Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 278 / Bezoekers Vandaag: 13503
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bufferblok?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

selectrixfreak

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 11 apr 2010 :  23:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Is het mogelijk om een trein een blok vroeger te laten stoppen, wanneer een blok bezet is? Dus a.h.w. een bufferblok ertussen? Bijv. blok 1 is bezet, de trein er achter komt aan in blok 3 en stopt hier. Blok 2 (ertussen in) is dan een extra bufferblok en blijft leeg.



Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 apr 2010 :  23:45:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door selectrixfreak

Is het mogelijk om een trein een blok vroeger te laten stoppen, wanneer een blok bezet is? Dus a.h.w. een bufferblok ertussen? Bijv. blok 1 is bezet, de trein er achter komt aan in blok 3 en stopt hier. Blok 2 (ertussen in) is dan een extra bufferblok en blijft leeg.





Overal ? Dan ken ik het niet, zie het doel ook niet direkt.

Op één plaats kan ik het met een schakelaar, als je die vervangt door speciale actie /logische actie combinatie moet het lukken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 12 apr 2010 :  09:06:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Wat is het nut?

Als je Koploper misleid dan lukt het.
Stel je blokken zijn 100 cm. lang, dan geef je op dat al je treinen 101 cm. lang zijn, in ieder geval langer dan de blokken, en dat bij een te lange trein het vorige blok bezet moet blijven.
Het nadeel is wel dat de wisselstraat ook niet wordt vrijgegeven, dat kan je dan weer oplossen door voor dit blok 102 cm. in te voeren terwijl hij 100 cm. is.

Een andere methode kan ik niet bedenken, vooral als het seinstelsel ook moet blijven werken want als je het doet met speciale/logische acties dan moet je het probleem oplossen dat het sein, in jouw voorbeeld naar blok 2, bezet geeft terwijl het blok vrij is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 12 apr 2010 09:07:49
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 12 apr 2010 :  11:44:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Het nut hiervan blijkt uit het volgende verhaal:

Zoals jullie ondertussen misschien wel weten, gebruik ik virtuele melders om mijn treinen te laten stoppen. Dit werkt prima, maar omdat ik geen "echte" stopmelders heb, zal koploper de wisselstraten eerder vrijgeven dan zou moeten, op de laatste virtuele melder in het blok, waar het afremmen naar 0 begint. Deze laatste virtuele melder ligt dus (ver) voor de plek waar de trein stil komt te staan (waar normaal de "echte"stopmelder ligt). Het kan dus gebeuren dat de trein nog niet helemaal in het blok is.

Nu gebruik ik de optie om de gehele trein de detecteren in het voorgaande blok met een vertraging van 30 sec. Nu werkt het goed, na 30 sec nadat het voorgaande blok verlaten is, wordt de wisselstraat vrijgegeven. De trein heeft nu voldoende tijd om het blok binnen te rijden. Maar nu komt het: als binnen die 30 sec. er een andere trein in het voorgaande blok verschijnt, blokkeert deze trein nu de wisselstraat (vanwege de bezetmelding) en zal dus niet meer verder kunnen rijden.

Daarom dacht ik dus aan een bufferblok, zodat het voorgaande blok minimaal 30 sec vrijblijft. Mijn excuses voor deze (saaie?) bloemlezing.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

Bewerkt door selectrixfreak op 12 apr 2010 11:45:35
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 12 apr 2010 :  16:04:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Je kan tussen elk blok een wisselstraat maken ondanks dat er geen wissel tussen zit.
Zet tussen elk blok een korte lijn en neem die op in de wisselstraat.
Een wisselstraat kan namelijk ook bestaan uit een of meerdere lijnen en geen wissels.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

JoosBuijs

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 12 apr 2010 :  16:36:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Volgens mij kun je in blok 3 aangeven dat een trein pas naar blok 2 mag rijden als ook blok 1 vrij is. Dit kun je doen in het onderhouden van blok 3. Je kunt hier aangeven dat de blokken 1 en 2 vrij moeten zijn ter voorkoming van een deadlock.

Hopelijk is dit wat je bedoelt.

Joos
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 12 apr 2010 :  18:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

een virtuele melder werkt / reageert alsof het een echte melder is.
Dus meet uit waar de melder zich eigenlijk ingebouwd moet worden, dat is de lengte die je invuld, en je geeft die virtuele melder de eigenschap dat het vorige blok vrij gegeven wordt en/of de wisselstraat, dit is dan ook de stop melder.
Bij werkt het prima, de trein is binnen en dan pas schakeld de wisselstraat en remt netjes af.

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  09:19:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel erg bedankt voor de reacties/tips! Vanavond is het vrouwtje naar de lentebeurs , dan heb ik lekker de tijd om dit allemaal uit te proberen.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  10:33:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Vraagje aan Henny:

Ik heb ook zoiets geprobeerd, maar misschien niet alles goed ingesteld. Voorbeeld van een blok:

1e punt: echte melder adres 60.4
start afremgemiddelde: ja
start afremminimum: ja

2e punt: virtueel (rijden)
geef vorig blok vrij: ja
afstand in cm: 45
tijd: 1 sec (n.v.t.)

3e punt: virtueel (rijden)
afstand in cm: 35 (als de trein 45+35=80 cm heeft afgelegd mag de wisselstraat vrijgegeven worden, dit zou normaalgesproken moeten gebeuren, want koploper geeft de wisselstraten standaard vrij op het laatste punt)


Bij mij stopt de trein nu veel te laat. Het is net of koploper de afstanden bij elkaar optelt of dat de remming naar minimum (= 0) nu begint op het 3e punt, terwijl dat moet beginnen op het 2e punt. Moet ik hier misschien iets anders instellen?

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  11:08:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

Jij kan dat toch zien in je venster. Wat de locomotief verwacht. Waar en hoeveel cm er gereden moet worden.

Indien je ijking niet goed is komt er dus niets van terecht. De ijking is summier en afhankelijk van vele zaken zoals o.a. temperatuur, juistheid van je meettraject en eventuele vuil op een wiel en of rail. Daarbij opgeteld de afronding naar boven en naar beneden. Daarom moet je voor de veiligheid altijd de stopmelder als echte melder inzetten.

Ik rij er hier ook mee en zit er toch hard aan te denken om de virtuele melders te vervangen door echte. Ook vanwege detectie van verloren wagons. Met een of 2 treinen zal het nog wel beheersbaar zijn maar als er al een stuk of 30 actief zijn wordt het wel een probleem zeker na een spookmelding of kortsluiting. Sporen welke hier in 2 richtingen bereden worden zijn dubbel gedetecteerd dus een melder aan beide uiteinden

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  11:36:40  Toon profiel  Reageer met citaat
De virtuele melders is niet het probleem. Ik rij nu al enkele weken zeer intensief met mijn treinbaan, (volautomatisch of met rijden volgens bestemming) en de treinen stoppen nog steeds tot op de cm nauwkeurig op dezelfde plek. (getest door potloodstreepjes naast de rails te tekenen)
Mijn loks zijn allemaal geijkt en rijden volgens schaalsnelheid. Ook het doorschieten van loks is nog geen enkele keer voorgekomen. Alles rijdt prima, alleen heb ik dus nog een enkele keer dat een wisselstraat te vroeg wordt vrijgegeven vandaar o.a. dit draadje.

Een stopmelder is voor mij niets anders dan een vangnet die (in mijn situatie) overbodig is (geworden) nu er virtuele melders zijn. In ieder blok 3 echte melders = 3 keer meer bedrading, 3 keer meer echte bezetmelders nodig, = 3 keer meer kans op storing. Maar dit is puur mijn eigen mening (voordat er weer mensen zijn die vinden dat ik onzin verkoop).


Over het invullen van het venster: Ik vroeg mij af of ik het wel goed begrepen heb en vandaar mijn vraag of Henny even mee wil kijken om te zien of ik het goed heb ingevuld.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

Bewerkt door selectrixfreak op 13 apr 2010 11:38:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  18:02:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

Joos geeft hier het enige juiste antwoord als je dit perse wil toepassen, met deadlock instellen in de blokken kan je een volgend blok op een simpele manier vrij houden door het daar opvolgende blok als deadlock op te geven.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 13 apr 2010 :  21:06:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, dank je wel, Wissels!!

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 14 apr 2010 :  00:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert

Hierbij mijn instelling voor blok 20:

Download Attachment: blok20.JPG
67,21 KB

Zoals al eerder gemeld het rijdt prima, het wissel wordt nu op het juist moment gezet.

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina