Auteur |
Onderwerp  |
|
RonaldMeijer
Netherlands
26 berichten |
Geplaatst - 04 apr 2010 : 21:07:55
|
Is het mogelijk een wissel aan het begin van een blok pas vrij te geven nadat de trein die dat blok is ingereden tot stilstand is gekomen ? |
|
phdirk
Netherlands
2596 Posts |
Geplaatst - 05 apr 2010 : 19:57:16
|
Hallo Ronald,
Ik heb zoiets ooit eens geprobeerd met twee logische acties. De eerste actie was trein is in blok, de tweede logische actie trein staat stil. De AND combinatie van deze twee actie levert dan de logische actie trein staat stil in blok. Zolang deze actie niet waar was, werd de betreffende wissel in de gewenste stand gehouden. Later heb ik het eenvoudiger opgelost door de wissels zelf te voorzien van bezetmelders. Met een volledig gedetecteeerde trein kun je dan de wissel vrijgeven als de volledige trein is gepasseerd. Succes met het zoeken van een verdere oplossing.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
Wim Romijn
Netherlands
1097 Posts |
Geplaatst - 05 apr 2010 : 22:52:02
|
Ronald,
Je kan wel een wissel vrijgeven op het bezet worden van een bezetmelder. Als een trein de laatste melder van een blok dan activeert wordt de wissel vrijgegeven, de trein hoeft dan nog niet stil te staan. Overigens lijkt het mij geen goed idee om de wissel vrij te geven als de trein is gestopt, wat moet er gebeuren als de trein niet hoeft te stoppen maar doorrijdt?
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
 |
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2010 : 01:06:07
|
Ronald,
Ik begrijp je vraag en wat wil je oplossen?
Bij schakelde het wissel tevroeg en ontstond er kortsluiting op het puntstuk omdat de trein nog net op het wissel reed.
ik heb het opgelost met een virtuele bezetmelder, als laatste melder. dan rijdt hij iets verder door wissel is dan echt vrij.
doorrijden 5 cm had geen zin,omdat de bezetmelder aangesproken wordt en de trein wel doorrijd maar het wissel toch al gezet wordt. Met de virtuele bezetmelder verleg je het vrijgeven een aantal cm, bij was 10 cm voldoende.
Misschien helpt dit!
Henny Noordhoek IB-H0m-LTD-Koploper |
 |
|
RonaldMeijer
Netherlands
26 Posts |
Geplaatst - 07 apr 2010 : 19:31:33
|
Dirk, Wim en Henny Bedankt voor jullie reacties en suggesties
Dat met de logische acties werkt inderdaad even geprobeerd, ik heb geen bezetmelders in mijn wissels dus dat is geen optie
Na nog eens een kritische blik op het betreffnde sppor te hebben geworpen geconcludeerd dat de inrijsectie te kort en stopsectie te lang was in betreffende blok en dat leidde tot een te vroeg omschakelen van de wissel bij relatief lange treinen, dat heb ik eerst maar eens aangepast en het lijkt nu opgelost (nog wel even wat verder testen om zeker te zijn)
Henny, het probleem was dat het laatste stuk van de trein ontspoorde omdat wissel werd omgezet bij relatief lange trein. Ik werk zelf (nog) niet met virtuele melders maar ga dat ook eens bekijken
Groet
Ronald
|
 |
|
selectrixfreak
Netherlands
60 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2010 : 16:23:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hallo Ronald,
Ik heb zoiets ooit eens geprobeerd met twee logische acties. De eerste actie was trein is in blok, de tweede logische actie trein staat stil. De AND combinatie van deze twee actie levert dan de logische actie trein staat stil in blok. Zolang deze actie niet waar was, werd de betreffende wissel in de gewenste stand gehouden. Later heb ik het eenvoudiger opgelost door de wissels zelf te voorzien van bezetmelders. Met een volledig gedetecteeerde trein kun je dan de wissel vrijgeven als de volledige trein is gepasseerd. Succes met het zoeken van een verdere oplossing.
Met beste groeten Dirk HO=TC
Hoe programmeer je dat dan in koploper?? Ik heb nergens kunnen vinden dat je een wisselstraat kunt vrijgeven volgens bepaalde logische voorwaarden. Kun je mij hiermee helpen??
Groetjes Bert Wassenbergbahn dieseltractie in N --Selectrix2000-- |
 |
|
phdirk
Netherlands
2596 Posts |
Geplaatst - 11 apr 2010 : 20:00:51
|
Hallo Bert,
Dat vrijgeven op zich lukt ook niet. Ik heb een tijdje een probleem gehad van twee naast elkaar liggende korte kopsporen. Het probleem was, dat als er op het ene spoor een trein op vertrek stond te wachten en een andere trein het andere spoor op reed, de wissel te vroeg werd omgezet en de andere trein al begon te rijden. De gevolgen laten zich raden. Ik heb dat nu opgelost door elke wissel een eigen bezetmelder te geven en deze vrij te geven na passage van de trein. Daarvoor gebruikte ik een combinatie van logische en speciale acties. Zolang de tweede trein nog reed naar het tweede opstel spoor was de logische actie trein XX staat stil in blok YY actief met een geinverteerde uitkomst. Deze logische actie stuurde weer twee speciale actie, namelijk dat de wissel in de stand bleef om trein XX in blok YY te krijgen en het verbod voor de wachtende trein om te vertrekken. Je kunt je voorstellen dat dit met een aantal sporen en treinen al snel aardig complex werd. Daarom maar aan het solderen geslagen en elke wissel van een bezetmelder voorzien.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
|
Onderwerp  |
|