Auteur |
Onderwerp |
|
Populier
Netherlands
83 berichten |
Geplaatst - 02 jun 2010 : 12:49:57
|
Ik ben bezig met de Aelderbaan. Hierbij reden af en toe drie treinen tegelijk. Daarbij ging het regelmatig mis met een trein die niet stopte waar dat zou moeten. Hierbij greep de spookmelding netjes in. Ik dacht dat drie treinen een beetje te veel was op deze baan en heb er verder geen aandacht aan geschonken. Ben nu bezig met het leren rangeren en stoppen boven ontkoppelrails. Heb daarvoor een vaste route aangemaakt. Terwijl de lok bezig is met deze route laat ik een tweede lok een variabele route rijden. Nu blijkt dat deze lok volgens de logging netjes zou moeten stoppen bij het station, de bezetmelder geeft ook bezet aan, de lok krijgt de opdracht: rijsnelheid 0, maar rijdt vervolgens gewoon door, tot uiteraard een noodstop volgt. Doe ik iets fout of staat er ergens iets niet goed ingesteld. Heb een backup gemaakt en hoop dat iemand hier iets uit kan opmaken. Alvast bedankt voor de moeite.
groet Hennie
Download Attachment: hennie.bck 60,07 KB |
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2010 : 15:08:57
|
Hallo Hennie,
Ik heb even gekeken maar als er een trein een varibale route rijdt dan licht de gehele baan geel op. De lijnen in bv blok 5, blok 6 en blok 7 zijn toegekend aan blok 4, dus met andere woorden, als blok 4 gereserveerd wordt dan zal alles in blok 5, 6 en 7 ook geel oplichten. Volgens mij is dat niet jou bedoeling, zal er vanavond er eens induiken, is nu erg moeilijk te volgen welke blok er geclaimd wordt
Grt Ferdi
N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2010 : 22:04:44
|
Ferdi, Was nog een reactie schuldig. Ben aan het zoeken geweest, maar weet ook niet hoe dat komt. Het is natuurlijk wel de bestaande demo baan waar ik mee werk. Natuurlijk ben ik ook in het baanontwerp iets aan het veranderen geweest. Misschien heb ik ergens een vinkje gezet waar het niet hoort.Dacht niet dat ik aan de lijnen iets had veranderd. Zie nu ook dat ik het loconet protocol heb aangezet ipv de IB maar volgens mij moest dat(had dacht ik met de IB basic te maken?).
groet Hennie |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2010 : 22:46:54
|
Hallo Hennie,
in onderhouden baanontwerp heb je alle lijnen toegevoegd aan blok 4,
Verder claim je 2 blokken in vooruit in Instellingen per database, voor deze baan is dit wel wat veel van het goede.
Van blok 3 naar 4 wordt overigens een Wissel open gereden die altijd in de verkeerde stand geschakeld wordt.
Weet je zeker dat je weet waarvoor alle functies dienen, bijna niets staat meer standaard in jouw database. Dit komt onder meer tot uiting in je problemen in de vaste route met op de juiste plaats stoppen. Dit heeft te maken met overschrijf maximum snelheid in het betreffende bloktype, en kan ook het doorschieten van locs kan hiermee te maken hebben.
Om je baan in simulatiemodus te testen kan je in globale instellingen, het vinkje bij testen zonder communicatie aanvinken.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
Bewerkt door Wissels op 02 jun 2010 23:04:19 |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 02 jun 2010 : 23:25:52
|
Hallo Walter, Heb net eerst eens op de website gekeken. Laatste update is wel lang geleden. Die lijnen heb ik ws. per ongeluk toegevoegd, ben bezig geweest met het zoeken naar wisselstraten en wat teksten en kleuren veranderd. Meer om te kijken wat er gebeurd. De claim op blokken heb ik inderdaad al weer teruggezet. Was ook meer om te zien wat er gebeurd. Dat er niets meer standaard staat komt ook omdat ik aan het uitzoeken ben wat er waarom gebeurd. Dit is alleen een test voorafgaand aan de definitieve baan om eventuele ontwerpfouten te vermijden. Ik moet eigenlijk eerst het complete helpfile eens rustig doorlezen. Het is alleen lastig om je al lezende precies voor te stellen hoe iets werkt. Dus veel is trial and error. Wat betreft de snelheden heb ik inderdaad nog steeds niet in de gaten wat de volgorde van overschrijven is. Zal eerst eens goed lezen wat leidend is en de snelheden juist proberen af te stellen. Had ook de testen optie nog niet ontdekt. Ik denk dat het beter is gewoon even de originele Aelderbaan weer in te lezen en stapje voor stapje wijzigingen te testen
groet Hennie
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2010 : 00:00:51
|
Hallo Hennie, allen,
let wel het is een goed bedoelde waarschuwing. De knop instellingen in database met uitgebreide mogelijkheden zit er ook niet voor niets in.
Beter is om stapsgewijs een functie in te schakelen, dan meteen alle registers open te trekken en overal vinkjes aan te zetten. De kans dat je op den duur de draad kwijt raakt is redelijk aanwezig.
Let wel ik heb bewust nog niet eens alles genoemd aan vreemde zaken wat mij is opgevallen in jouw database. Er van uit gaande dat je alles wat je ingesteld hebt bewust hebt gecontroleerd wat er hierna gebeurd.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2010 : 00:42:28
|
Hi,
Wat me de laatste tijd opvalt is dat er hele lappen met tekst in een sporenplan worden gezet, dat maakt het geheel niet alleen rommelig maar ook bijna niet te onderhouden. De tekst bij een bezetmeld rondje is geheel overbodig als je met de muis boven het rondje gaat hangen krijg je de info in beeld, zelfde voor wissels.
Maar goed ieder zijn ding. Verder kan ik Walter alleen maar bijvallen, hele rare instellingen waarvan er zeker 90% overbodig zijn.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2010 : 00:52:02
|
Wim Al doende leert men. Met name tekst is volkomen oninteressant. Zodra de 'echte' baan gemaakt gaat worden zal dat ook niet gebeuren. Waar ik naar zoek is die resterende 10 % die echt belangrijk is. Het probleem met zoeken is dat je dingen aan of uit zet om te zien wat er gebeurd.Voor de doorgewinterde gebruiker zal dat vloeken in de kerk zijn maar je moet ergens beginnen nietwaar. Ik hoop van de fouten te kunnen leren. Misschien kun jij uitleggen hoe ik de default knop in het rijwindow krijg?
groet Hennie |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2010 : 07:57:12
|
Hallo Hennie,
De default knop zie je alleen in het rijwindow indien je voor Marklin/EDiTS gekozen hebt.
Met vriendelijke groet, Hub |
Bewerkt door pa1_hub op 03 jun 2010 07:58:39 |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 03 jun 2010 : 09:14:15
|
Hub, Bedankt, ik heb me wezenloos gezocht. Dacht dat ik ergens iets over het hoofd zag.
gr. Hennie |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 20:38:40
|
Hallo Hennie,
het simpelste is om als volgt achter de defaultinstellingen te komen.
Maak een nieuwe database aan met loconet. Maak een screenshot van algemene instellingen. Maak een screenshot van alle instellingen tabbladen van de database. Ga terug naar je huidige database, en zet de instellingen terug. Verwijder overal in je database overschijdt maximum snelheid, dit bevorderd namelijk het remmen niet. (ik heb er zelf wel eens problemen door gehad met doorschieten) Ijk je locs opnieuw met Koploper over de hele range dus geen gegevens handmatig invullen. (dit was wel gebeurd).
Met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 21:17:38
|
Wat fijn om een bericht te schrijven en dan op het verkeerde knopje te drukken. Nieuwe poging. Ik zal een verse download van koploper halen en installeren. Vervolgens onder een naam bewaren om de default instellingen terug te krijgen. Het is uiteindelijk toch nog redelijk gelukt, met uitzondering van die V 200 problemen, om de zaak te laten rijden. Ook het afkoppelen gaat nu netjes. Ik snap alleen nog niet precies wat koploper meld als doorgereden .. en dan ... en totaal is zeg 14,06 cm. Als ik weet hoe die dat berekent vanaf welk punt kan je misschien beter inschatten hoeveel cm je nodig hebt. Ik neem aan dat het eerste contact van de sleper op de bezetmelder het beginpunt is.Heb jouw voorbeeld 10 cm. doorrijden bekeken en dat werkt gewoon prima. Overigens heb ik naar het file van Ferdinand gekeken. Indrukwekkend geheel van lok wisseling.Moet er nog eens rustig naar kijken maar dat is denk ik ook voor mij in de toekomst een goede oplossing.Over het handmatig invullen. Ik heb een delta die met stand 1 gewoon niet vooruit te branden is, haperen, stukje gaan enz. Heb gehoord dat koploper de eerste stappen zelf berekent als het op nul staat. Beter toch laten uitrekenen? Zal ook nog met de cv's van de V 200 gaan stoeien. Heb alweer nuttige tips gekregen. Dit is het laatste filmpje met drie redelijk lange treinen:
http://s901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/filmpjes%20treinbaan/?action=view¤t=MVI_0353.flv
Volgens mij krijg je ook de rest van de filmpjes te zien. Mocht er commentaar zijn (niet over de puinhoop) graag.
groet Hennie
Märklin m-rail IB basic met loconet en stroom detectie |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 22:07:38
|
Hallo Hennie,
volgens mij had ik het over een nieuwe database, echter niet over een nieuwe installatie, de laatste lost namelijk niks op.
Als een loc niet goed rijdt bij lage snelheidsstappen, ga dan naar onderhouden locomotieven, tabblad algemeen, en verhoog de minumum snelheidsstap net zover dat de trein met deze stap wel constant rijdt. Over het ijken van locomotieven heb ik al genoeg geschreven, juist het ijken van lage stappen is belangrijk voor het juiste aantal cm. doorrijden ten behoeve van bv. rangeerbewegingen. Bij de juiste instellingen hiervan kan je de locs op de cm. nauwkeurig laten stoppen, dit lijkt volgens jouw reacties nog verre van juist te gaan.
Op het item van de V200 heb je op het 3railforum al goede hulp, door leden die er heel wat vanaf weten.
Rangeren in de baan van Ferdinand als voorbeeld voor een gevorderde koploper is een leuk item, maar zorg wel eerst dat de basis van je baan goed is,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 22:41:50
|
Walter, stom inderdaad, een nieuwe database is veel simpeler. Ik heb het niet aangedurfd om de minimum stap te verhogen. Dacht dat koploper daar niet tegen kon. We gaan gewoon opnieuw beginnen. Dat is nou juist het leuke van deze hobby, nietwaar.
groet Hennie en ga lekker in de zon op de camping zitten
Märklin m-rail IB basic met loconet en stroom detectie |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 22:43:31
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Populier
Volgens mij krijg je ook de rest van de filmpjes te zien. Mocht er commentaar zijn (niet over de puinhoop) graag.
Ze rijden al een stuk "beschaafder"...stopsecties lijken mij nog wel wat kort. Daarom komt dat ene sein waarschijnlijk ruim een halve seconde op groen ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Populier
Netherlands
83 Posts |
Geplaatst - 04 jun 2010 : 23:21:20
|
Ben een beetje aan het knoeien geweest. de r1 bocht is te kort om netjes te stoppen denk ik( of ik rij te snel) Heb geprobeerd om bij de laatste bezetmelder van het vrije baan blok het afremmen te laten beginnen voor de r1 bocht( volgend blok).In dat blok zelf liggen 3 melders. Het is overigens de Aelderbaan met alle 13 melders. Daarna gingen de seinen wat snel aan en uit. Heb daar nog niet naar gekeken. Per blok zijn er twee melders. Zal eerst een verse start maken met alle default waarden. Ook de loks weer opnieuw ijken. Al doende leert men
groet Hennie
Märklin m-rail IB basic met loconet en stroom detectie |
|
|
|
Onderwerp |
|