Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 3267
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 444
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe krijg ik mijn lok naar het andere spoor?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

vanb

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  10:54:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben inmiddels een paar weken onderweg metkoploper. Het eerste testdeel loopt goed. De loks rijden hun vaste route over de hoofdbaan (blok 1 of 2 dan naar 3,4 en weer 1 0f 2 etc.)zonder problemen. Mijn cementtrein rijdt zijn rondje vanaf zijn opstelspoor ook probleemloos.
Als laatste heb ik nu het traject naar en bij mijn 3-delige lokloods ingevoerd. Loks rijden er ook goed.
Alleen wanneer ik een lok die gewoon zijn rondjes op het hoofdspoor rijdt naar de lokloods wil hebben lukt dat niet. Lok blijft op het hoofdspoor. Ik klik in het rijwindow de vaste route naar lokloods aan en haal het vinkje bij goederentrein of personentrein(Dit zijn de routes op de hoofdbaan)weg.
Ik doe waarschijnlijk wat verkeerd. Maar na 2 dagen stoeien weet ik echt niet wat.
Wie weet wat ik fout doe?

Maikel

Download Attachment: vanb_20100314_090405.bck
29,23 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Maikel,
Ik denk dat je niet alleen het vinkje moet weghalen , maar ook het kruisje achter de op dat moment gekozen vaste route. Want bij de route heb je ook aangekruist dat de vaste route herhaalt moet worden.
Wil je dat een trein een vaste route kiest , dan mag de trein niet met een ander vaste route bezig zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:28:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, ik denk dat het komt omdat je met alles verstikkende vaste routes werkt. Volgens mij werkt je basis database (instelling) niet. Zonder vaste routes rijdt jouw baan niet. Dat is wel de basis om het geheel op de juiste manier te laten werken, zolang dat niet goed werkt, kun je ook geen uitzonderingen maken via vaste routes op deze basis gegevens.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:57:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel,

Even de vrijheid genomen je database aan te passen.

Wat is er anders:

1: Vaste routes allemaal verwijdert.
2: Bij blokken rijden van blok 1 naar blok 6 komende uit 6 verwijdert. Is gedaan voor alle mogelijkheden komende uit een blok en terug naar het blok van herkomst.
Dit had je trouwens gedaan zonder het vinkje keren te zetten, zal dus nooit gewerkt kunnen hebben.

3: Variabele route gemaakt voor het uitsluiten van de kopsporen voor getrokkentreinen.

4: Variabele route gemaakt voor de korte goederentrein, met een richtingsverbod als hij uit een bepaalde blokken komt. Wordt hiermee gedwongen naar de lokloods te rijden en naar blok 5.

5: De rest van het treinverloop doet koploper vol automatisch naar een vrij blok voor de getrokkentreinen.

Mvg
Wim.


Download Attachment: vanb4.bck
24,98 KB


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  13:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik zou straks eens kijken wat je gedaan hebt.
Maar rijdt mijn cementlok nu nog z'n rondje en eindigt die dan weer op spoor 5?
Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  13:27:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, ja.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  14:58:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heb alles laten rijden. De Tee lok(10) en de diesellok(3) rijden hun rondjes op het hoofdspoor. Hoe kan ik de diesellok nu naar de lokloods laten rijden?
Verder rijdt mijn cementtrein 1 rondje en gaat dan naar de lokloods(via blok 6 naar 7,8 of 9) Dit is dus niet de bedoeling. Hij moet naar blok 5. En daar wachten totdat ik hem weer een rondje wil laten rijden.
Verder moet een lok als hij in blok 7,8 of 9 staat wel keren.
Kan er alleen via blok 6 weer uit.
Hoop dat je me nog kan helpen.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  17:23:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De cementtrein vertrekken uit blok 5
Ga naar aanvullende blokeigenschappen en vink 'Alleen vertrekken met bestemming ' aan. Dan mag hij alleen weg als jij hem een bestemming geeft, lees sleept naar het blok.

Als hij niet naar de lokloods mag, dan in de variabele route het richtingsverbod komende uit blok 4 naar blok 3 ongedaan maken.

De lok die op 7, 8, 9 staat mag toch gewoon keren is ook aangevinkt.
Alleen moet het wel een treinstel zijn of een trekduwtrein. Getrokkentreinen mogen daar niet komen en mogen (kunnen)ook niet keren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Download Attachment: vanb4.bck
24,96 KB

Bewerkt door Wim Ros op 14 mrt 2010 17:25:30
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  17:46:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Heb het gevoel dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Of misschien alleen ik jouw niet.
Nog even kort;
De TEEwagon moet gewoon rondjes rijden van stationsporen naar 3,4 en terug naar station. Werkt prima.
De cementtrein moet vanaf blok 5 een rondje rijden en bij blok 3 aangekomen keren en terug naar blok 5. Nu gaat hij steeds van stationspoor naar blok 6. Dit wil ik niet. Alleen een enkele keer als hij zijn wagons losgekoppld heeft op blok 5 en dan via een rondje en blok 6 in de lokloods komt.
De diesellok moet ook gewoon rondjes rijden en als ik het wil een keer naar de lokloods. Nu gaat hij via de lokloods rondjes rijden.

Misschien kan het wel helemaal niet wat ik nu zeg. Maar ik wil dus dat de treinen alleen naar de lokloods gaan als ik dat aangeef.

Hoop dat het nog duidelijk is voor je.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  19:12:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, ik snap je wel, maar ik dacht dat je dat wel zelf zou kunnen oplossen.

Zet in de variabele route voor de goederentrein kort een vinkje bij uitgesloten blok 6. Dan zal hij nooit meer daar naar toe rijden, en alleen een rondje en van 5 naar 5 en keren in 3.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  20:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Daarom had ik er ook achter gezet "of misschien ik jouw niet"
Heb hem angevinkt. Lok gaat niet meer nar de loods. Start vanuit 5 maar stopt op stationspoor ipv blok 5.

Maikel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  21:04:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel, en hij mag niet stoppen, hij moet dus doorrijden. Maar als zijn wachttijd verstreken is gaat hij naar blok 3 om te keren om naar blok 5 te gaan.

Dan zul je dus een richtingsafhankelijk stopverbod moeten maken/ aangegeven in de variabele route. Al die mogelijkheden heb je tot je beschikking.

Maar let wel, als je dat doet zal de lok in blok 4 stoppen en de trein die op spoor 1 of spoor 2 stond zal in blok 3 stoppen, en dan zal je cementtrein niet meer mogen vertrekken, hij mag immers niet stoppen op je station, gevolg het zal niet meer rijden.


Probeer het maar eens uit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 14 mrt 2010 21:14:10
Ga naar bovenaan de pagina

vanb

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  22:12:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dat weet ik. Dat was in het begin mijn eerste fout. Heb dat toen opgelost door het stoppercentage te verlagen naar 0.
De loks op het hoofdspoor rijden nu prima de rondjes via een variabele route. Kan ik nu niet een vaste route naar de loods aanmaken en deze aanvinken in het rijwindow als ik desbetreffende lok daarheen wil hebben. Zonder wagons uiteraard. Die komen later in het rangeergebied op opstelsporen te staan. Kune hier ontkoppeld worden. Maar dat stukje is voor later.
Of komt dan het woordje vaste route weer langs wat je liever niet heb?

Het cementlokje rijdt vanaf blok 5 rond tot blok 1 of 2 en stopt hier echt. Moet dan opnieuw het blauwe driehoekje aanklikken om hem verder te laten rijden. Hij rijdt dan wel naar 5 maar gaat naar een paar sec. weer rond totaan het station en stopt hier weer. etc.

Maikel

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  23:57:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maikel probeer er zelf eens achter te komen wat de oorzaak is.
Verder ben ik voorstander van alles zoveel mogelijk via variabele routes op te lossen, en alleen waar het niet anders kan, hele korte vaste routes te gebruiken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina