Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 184 / Bezoekers Vandaag: 14250
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 keren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

plmtsbda

Netherlands
87 berichten

Geplaatst - 19 mrt 2010 :  16:01:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik ben een aantal dingen aan het uitproberen. Een ding wil niet luken.

Hieronder staat schematische een stukje van de baan. Ik rij normaal in 1 richting, rechtsom.

Download Attachment: baan.pdf
11,7 KB

Ik wil dat af en toe een trein die vanuit blok 4 naar 5 gaat vanuit blok 5 achteruit rangeert in bv blok 18, om na een wachttijd weer verder te gaan naar 5, 6 enz.

Het blijkt alleen te werken als ik de kans dat de trein van 5 naar 6 mag op 0 instel. Zodra er maar een kleine kans bestaat (ik heb een verhouding van 1 op 25 geprobeerd) om naar blok 6 te gaan, wordt blok 18 nooit meer gekozen.

Kan iemand mij een suggestie doen hoe ik dit kan aanpakken?

Mvg
Bart van Veen

bvv

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2010 :  17:16:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Vreemd. Bij mij werkt zoiets over het algemeen goed. Ik denk dat het toch iets met de kansen te maken heeft. Ik zal daar eens in moeten duiken. Anders is er met logische acties en korte vaste routes nog wel het een en ander te doen. Ik kom erop terug. Zet je database even op de site, dan kunnen we daarin kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 mrt 2010 17:22:10
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  14:12:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Hier is mij database.

Mvg
Bart

Download Attachment: Terheijden.bck
35,32 KB

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  16:34:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

zowel de goederentrein als de personentrein hebben stopkans 0% in treintype per bloktype. Een trein die rijdt kan niet keren, dus je zal de stopkans moeten verhogen voor blok 5.

Als alternatief kan je een vaste route instellen die in blok 4 begint richting blok 5, en deze richting blok 18 etc. dirigeert. Let wel een vaste route wordt altijd uitgevoerd dus zal de trein nimmer meer doorrijden als aan de voorwaarden voldaan wordt.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  16:37:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Hier werkt het gewoon met jouw database.
Ik heb wel de stopkans in blok 5 van de boemel aangepast naar 100%. Heb dit gedaan om niet al te lang te hoeven wachten bij het uittesten.
Ik heb dan ook het vermoeden dat de lage stopkans bij jou (60% bij de boemel, 0% bij de andere treintypes die in blok 5 mogen komen) het beeld een beetje vertroebelt. Een trein die zonder te hoeven stoppen door kan rijden naar blok 6 of 13, zal niet voor blok 18, 19 of 20 kiezen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  17:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Bedankt voor de reacties tot zover.
Wat betreft de opmerkingen over stopkansen, daarvan ben ik me bewust. Daar heb ik wat mee gespeeld en ik heb nog niet alles hersteld. Ik moet trouwens nog veel instellen.

Een stopkans in blok 5 vind ik ook niet ideaal, want dan stopt de trein ook als hij gewoon rechtdoor had kunnen rijden.

Ik wil het probleem nu als volgt gaan aanpakken: tellen hoe vaak een trein van blok 4 naar 5 rijdt en dan na bv 10 keer gaan rangeren via een vaste route.

Ik weet alleen niet hoe ik de actie 'teller = 10' kan instellen en hoe ik daar dan een vaste route (of speciale actie) mee kan aansturen.

Op het blad met stamgegevens van de telfunctie staat bij aansturen logische actie 'NVT' en ik kan daar niets anders ingeven.

Mvg
Bart

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  21:52:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik zal de komende dagen eens naar je telfunctie kijken. Ik kom erop terug. Ik zie dat het probleem van de stopkans al is aangekaart.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  22:09:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bert,

je kan de teller aansturen met logische akties dus bv. iedere keer als blok 5 geaktiveerd wordt.

Zie ook het tabblad verhogen in telfuncties.

De reset van de telfunctie kan je doen als de trein respectievelijk in blok 18/19/20 gekomen is.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2010 :  23:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Hoe ik een tellerstand kan verhogen of verlagen had ik al gevonden in de handleiding. Wat ik echter niet weet, is hoe ik bij een bepaalde tellerstand (bv = 10) een logische opdracht of speciale actie kan laten uitvoeren.

Mvg Bart


bvv
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2010 :  00:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

De Logische Actie die je wilt aansturen kan je invullen in het vak "Output logische actie" bij Aansturen van en dan Wanneer waar = 10. Gewoon de pull down aanklikken. Er moet natuurlijk wel een logische actie zijn gemaakt om aan te sturen.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2010 :  08:53:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Het leek mij voor de hand liggend om te werk te gaan zoals jij zegt. Ik had dat al geprobeerd, maar als ik iets in het vak "Output logische actie" wil invullen lukt dat niet. .
Hoewel ik meerdere logisch acties heb gedefinieerd blijft mijn enige mogelijke keuze: NVT.

Wellicht moet ik toch eerst elders nog iets instellen of anvinken.

Mvg
Bart

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2010 :  10:07:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Bij alle logische acties die jij hebt gedefinieerd, is bij 'wanneer waar' iets ingevuld, bijv. blok rijdt trein van/naar.
Als je in dat veld nvt laat staan, zul je de betreffende actie wel in het vak 'output logische actie' te zien krijgen en kun je hem daar ook gebruiken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2010 :  10:09:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

bij de invoer van de logische aktie die gebruikt gaat worden in telfunctie niets invullen, dan wordt deze wel zichtbaar in de telfunctie.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2010 :  11:26:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Mensen, bedankt. Ik kan weer even verder met de teller.
Ik ga dat nu proberen te koppelen aan de rangeer opdracht.

Mvg
Bart

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  15:15:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar het lukt me nog niet het probleem op te lossen. Omdat ik veel heb gesleuteld klopt mijn database nu niet volledig meer. Mijn oude database staat hierboven in dit draadje. Mijn baanschema voeg ik opnieuw toe.

Download Attachment: treinbaan.pdf
11,7 KB

Ik kan dankzij het forum nu een logische actie "waar" maken als bv een goederentrein 10 rondjes heeft afgelegd.

Het advies was om vervolgens via een korte vaste route mijn "rangeer actie" uit te laten voeren. Maar dat lukt me niet.

Ik heb een vaste route geprobeerd (4 > 5 > (18,19 of 20) > 5.
Eenmalig uit te voeren en daarna verder met automatisch rijden.
De vaste route start echter niet (misschien omdat de trein eerst moet stoppen?)

Ik heb toen een logische actie "stoppen in blok 5" toegevoegd. Maar dan stopt het automatisch rijden. Ik moet dan handmatig een nieuwe startopdracht geven en dan rijdt de trein toch weer alleen vooruit verder.

Ik heb toen geprobeerd een logische actie "trein keren" toe te voegen, maar dat kan ik niet vinden.

Ook werken met stopkansen in blok 5 lukt niet. Ook dan vetrekt de trein vervolgens altijd vooruit. Misschien moet je eerst een keeropdracht geven, maar ik zou niet weten of en hoe dat kan. Bovendien moet die keeropdracht dan alleen gelden voor bepaalde treinen op treintypes.

Nog even mijn wensen samengevat:

Ik wil dat een bepaalde trein of een bepaald treintype na een aantal rondjes te hebben gereden, achteruit vanuit blok 5 naar een van de blokken 18, 19 of 20 gaat. Daar een tijd wacht om vervolgens weer vooruit zijn rondjes gaat rijden.
Verder wil ik bij voorkeur geen onnodige stops in blok 5. Dus liever niet met stopkansen werken.

Wike helpt mij verdre op weg...

Mvg
Bart van veen


Bewerkt door plmtsbda op 22 mrt 2010 19:48:21
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  21:47:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik heb het volgende gedaan.

Twee logische acties:
1: wanneer waar: blok trein rijdt van blok 3 naar blok 4
deze logische actie zorgt voor het ophogen van de teller.

2: wanneer waar: nvt
deze logische actie zorgt voor het starten van de vaste route, actie wordt waar als de teller de door jou gewenste waarde heeft bereikt.

Een teller

Een vaste route:
Startblok = 4 en dan 5, 18 (alternatief 19 en 20), 5
Aangeven dat de route mag starten als logische actie 2 waar is.

Deze route moet je ook aanvinken bij de locs die mogen rangeren.

Het enige wat nu nog ontbreekt is een reset van de teller.
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Het simpelste is een logische actie als de trein rijdt van blok 5 naar 18, 19 of 20.

Op deze manier doet iedere trein mee in de teller, je kunt dit ook per loc of treintype regelen.

Succes ermee.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  09:56:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Jij zegt: "Ik heb het volgende gedaan.....".

Ik had alles wat jij voorstelt al gedaan, behalve dat ik om de teller te verhogen de overgang van blok 4 naar blok 5 gebruikte. Ik heb dat nu aangepast. Desondanks werkt het zowel in de praktijk als in de testmodus niet.

Heb jij het getest?
Als dat zo is, zit er blijkbaar toch nog iets fout in mijn programmering.

Ik voeg mijn database hierbij.
(Nog lang niet alles is goed of volledig ingevuld. Het gaat mij voorlopig alleen over de instellingen voor dit probleem.)

Mvg
Bart

Download Attachment: Terheijden.bck
37,29 KB

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  16:06:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik zou het ook zo oplossen als Huub. Essentieel is wel dat je vaste route start in blok 4 in plaats van 5. Als je de vaste route 4=>5=>(18,19,20)=>5=>automatisch verder rijden maakt zou het moeten werken. Deze route start dan als logische actie 2 waar is en de betreffende trein, waarvoor de vaste route geldt in blok 4 komt. Je kunt het eventueel volgen door onder [Rijden] de uitkomsten van de logische acties te tonen en in het locomotieven overzicht in de overzichts balk "vaste routes" op te nemen. Dat kun je weer doen door op de kopbalk rechts te klikken en velden toe te voegen. Succes er weer mee. Ik zal je backup downloaden en er ook naar kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  16:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Het probleem zit in het feit dat de trein eerst moet stoppen in blok 5 voordat hij kan keren. Een speciale actie om de trein te laten stoppen, werkte niet omdat ik dan de trein handmatig opnieuw moet laten starten (Ik kwam in elk geval niet verder)

Ik heb nu de volgende oplossing bedacht.
Daarbij maak ik geen gebruik (meer) van een vaste route.

Een teller telt het aantal rondjes dat de trein heeft gereden. Als het gewenste aantal is bereikt, wordt de logische actie "rangeren" waar. Op basis daarvan wordt middels een speciale actie het rijden van blok 5 naar blok 6 verhinderd. Dan kan de trein niet meer rechtdoor en keert hij wel.

Na een test van 15 minuten lijkt dit goed te werken.

Ter lering zou ik ook nog wel de oplossing via een vaste treinroute willen kennen. Dus als iemand daar nog een oplossing voor kent, houd ik me aanbevolen.

In elk geval, iederren die heeft meegedach, bedankt.

Mvg
Bart

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  19:17:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ja, ik heb mijn oplossing getest. Uiteraard alleen in testmodus.
Getest met de 1100.

Als de vaste route actief is, zal de trein stoppen in blok 5.
Ik denk dus dat bij jou de vaste route niet start.
Het is jammer dat je de locstanden niet in de backup hebt meegenomen, dan hadden we precies kunnen zien wat er gebeurt.
Waarom de vaste route niet start?
Verkeerde treintype of route niet geselecteerd in het rijwindow zijn de meest waarschijnlijke oorzaken.
Je hebt trouwens in de vaste route 'eenmalige route' aangevinkt. Volgens mij is dat niet goed.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2010 :  22:19:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik heb vandaag veel gesleuteld, maar ik denk dat dit de versie is die ik eerder op het forum heb geplaatst, maar nu (hoop ik) met treinstanden.

Download Attachment: TerheijdenA.bck
39,85 KB

M.v.g.
Bart


bvv
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2010 :  00:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Even met je database getest en het werkt allemaal wel hoor.

Een paar dingen om het goed te laten werken:

In het Rijwindow van de lok die de route moet gaan rijden de route aanzetten op het Tabblad Rijgedrag > Vaste Route.

Even in "Onderhouden > Vaste treinroutes" bij stamgegevens van de route de optie "Eénmalige route" uitvinken, anders moet je hem iedere keer weer in het rijwindow inschakelen voor de teller hem weer kan starten. Daarna blijft hij in het Rijwindow altijd aan staan en dan kan de teller hem via de LA steeds weer starten.

Het is handig om in het Overzicht Locomotieven, de Vaste Route die een trein eventueel rijd, zichtbaar te maken (rechtermuisknop in de regel met kolom hoofden) en dan vaste treinroute aanklikken.
Nu kan je zien of een Vaste Route start bij een lok.

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2010 :  14:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden.

Blijkbaar had ik de handleiding verkeerd geïnterpreteerd.
Daar staat dat een vaste route automatisch start in het volgende geval:

· de vaste treinroute in het rijwindow bij de locomotief is aangevinkt
· tijdens het variabel rijden arriveert de locomotief in het richtingsblok en vervolgens rijdt deze naar het eerste blok uit de vaste treinroute.

Ik dacht aan OF, maar blijkbaar moet dat EN zijn.

Daarnaast werd ik nog even in verwarring gebracht toen ik het vinkje in het rijwindow tijdens het rijden aan / uit zette.
Als ik het vinkje weghaalde, bleef de vaste route in elk geval nog even doorwerken. Als ik het vinkje dan zette, duurde het nog even voordat hij in werking trad.

Als ik de aanpassing voor het starten met rijden doe, werkt alles precies zoals ik wilde.

Dus allemaal bedankt voor de ondersteuning.

Mvg
Bart


bvv
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2010 :  01:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Over het starten van Vaste Routes.

Als tussen het richtingsblok en het eerste blok van een Vaste Route nog een wisselstraat ligt waar over naar b.v. nog twee andere blokken gereden kan worden kiest KL gewoon uit één van die blokken.

Het berijden van het Richtingsblok is dus GEEN garantie dat de route start. Pas als ook het Eerste blok wordt gekozen start de Vaste Route. Wil je dus dat een route altijd direct start als je hem aanvinkt bij een lok, of door een Logische Actie die Waar wordt, laat de route dan beginnen op een plaats waar het Richtingsblok en het Eerste blok achter elkaar liggen zonder wissel, dan kan KL niets anders kiezen.

Heb je een situatie dat het niet kan dan zou je kunnen proberen de richtingskeuze af te dwingen met een Speciale aktie.

Groeten Jack.

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina