Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 186 / Bezoekers Vandaag: 14148
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel vrijgeven bij stilstaan trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

RonaldMeijer

Netherlands
26 berichten

Geplaatst - 04 apr 2010 :  21:07:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Is het mogelijk een wissel aan het begin van een blok pas vrij te geven nadat de trein die dat blok is ingereden tot stilstand is gekomen ?

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 05 apr 2010 :  19:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ronald,

Ik heb zoiets ooit eens geprobeerd met twee logische acties. De eerste actie was trein is in blok, de tweede logische actie trein staat stil. De AND combinatie van deze twee actie levert dan de logische actie trein staat stil in blok. Zolang deze actie niet waar was, werd de betreffende wissel in de gewenste stand gehouden. Later heb ik het eenvoudiger opgelost door de wissels zelf te voorzien van bezetmelders. Met een volledig gedetecteeerde trein kun je dan de wissel vrijgeven als de volledige trein is gepasseerd. Succes met het zoeken van een verdere oplossing.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 05 apr 2010 :  22:52:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ronald,

Je kan wel een wissel vrijgeven op het bezet worden van een bezetmelder. Als een trein de laatste melder van een blok dan activeert wordt de wissel vrijgegeven, de trein hoeft dan nog niet stil te staan.
Overigens lijkt het mij geen goed idee om de wissel vrij te geven als de trein is gestopt, wat moet er gebeuren als de trein niet hoeft te stoppen maar doorrijdt?

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 06 apr 2010 :  01:06:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ronald,

Ik begrijp je vraag en wat wil je oplossen?

Bij schakelde het wissel tevroeg en ontstond er kortsluiting op het puntstuk omdat de trein nog net op het wissel reed.

ik heb het opgelost met een virtuele bezetmelder, als laatste melder.
dan rijdt hij iets verder door wissel is dan echt vrij.

doorrijden 5 cm had geen zin,omdat de bezetmelder aangesproken wordt en de trein wel doorrijd maar het wissel toch al gezet wordt.
Met de virtuele bezetmelder verleg je het vrijgeven een aantal cm, bij was 10 cm voldoende.

Misschien helpt dit!

Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

RonaldMeijer

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 07 apr 2010 :  19:31:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Dirk, Wim en Henny
Bedankt voor jullie reacties en suggesties

Dat met de logische acties werkt inderdaad even geprobeerd, ik heb geen bezetmelders in mijn wissels dus dat is geen optie

Na nog eens een kritische blik op het betreffnde sppor te hebben geworpen geconcludeerd dat de inrijsectie te kort en stopsectie te lang was in betreffende blok en dat leidde tot een te vroeg omschakelen van de wissel bij relatief lange treinen, dat heb ik eerst maar eens aangepast en het lijkt nu opgelost (nog wel even wat verder testen om zeker te zijn)

Henny, het probleem was dat het laatste stuk van de trein ontspoorde omdat wissel werd omgezet bij relatief lange trein. Ik werk zelf (nog) niet met virtuele melders maar ga dat ook eens bekijken

Groet

Ronald
Ga naar bovenaan de pagina

selectrixfreak

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 11 apr 2010 :  16:23:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Ronald,

Ik heb zoiets ooit eens geprobeerd met twee logische acties. De eerste actie was trein is in blok, de tweede logische actie trein staat stil. De AND combinatie van deze twee actie levert dan de logische actie trein staat stil in blok. Zolang deze actie niet waar was, werd de betreffende wissel in de gewenste stand gehouden. Later heb ik het eenvoudiger opgelost door de wissels zelf te voorzien van bezetmelders. Met een volledig gedetecteeerde trein kun je dan de wissel vrijgeven als de volledige trein is gepasseerd. Succes met het zoeken van een verdere oplossing.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Hoe programmeer je dat dan in koploper?? Ik heb nergens kunnen vinden dat je een wisselstraat kunt vrijgeven volgens bepaalde logische voorwaarden.
Kun je mij hiermee helpen??




Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 11 apr 2010 :  20:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Dat vrijgeven op zich lukt ook niet. Ik heb een tijdje een probleem gehad van twee naast elkaar liggende korte kopsporen. Het probleem was, dat als er op het ene spoor een trein op vertrek stond te wachten en een andere trein het andere spoor op reed, de wissel te vroeg werd omgezet en de andere trein al begon te rijden. De gevolgen laten zich raden. Ik heb dat nu opgelost door elke wissel een eigen bezetmelder te geven en deze vrij te geven na passage van de trein. Daarvoor gebruikte ik een combinatie van logische en speciale acties. Zolang de tweede trein nog reed naar het tweede opstel spoor was de logische actie trein XX staat stil in blok YY actief met een geinverteerde uitkomst. Deze logische actie stuurde weer twee speciale actie, namelijk dat de wissel in de stand bleef om trein XX in blok YY te krijgen en het verbod voor de wachtende trein om te vertrekken. Je kunt je voorstellen dat dit met een aantal sporen en treinen al snel aardig complex werd. Daarom maar aan het solderen geslagen en elke wissel van een bezetmelder voorzien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina