Auteur |
Onderwerp |
|
joeke16
Belgium
6 berichten |
Geplaatst - 12 mei 2010 : 13:02:18
|
Beste forumleden,
Mijn langste trein is momenteel 155 cm. hoe lang moet dan mijn spoor zijn in het schaduw en gewone station om deze trein met koploper te doen stoppen. Is 180 cm in het schaduw station haalbaar?
Alvast bedankt voor jullie reacties
groeten, Joeri |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 12 mei 2010 : 14:33:11
|
Het is wat krap maar het kan wel. Ik zou dan wel de wisselstraat vrijschakelen bij de stopmelder, wat overigens standaard is. Gebruik je vrijgeven na bij de binnenkomstmelder dan moet die minimaal 20 cm zijn als je de standaardpersonenwagen gebruikt, en dat is al heel krap. Als je met geijkte snelheden rijdt en de trein in dit opstelspoor hebt leren remmen, kun je de stopmelder op een wat grotere afstand van het eind van het opstelspoor laten beginnen. Je kunt Koploper dan de oprdacht geven een aantal centimeters door te rijden op minimale snelheid om het beter passend te maken. Als je niet met geijkte snelheden rijdt, kan dat doorrijden in centimeters niet. Het is verstandig de snelheid in het blok wat laag te houden. Met experimenteren kom je er dan wel achter of het eventueel wat sneller kan. Als je niet gebruik maakt van 'vrijgeven na' van een wisselstraat, hoeft een melder niet zo lang te zijn. Persoonlijk houd ik mijn bezetmeldgedeelten graag niet te kort. Succes.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
|
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 mei 2010 : 19:08:57
|
Joeri,
Dat is helemaal geen probleem. Rij jij in een richting door het schaduwstation? Zo ja, dan kan je een gemeenschappelijke inrijmelder gebruiken in of voor je wisselstraat.
Rij jij 2 of 3 Rail en welk systeem, Is handig als je die dingen in je handtekening zet zodat een ieder weet in welke richting hij moet antwoorden. Geldt voor een ieder van ons hoor dus niet specifiek jouw
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
joeke16
Belgium
6 Posts |
Geplaatst - 12 mei 2010 : 21:30:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers
Joeri,
Dat is helemaal geen probleem. Rij jij in een richting door het schaduwstation? Zo ja, dan kan je een gemeenschappelijke inrijmelder gebruiken in of voor je wisselstraat.
Rij jij 2 of 3 Rail en welk systeem,
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Rob,
Ik rij in een richting door mijn schaduw station het zijn 2 keer 4 sporen. ik rij M C-rail nu met MC later intellibox + koploper.
groeten, Joeri |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 mei 2010 : 23:47:55
|
Hallo Joeri,
Dan is je trein dus altijd gedetecteerd. Op de wissels gaat dat dus niet(zover ik het begrepen heb) maar je kan die gemeenschappelijke binnenkomst melder dus voor je wissel straat plaatsen of in het begin van het blok. Dus al de 4 sporen hebben dezelfde melder. Scheelt er in ieder geval 3 per station. In het laatste geval kan je de wisselstraat vrijgeven indien de melder vrijkomt. In het eerst gaat dat niet omdat de wissel dus zou kunnen omgaan als de trein zich nog in de wisselstraat bevind. Het is wel noodzaak om je snelheid omlaag te brengen zodat je niet over de stopmelder heen schiet.
Grtzz Rob
TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
|
Onderwerp |
|