Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 6541
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Profiboss (Fle) en koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Baslerli

12 berichten

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  21:07:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Besten,

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de profiboss samen met koploper te gebruiken? zo ja, wat moet ik dan extra aansluiten en hoe?

Alvast Dank

Marco

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  21:43:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Dank voor je reply. Iemand ervaring of dit goed werkt?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  22:16:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, dat werkt buitengewoon goed.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  22:40:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Kijk eens op de site van Uhlenbrock
http://www.uhlenbrock.de/

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  23:12:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Yep, dat werkt buitengewoon goed.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden



Wim,

Als ik het goed heb begrepen moet t volgens t volgende schema werken.

Profiboss --> Loconet powersupply --> S88LN (aan een Viesmann 5233) --> Loconet Interfase (met RS232 naar USB converter) --> laptop met koploper.

Zit alleen een beetje met het volgende. Als ik met twee locs op een klein testbaantje wil testen is dan de stroomvoorziening van de profiboss voldoende?
Moet er nog een trafo of iets dergelijks op de Loconet powersupply?

groet,

Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  23:30:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Baslerli


Wim,

Zit alleen een beetje met het volgende. Als ik met twee locs op een klein testbaantje wil testen is dan de stroomvoorziening van de profiboss voldoende?



Ja, dat zal geen probleem zijn.

quote:

Moet er nog een trafo of iets dergelijks op de Loconet powersupply?



Ja, daar heb je een simpele voeding voor nodig 15V 0,5A of 1A.
9,95 bij Conrad.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  09:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Zit alleen een beetje met het volgende. Als ik met twee locs op een klein testbaantje wil testen is dan de stroomvoorziening van de profiboss voldoende?
[/quote]

Ja, dat zal geen probleem zijn.

Wim, Dank!
Waarschijnlijk stomme vraag, maar hoe weet je nu of de stroomvoorziening die je aansluit voldoende capaciteit heeft om je treinen, cq wissels en seinen etc. te kunnen voeden. Zit daar logica in voor een elektriciteitsnono?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  12:20:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

Een treinverbruikt ongeveer 12VA aan energie. (H0)
Een wissel verbruikt geen constante energie, krijgt een korte puls van ongeveer 100 tot 200ms. Over het algemeen zijn de wissel via de decoder aangesloten op een aparte voedingsspanning. Voor seinen geldt hetzelfde.

De trafo die bij je Profi-Boss zit kan een bepaalde hoeveelheid energie leveren uitgedrukt in VA.

Door een simpel optelsommetje van het aantal treinen op je baan kom je er achter of je boven het vermogen van de trafo komt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  12:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Even een simpele vuistregel voor HO. Een loc of trein neemt ongeveer 250 mA stroom. Met een voeding van 1 A kun je dus ongeveer 4 treinen laten rijden (1 A = 1000 mA / 250 mA per trein is 4 trein). Als je met binnenverlichting gaat werken kun je als vuistregel nemen dat een binnenverlichting ongeveer 50 mA kost. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 13 mrt 2010 12:24:23
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  17:15:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim/ Dirk,

Dank voor jullie reacties! Lijkt me duidelijk.
Echter, ik rij n-spoor. Liggen de voltages/ amperages dan anders?

@Wim, die simpele voeding voor de LN powersupply. Moet dat 15V zijn? Ik heb nog een oude 18V liggen. Maakt zoiets uit of is hoe sterker, hoe beter?

MvG
Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  19:43:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco, nee groter of meer is niet beter. Hoe hoger de voltage in dit geval hoe meer er verloren gaat in de vorm van warmte.

Voor N-Spoor geldt een waarde van ~500mA per lok/trein.

Bij 18V x 0,5A is dat 9VA.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  08:45:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Marco, nee groter of meer is niet beter. Hoe hoger de voltage in dit geval hoe meer er verloren gaat in de vorm van warmte.

Voor N-Spoor geldt een waarde van ~500mA per lok/trein.

Bij 18V x 0,5A is dat 9VA.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden



Wim, dank je. Ik zou verwachten daar n-spoor kleiner uitvalt dat t ook minder stroom verbruikt per trein. Maar dat is dus eigenlijk precies omgekeerd. Is daar een verklaring voor die ik als simpele ziel ook kan begrijpen?

Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  08:54:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Besten,

Nog een algemene vraag over de niet gedectecteerde wissels in koploper.
Ik heb nu 8 blokken gemaakt in mijn testbaan, bestaande uit 3 secties. Inrij-, midden- en stopsectie. De middensectie heb ik (als niet gedecteerde sectie) aangesloten op de 5234 van Viessmann (die had ik nl al), alleen realiseer me nu dat ik de wissels welke volgens Koploper niet bij een blok horen (en daarmee dus niet gedecteerd zijn) hierop niet heb aangesloten. Neem aan dat deze dus ook op de 5234 aangesloten hadden moeten worden.

Alvast dank maar weer.

groet,

Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:09:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep,

Die moeten over een eigen diode schakeling aangesloten worden, 1 diode schakeling is voldoende voor 1 booster.
Zie diodeschakeling bij de rest van de zaken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Yep,

Die moeten over een eigen diode schakeling aangesloten worden, 1 diode schakeling is voldoende voor 1 booster.
Zie diodeschakeling bij de rest van de zaken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden



nogmaals dank! zal daar kijken.

Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2010 :  18:47:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim of ander,

Probeer nu de aansluiting van profiboss naar de computer te maken maar heb nog 2 vraagjes tav. de LN-S88 adapter. Zit er een in en uit op voor de loconet kabels of maakt t niet uit welke poort daarvoor gebruikt wordt. Tevens zit er volgens mij nog een kleine aansluiting op voor 2 stroomdraadjes of iets dergelijks. Waar zijn deze voor. Kun je hier bijv. nog een trafo op aansluiten?

Hoor graag en alvast Dank!

Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Baslerli

12 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2010 :  20:09:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de eventuele geinteresseerden,

Het werkt fantastisch!
Profiboss aangesloten met loconet via adapters en interface van Wim zorgt voor een vlekkeloos functioneren van koploper!

Dank Wim en de anderen voor de reacties en tips.

groet,

Marco
Ga naar bovenaan de pagina

Marbut

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  14:42:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Baslerli

Besten,

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de profiboss samen met koploper te gebruiken? zo ja, wat moet ik dan extra aansluiten en hoe?

Alvast Dank

Marco



Beste Marco

Dat gaat want ik gebruik zelf de Profi-Boss en koploper. Je hebt hiervoor een LocoNet-USB adapter (zelf heb ik de adapter van Uhlenbrock) en een LocoNet-Supply nodig.
(snelheid USB-poort instellen op 119500)
Het rijden van de trein werkt prima.
Echter: bezetmelding via Uhlenbrock 63320 werkt voorlopig nog niet. De bezetmeldingen worden door koploper niet ingelezen.
Voor dat probleem zoek ik nog een oplossing.
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 nov 2012 :  23:15:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Als vervolg op de oorspronkelijke vraagstelling .....

In het begin is de volgen koppeling PB > Koploper opgesomd :
Profiboss --> Loconet powersupply --> S88LN (aan een Viesmann 5233) --> Loconet Interfase (met RS232 naar USB converter) --> laptop met koploper.

(Hoe) kun je hier meerdere PB handsets op aansluiten als die ene master ?


Mvg, Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 nov 2012 :  23:47:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Door deze in te pluggen op het LocoNet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  13:42:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Wim.

Begrijp ik goed dat slave handhelds aan het systeem hangen, principieel verschillen tussen Xpressnet en Loconet ?
Bij b.v. de Multimaus kan dit op het commandstation of op een booster.
Bij Lokonet gewoon op outbreak boxen van de Loconet bus ?


Mvg, Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  14:03:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Er is sowieso een groot verschil tussen LocoNet en XpressNet en een XPressNet regelaar kan niet rechtstreeks aangesloten worden op het LocoNet of andersom.

LocoNet spreekt onderling het LocoNet protocol
XPressNet spreekt onderling het XPressnet protocol, fundamenteel verschillend.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  14:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dat die protocollen zich niet zo maar laten verknopen, of delen uit verschillende systemen niet zo maar op elkaar aan te sluiten zijn, dat snap ik.

Uitgaande van de baan die ik ga bouwen (enkelsporige Stubaitalbahn, met passeer punten, kop eindpunt en verborgen keerlus schaduwstation), en dat ik Koploper wil gaan gebruiken om een automatische dienstregeling te gaan rijden (waarvan ik wel individuele voertuigen uit wil kunnen over nemen op hand besturing, plus simulatie van (ver)storing en ad-hoc extra ritten), en dat ik dus nog een DCC systeem met 2 á 3 handhelds aan moet schaffen. Welk bus syteem adviseer je, en waarom ?

Mvg, Michel

Bewerkt door Michel van den Hof op 12 nov 2012 14:21:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  14:47:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Neem dan gewoon een Roco Multi-maus, een setje is te koop via Marktplaats of EBay tussen de 60,-- en 90 euro. Heb je een systeem op basis van XPressNet. Een s88XPressNetLI er bij en terug/bezetmelders op basis van s88 en stroomdetectie.

De slave regelaars sluit je evenals de s88XPressNetLI aan op de slave connector van de versterker waar de Master op aangesloten is, daar zijn verdeel aansluitingen voor, alles staat parallel aan elkaar op die verdeler, als je op de baan meerdere verdelers maakt kun je de slave op die plaatsen inpluggen of uitpluggen, zolang de master aangesloten blijft zal alles blijven werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 nov 2012 15:08:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  14:53:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Michel van den Hof


en dat ik Koploper wil gaan gebruiken om een automatische dienstregeling te gaan rijden (waarvan ik wel individuele voertuigen uit wil kunnen over nemen op hand besturing, plus simulatie van (ver)storing en ad-hoc extra ritten)




Maar of dat op deze manier met koploper mogelijk is ik heb er zo mijn twijfels bij. Koploper is in basis bedoeld voor automatisch laten rijden van meerdere treinen, op het vlak van handbediening tussen dat bedrijf door, daar is het geen ster in.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Michel van den Hof

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 nov 2012 :  16:10:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarom Expressnet, en niet Loconet ?

Waarom Multimaus, en niet Profi-Boss. Los van de verkrijgbaarheid en gering prijs verschil, de Profi-Boss is toch de betere ?


Als Koploper niet het aangewezen programma is waarmee ik kan doen wat ik wil, op een anderszins erg simpele baan, welk programma kan dit dan wel ?
Waar kan ik me online oriënteren op diverse programma's, hun mogelijkheden en hun verschillen ?


Zie a.u.b. ook http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4071


Mvg, Michel

Bewerkt door Michel van den Hof op 12 nov 2012 16:12:10
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina