Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 5967
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Consequenties implementatie seinstelsel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 22 aug 2006 :  18:13:50  Toon profiel  Reageer met citaat
allen,

De consequentie van het instellen van een (Duits) seinstelsel is dat er twee blokken worden gereserveerd in plaats van een. Dat is naar ik aanneem noodzakelijk voor:
eerstvolgende blok bezet: rood
eerstvolgend blok vrij daaropvolgende bezet: geel
allebei vrij: groen

Ik zie in de teststand dan wanneer het eerste blok gereserveerd kan worden maar het daaropvolgende niet, de trein toch gaat rijden. Als ik niks instel heeft dat dan invloed op de snelheid in dat eerst blok? Ik ga uit van niet.

De consequentie van twee blokken reserveren moet haast wel zijn dat er minder treinen tegelijkertijd zullen rijden, want als het tweede blok ook meteen gereserveerd wordt, kan dat blok niet vanaf een andere plaats gereserveerd worden.

Hoe is de ervaring hiermee van iemand die al een seinstelsel werkend heeft?
Met welke andere dingen moet ik reventueel rekening houden als ik wel heb aangegeven een seinstelsel te willen maar nog niet alles heb ingesteld?
Het gaat me dus om ervaringen, niet zozeer om wat ook al in de handleiding staat.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
C-rails

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  20:07:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Een heel kort antwoord: als je slechts 1 blok vooruit reserveert kan Koploper gewoon niet de juiste seinstanden laten zien. Dus....

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  20:25:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Dat hij met twee standen ook twee blokken moet reserveren is me helder. Anders is de stand geel niet te realiseren Mag ik uit je antwoord afleiden dat het, naast de zaken die ik noemde, dus het feit dat er minder blokken te reserveren zijn voor andere treinen, geen verdere consequenties heeft voor het rijden met Koploper? Dat zou mooi zijn, ik was eigenlijk bang dat ik iets over het hoofd zou kunnen zien.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
C-rails
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  20:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Zoals je reeds in het begin vermeld: er zullen iets minder treinen rijden omdat verder gereserveerd kan worden. Ander voordeel is dat de treinen beter door zullen rijden om dat hun rijweg eerder wordt gereserveerd.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Hans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  21:20:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Natuurlijk is het helemaal waar wat Paul zegt en je inschatting over het effect van een seinstelsel klopt.
Ik heb eerst een half jaar proefgereden zonder seinstelsel en rij nu al geruime tijd met (Duits stelsel). Effect bij mij is dat het aantal treinen dat gelijktijdig rijdt iets lager is maar de treinen die rijden, rijden beter door. Het uiteindelijke effect hangt overigens van een heleboel zaken af als aantal blokken, baanopbouw, aantal treinen enz.

Hans
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  21:31:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik heb dus kennelijk niet iets over het hoofd gezien maar zit nog met een vraag.

Toen de blokgroepen in Koploper kwamen, stelde ik dat dit ook te gebruiken zou zijn om een aantal blokken aan een booster te koppelen en zo te voorkomen dat de booster kon worden overbelast. Met andere woorden: als een booster zes treinen aan kan zou je kunnen aangeven dat er maximaal zes blokken bezet kunnen zijn binnen een blokgroep. Je gaf toen aan dat dat consequenties zou kunnen hebben voor het seinstelsel. Ik zie echter niet hoe het gebruik van blokgroepen het seinstelsel dan wel de stand van de seinen beinvloedt.
Het zorgt toch alleen voor een maximaal aantal treinen binnen een blokgroep? Door deze mogelijkheid te gebruiken, dus met blokgroepen het aantal treinen per booster te beperken tot de maximale stroomafname heb je nooit storingen door overbelasting van de booster. Je kunt dan ook als je met verlichte treinen rijdt, het maximaal aantal treinen terugbrengen tot bijvoorbeeld drie in plaats van 6. (Dat er minder treinen rijden door het systeem van twee blokken vooruit reserveren zullen rijden, laat ik buiten beschouwing.) Eigenlijk was dit ook de achtergrond van mijn eerdere vraag, maar dat had je vast al begrepen.
Kortom wat is de invloed van blokgroepen op het seinstelsel of de stand van de seinen volgens jou? Of bedoelde je heel wat anders?


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  21:58:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik weet niet of je, als het mogelijk zou zijn om een maximaal aantal treinen per blokgroep te laten rijden, gelukkig zult zijn met het resultaat.

Stel je baan is verdeeld over 4 boosters.
Dan zou het voor kunnen komen dat een trein van een blok naar een ander blok in een andere booster gaat komen.
Gebeurt zoiets in het zichtbare deel dan moet die trein gaan wachten.

Waarvoor?
Een sein die toevallig groen is.

Ik verdeel mijn baan dan ook zo dat ik daar nooit last van heb.
Mijn probleem kan dan wel eens zijn dat ik 8 boosters heb op 20 rijden treinen en dat er boosters tussen zitten waarin toevallig geen treinen rijden.
Bij deze verdeling hou ik ook nog rekening met dubbel tractie of wie weet 3 lok's in tractie ook best leuk.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  22:23:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Je gebruikt het Duist seinstelsel, Je rijdt dus ook Duits.
Maak je geen fout ?. Blokseinen in een vrije baan hebben maar 2 standen Hp0/Hp1.
Een driestanden sein Hp0/Hp1 en een Hp2 (langzaam rijden) voor afbuigen bij wissels.
Bij het Duits seinstelsel wordt een hoofdsein voorafgegaan door een voorsein Vr0/Vr1 of driestanden voorsein Vr0/Vr1/Vr2. Voorsein staat voor het Bloksein of is gemonteerd op dezelfde mast van het vorige Bloksein.
Zie: http://www.betzspace.com/Transport/Eisenbahnsignale/

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  22:36:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

>>>Stel je baan is verdeeld over 4 boosters.
Dan zou het voor kunnen komen dat een trein van een blok naar een ander blok in een andere booster gaat komen.
Gebeurt zoiets in het zichtbare deel dan moet die trein gaan wachten.

Waarvoor?
Een sein die toevallig groen is.>>>

Is dat zo Wim? Stel je hebt maximaal zes treinen op blokgroep booster 2 en die zes zitten er ook in Je wilt van blokgroep booster 1 naar blokgroep booster 2. Dan geeft het overzicht locomotieven aan dat het maximale aantal locs in de blokgroep(2) zit. Dan kan je vanuit het blok voorafgaand aan blokgroep booster 2 geen blok meer reserveren. Dan staat het sein dus altijd op rood, want hij kan niet reserveren. (Mijn defaultstand van elk sein is wel rood) Ik heb het even met Testen uitgeprobeerd en er kwam geen trein meer in die blokgroep waar ik het maximum had vastgesteld en er werd ook niet gereserveerd dus.

Dat de trein moet wachten is ook de bedoeling natuurlijk omdat anders de booster overbelast raakt. Hij kan pas vertekken als uit de blokgroep booster 2 weer een trein vertrokken is.

Toch?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  22:39:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je uitsluitend met losse voorseinen werkt, zou je toe kunnen met één blok vooruit reserveren. Maar zodra het voorsein aan dezelfde mast is bevestigd als het voorgaande hoofdsein, is de situatie in koploper vergelijkbaar met een stelsel waar je met een opvolging van groen, geel en rood werkt. Dan moet je minimaal twee blokken vooruit reserveren (en voor de liefhebbers, bij het Franse stelsel moeten dit voor het mooie zelfs drie blokken zijn). In die zin is het niet van belang dat in het Duitse stelsel het hoofdsen door een voorsein vooraf wordt gegaan. De combinatie hoofdsein en voorsein aan één paal kent immers (minimaal) drie standen:
- hoofdsein onveilig (vergelijkbaar met rood);
- hoofdsein veilig, voorsein onveilig (vergelijkbaar met geel);
- hoofdsein veilig, voorsein veilig (vergelijkbaar met groen).

Zelf heb ik het trouwens nooit als hinderlijk ervaren dat er wat minder treinen tegelijk rijden. Ik reserveerde zelf vier blokken vooruit.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
>>>Je gebruikt het Duist seinstelsel, Je rijdt dus ook Duits.
Maak je geen fout ?. Blokseinen in een vrije baan hebben maar 2 standen Hp0/Hp1.
Een driestanden sein Hp0/Hp1 en een Hp2 (langzaam rijden) voor afbuigen bij wissels.
Bij het Duits seinstelsel wordt een hoofdsein voorafgegaan door een voorsein Vr0/Vr1 of driestanden voorsein Vr0/Vr1/Vr2. Voorsein staat voor het Bloksein of is gemonteerd op dezelfde mast van het vorige Bloksein.>>

Een fout? Ja dus, omdat ik ervan uitging dat als ik in blok 1 zit, twee is vrij en drie is bezet dat ik dan geel kreeg, blok 2 bezet rood en 2 en 3 vrij groen, dan wel de HP-stand die daarbij hoort. Als ik dus nu geel krijg of de corresponderende HP-stand dan suggereer ik dus aan de kijker naar de baan dat er een afbuigend wissel volgt, dat dan wel steeds onzichtbaar is natuurlijk.

Dit zou wel betekenen dat het reserveren van twee blokken in Koploper in een vrije baan voor het Duitse seinstelsel niet hoeft, dan wel dat dit alleen voor betere rijgedrag is? (Wel legitiem natuurlijk.)
De meeste seinen komen wel in mijn station te staan. Ik heb daarvoor een aantal uitrijseinen gekocht. Dat na zo´n sein wissels komen is evident, dus dan is het (redelijk) werkelijkheidsgetrouw, want na elke stationspoor volgen er een aantal wissels, al zal de trein niet naar het afbuigende spoor gaan`.
In de vrije baan zie je dan dus de wissel niet die je met het seinbeeld suggereert. Als die blokseinen in de vrije baan alleen maar rood of groen geven, is daarmee de informatie nog niet onjuist. Volgens jou is het dus zo dat als er een bloksein is in de vrije baan met daaronder het bekende voorsein dat dit voorsein altijd betrekking heeft op aftakking?

Hm, dank, belangrijke informatie.






Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Ik had je voorgaande berichtje even gemist, dus een deel van mijn reactie is al beantwoord.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:16:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Bij mij staan of beter gezegd stonden alleen de seinen bij een vertakking, of te wel een inrij sein default op rood maar een bloksein uiteraard niet.

En dan sta je voor een groen bloksein te wachten en dat vindt ik dan geen gezicht.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
- hoofdsein veilig, voorsein onveilig (vergelijkbaar met geel);
Dit is niet vergelijkbaar met geel, het geeft aan dat het volgende sein op rood staat en stelt de machinist in staat tijdig af te remmen om op tijd stil te kunnen komen staan. Bij Vr2 wordt aangegeven dat het volgende sein langzaam rijden aangeeft voor b.v. een wisselstraat.
Gecombineerde seinen worden alleen daar gebruikt waar de Hoofdseinen (te)dicht achter elkaar staan. Staat een gecombineerd hoofdsein op rood, is het voorsein gedoofd. Staan de blokseinen ver uit elkaar (vrije baan), wordt het bloksein voorafgegaan door een los voorsein.
Koploper reageert dan ook niet op voorseinen, maar wel op een drie standen sein.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:30:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Volgens jou is het dus zo dat als er een bloksein is in de vrije baan met daaronder het bekende voorsein dat dit voorsein altijd betrekking heeft op aftakking?
Gecombineerd hoofdsein/voorsein. Is het volgende sein een bloksein (Hp0/Hp1), dan is het voorsein een Vr0/Vr1. Is het volgende sein een 3-standen (Hp0/Hp1/Hp2), dan is het voorsein een Vr0/Vr1/V2. Bij beide gevallen is het dus ook zo dat als het Hoofdsein op Hp0 (rood) staat dat het gecombineerde voorsein gedoofd is om verwarring te voorkomen. Bij een los voorsein is dat niet zo.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 22 aug 2006 :  23:50:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Dank, het is me een stuk helderder geworden.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  06:59:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Tom,

Bij mij staan of beter gezegd stonden alleen de seinen bij een vertakking, of te wel een inrij sein default op rood maar een bloksein uiteraard niet.

En dan sta je voor een groen bloksein te wachten en dat vindt ik dan geen gezicht.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz



Hoi Wim,

Sorry hoor maar jouw laatste opmerking is echt uit de lucht gegrepen en zal op jouw baan zeker nooit plaats gevonden hebben. Koploper zal nooit een trein voor een niet stop tonend sein stil zetten. Graag geen paniek zaaien over dingen die je echt niet gezien kan hebben.

Probeer maar eens in de vrije baan een rijdende trein te stoppen door het vinkje 'stop loc' aan te zetten. In het blok waar de trein stopt staat het sein wel degelijk op onveilig.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  20:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by pa1_hub

- hoofdsein veilig, voorsein onveilig (vergelijkbaar met geel);
Dit is niet vergelijkbaar met geel, het geeft aan dat het volgende sein op rood staat en stelt de machinist in staat tijdig af te remmen om op tijd stil te kunnen komen staan.

Het zal wel aan mij liggen, maar geel (bij een seinstelsel zonder aparte voorseinen) geeft toch precies hetzelfde aan?

quote:

Gecombineerde seinen worden alleen daar gebruikt waar de Hoofdseinen (te)dicht achter elkaar staan. Staat een gecombineerd hoofdsein op rood, is het voorsein gedoofd. Staan de blokseinen ver uit elkaar (vrije baan), wordt het bloksein voorafgegaan door een los voorsein.
Koploper reageert dan ook niet op voorseinen, maar wel op een drie standen sein.

Ik ben toch redelijk op de hoogte van de seinstelsels in koploper, maar het is me volstrekt onduidelijk wat je met dit laatste bedoelt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  21:46:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

1 vraag is nog niet beantwoord. Als ik dus een blokgroep maak, waarin een maximaal aantal treinen is ingesteld om er voor te zorgen dat de booster die de blokken van stroom voorziet niet wordt overbelast, zou dit invloed (kunnen) hebben op de stand van de seinen. Ik heb dit eerder uitgebreider beschreven. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zo niet dan ga ik er maar van uit dat alles zal werken en dat verwacht ik eerlijk gezegd ook.
Nog een vraag aan Wim: als je inderdaad acht boosters en twintig treinen gebruikt zal een booster niet snel overbelast raken maar het kan natuurlijk wel. Neem je dat risico gewoon? Ik dacht dat mijn idee om de blokgroepen voor dit doel te gebruiken, dus een maximaal aantal treinen in te stellen voor de blokken die door de booster worden gevoed, een overbelasting van de booster altijd zal voorkomen.

Maar nogmaals: Heeft deze keuze, dus de combionatie blokgrope/booster invloed op de stand van de seinen? Ik kan het niet verzinnen. Koploper zal volgens mij gewoon in de blokgroep geen trein kunnen reserveren als het maximale aantal treinen in de blokgroep is bereikt en dus rood (HP0)geven omdat er geen blok meer te reserveren is. Of zie ik toch wat over het hoofd?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  21:48:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik zal het dan anders formuleren.

Als er 3 blokken achter elkaar liggen in een vrije baan en daar zitten geen aftakkingen in.
Het 2e blok zit in op een andere booster en daar mag een trein niet naar toe omdat de booster het maximum aantal treinen heeft bereikt.
Dat stopt de trein voor een rood sein.

Maar vindt je het dan wel een mooi gezicht dat een trein staat te wachten voor een rood sein en dat je ziet in een zichtbaar gedeelte dat de 2 volgende blokken vrij zijn.
Ik niet en menigeen die toekijkt ook niet.

Dat is hetgeen wat ik bedoelde en de kleur van het sein is dan voor mij bijzaak.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  21:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Bij mij zitten maximaal 6 blokken op een booster en zijn zo ingedeeld dat er vermoedelijk nooit een overbelasting kan plaatsvinden, deze blokken zijn zo geselecteerd dat als er 6 treinen in zouden zijn er dan toch enkele stilstaan.

Overigens isoleer ik altijd elk blok op beide railstaven.
Dan is het later een kleine moeite om als het verkeerd gaat een blok op een andere booster te zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  22:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

>>>>Bij mij zitten maximaal 6 blokken op een booster en zijn zo ingedeeld dat er vermoedelijk nooit een overbelasting kan plaatsvinden, deze blokken zijn zo geselecteerd dat als er 6 treinen in zouden zijn er dan toch enkele stilstaan.<<<<

Dat is inderdaad ook een oplossing

>>>>Overigens isoleer ik altijd elk blok op beide railstaven.
Dan is het later een kleine moeite om als het verkeerd gaat een blok op een andere booster te zetten.<<<
Dat kan natuurlijk. Bij de opzet van mijn baan, een station met twee dubbelsporige paradesporen, wat industrie en opstelsporen is dat makkelijk onder te brengen in vier a vijf boosters. Ik gebruik het liefst zo weinig mogelijk, gezien de prijs, zonder dat ze overbelast raken. Ik kan elk dubbelsporig paradespoor heel mooi met een booster aansturen zonder elk blok te moeten onderbreken. Met Marklin is een middengeleider natuurlijk ook snel onderbroken als dat nodig is.

Maar we raken nu off-topic, hoewel het boosterverhaal wel prominent aanwezig is natuurlijk ;-)

Je verhaal naar Paul toe is duidelijk, al vraag ik me af hoe vaak dit voor zal komen. Ook in Koploper hebben we preciezen en rekkelijken ;-)
Dank voor je verduidelijking

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper en lang leve de speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  23:41:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Tom rijdt volgens het Duits seinstelsel.

quote:
Het zal wel aan mij liggen, maar geel (bij een seinstelsel zonder aparte voorseinen) geeft toch precies hetzelfde aan?
Heel eenvoudig, het Duits seinstelsel kent geen stand geen geel.
NS stelsel: Blok C rood, voorgaand blok (B) geel, en het daar voorgaand blok (A) groen.
In een vrije baan Rood/Geel/Groen.
DB stelsel: Blok B rood, voorgaand blok (A) groen. In een vrije baan Rood/Groen. Oranje/groen geeft aan dat er na het sein een aftakking komt.
Zoals ik al zei, een voorsein meld de machinist wat het volgende seinbeeld geeft. Is de afstand korter dan normaal, wordt dat zelfs nog extra gemeld met een witte lamp gemonteerd linksboven aan het voorsein. Dit laatste zie je zelden.

quote:
Ik ben toch redelijk op de hoogte van de seinstelsels in koploper, maar het is me volstrekt onduidelijk wat je met dit laatste bedoelt.
Zo werkt het seinstelsel van de DB.


Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  20:09:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by pa1_hub

quote:
Ik ben toch redelijk op de hoogte van de seinstelsels in koploper, maar het is me volstrekt onduidelijk wat je met dit laatste bedoelt.
Zo werkt het seinstelsel van de DB.


Ik bedoelde je laatste zin: Koploper reageert dan ook niet op voorseinen, maar wel op een drie standen sein. Daarvan begrijp ik niet wat je bedoelt.

Over de rest van je reactie. Laten we het maar op houden dat ik iets anders bedoel dan jij begrijpt. Heeft denk ik niet zoveel zin om hier verder op door te gaan.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  20:46:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik bedoelde je laatste zin: Koploper reageert dan ook niet op voorseinen, maar wel op een drie standen sein. Daarvan begrijp ik niet wat je bedoelt.
Ik begrijp wat je hiermee bedoeld in koploper, de gewone 3 standen (en 2 standen) sein. Vraag me hierbij wel af, maar daar kan Paul het beste een antwoord opgeven, of deze wel echt bij het Duits seinstelsel in Koploper behoren.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  21:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik vind het eigenlijk nergens meer over gaan....

Het gewone 2 en 3 standen sein wat altijd in Koploper aanwezig is heeft NIETS met welk seinstelsel dan ook te maken. Niet iedereen hoeft/wil zo natuurgetrouw mogelijk rijden en dan voldoen deze prima.

Voor einde discussie.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina