weer ijken en werk je vanaf stap 28 naar 0 (meerdere metingen to snelheid 0). De kuur geheel afmaken en je hebt een mooi rijdende loc. Het kost wel een paar uur, want bij de lage snelheden ben je wel even bezig. Je kunt dan rustig koffie gaan drinken of een andere klus aanpakken. De mooiste resultaten krijg je trouwens als je ijkt met het gemiddelde van heen en weer. Eventuele verschillen tussen voor en achteruit rijden worden dan gecompenseerd. Succes ermee.
Met beste groeten Dirk HO=TC
Mvg Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
|
Onderwerp |
|