Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 534 / Bezoekers Vandaag: 14947
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinsteldetectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bitbyter

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 02 apr 2010 :  12:27:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Een nieuw item voor mij, waarvan ik het fijne nog niet kan vinden.

Ik heb een aantal treinstellen aangeschaft, maar hoe regel ik nu de detectie? Ik maak gebruik van stroomdetectie (Uhlenbrock 63340), en de Intellibox IR.

Een voorbeeld is de ICE van Fleischmann, waarvan ik het sluitrijtuig ook heb voorzien van een decoder.

Hoe regel ik nu dat de gehele trein als één gezien wordt?

De decoder van het sluitrijtuig heb ik van hetzelfde adres voorzien als van het motorrijtuig.

Is er een manier om nu (zonder de wagons allemaal te moeten weerstandlakken) de gehele trein te detecteren? Bijvoorbeeld door de lengte in te voeren bij het treinstel?


Met vriendelijke groeten, Alex Coenen

Bewerkt door bitbyter op 02 apr 2010 12:34:47

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  13:14:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Een treinstel moet altijd aan 2 zijden gedetecteerd worden als daarmee in 2 richtingen wordt gereden.
Als jij een probleem met spook detectie hebt kan je in menu Algemeen > Instellingen per database > Remmen/Spooktrein/massa invullen dat alleen voor en achterzijde gedetecteerd zijn.
Koploper reageert op de eerste melding en dat is die stroomverbruiker die voorop rijdt. De laatste stroomverbruiker doet in dit verhaal niet mee.

Voor de overige zaken maakt het niets uit omdat een blok pas wordt vrijgegeven wordt als de trein op de stopmelder van het opvolgende blok is.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  13:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Rob,

Begrijp ik nu dat de functiedecoder in het sluitrijtuig overbodig is ingebouwd?

Er bevindt zich wel sluitverlichting (dus rood/wit licht) in het sluitrijtuig.

De detectie (stroomafname) raakt toch in de war? Bijvoorbeeld het motorvoertuig rijdt blok 6 binnen terwijl het sluitrijtuig nog in blok 5 zit. Dat laatste is de spooktreindetectie-oplossing die dat oplost?

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  13:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Of die functie decoder overbodig is ingebouwd weet ik niet want ik neem aan dat je de lichten wil laten wisselen van wit naar rood en omgekeerd.

Ik begrijp ook dat je met spooktrein detectie rijdt en dan moet je het vinkje aanzetten wat ik in het eerste antwoord gaf. Zo niet is er niks aan de hand.
Blok 5 wordt pas vrijgegeven als de trein op de stopmelder komt van blok 6. Dat kan ook niet anders want koploper weet niet wanneer de trein uit blok 5 verdwenen is omdat er geen complete detectie is.

Spooktrein detectie is niet anders dan het reageren op een bezetmelding die niet verwacht wordt. Die sluit wagon kan dus roet in het eten gooien tenzij jij dat vinkje aanzet.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  14:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmmm,

Het lijkt alsof ik de vraag niet helemaal duidelijk stel.

Nieuwe poging;
Ik kom aanrijden met mijn ICE, echter is hij zo lang dat het sluitrijtuig (met hetzelfde decodernummer) zich nog in het vorige blok bevindt.
Is het dan mogelijk beide blokken bezet te houden (er vindt immers detectie plaats via het sluitrijtuig)?

Bovendien rijdt ik niet met spooktreindetectie, misschien handig om te weten?

En.... als die laatste stroomverbruiker niet meedoet... euh? Het sluitrijtuig genereert toch een melding mét een decodernr?

Moet de lengte van het treinstel niet opgegeven worden?

Het begint mij nu onduidelijker te worden, sorry Rob.


Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  14:35:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bitbyter


Ik kom aanrijden met mijn ICE, echter is hij zo lang dat het sluitrijtuig (met hetzelfde decodernummer) zich nog in het vorige blok bevindt.
Is het dan mogelijk beide blokken bezet te houden (er vindt immers detectie plaats via het sluitrijtuig)?



Sluitrijtuig houdt vorige blok bezet.... als het blok volledig op bezetmelders is aangesloten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  14:44:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Niet te moeilijk denken. Vorig blok wordt pas vrijgegeven op het moment dat de ICE in het volgende blok op de stopmelder is. Éérder niet!!! want je kan het niet anders omdat je treinen niet volledig gedetecteerd zijn.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  14:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok dan.

Maarrrrr, en dat zal wel weer een ander iets zijn (ik durf het bijna niet op te merken, haha)

Wat nu als de ICE langer is dan het blok en het motorrijtuig op de stopmelder is aangekomen?

Gelukkig heb ik deze vragen bij de beginners geplaatst, voel me steeds kleiner worden.

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  16:02:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Don't worry over het durven geeft niks beter een vraag teveel als niets vragen.

Bij "Aanvulling Blokgegevens" onderin "actie bij te lange trein" vorig blok en wisselstraat aanvinken. Maar dan moet zowel de bloklengte als de treinlengte juist ingevuld zijn. De vrijgave ervan verschuift dan naar de stopmelder in het volgende blok.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  16:39:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is'm

Nu heb ik dan het laatste probleempje, de rijrichting van het treinstel staat verkeerd.

Is er behalve CV 29 een mogelijkheid om de default rijrichting aan te passen? Ik heb de knop niet beschikbaar, grrr

De decoder van het sluitrijtuig werkt niet lekker en daarom wilde ik het in Koploper regelen.

Alvast bedankt voor je antwoorden !

Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  19:10:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Alex,

Ik neem aan dat je bedoelt als de trein achteruit rijd hij rood aangeeft aan de functie decoder zijde. Het simpelste is de 2 draadjes te verwisselen.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

bitbyter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  19:52:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Het probleempje is al opgelost.

Met de intellibox de CV waarde 29 alsnog weten aan te passen.
Als je daar voor bit 0 de waarde op 1 zet, kun je de default rijrichting ook simpel wijzigen (nog beter dan met draadjes, toch?)

Het sluitrijtuig maakte gewoon slecht contact en daarom was hij slecht te programmeren.

Helemaal geweldig, je antwoorden. Ik zag door de bomen het bos even niet meer.



Met vriendelijke groeten, Alex Coenen
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 02 apr 2010 :  19:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is ook de bedoeling van die bomen

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina