Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 164 / Bezoekers Vandaag: 1818
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 234
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginnen met digitaal
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

eddypol

Belgium
2 berichten

Geplaatst - 26 feb 2010 :  15:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Wil terug beginnen sporen en nu digitaal. Bezit voornamelijk fleischmann 2-rail en ben er in geslaagd de edits-pro booster en controller te bouwen, samen met wisseldecoders en terugmeldunits. Heb een testbaantje gelegd en alles schijnt te werken. Met koploper kan ik een loc met een lokpilot V3 laten rijden. Voor ik verder ga heb ik enkele vraagjes. Ik vermoed dat het edits systeem wat achterhaald is, buiten de booster. Is het niet beter dat ik meer de piste van koploper/mrdirect neem ? Kunnen de edits wisseldecoders / terugmeld units(heb er een 20-tal) gebruikt worden met mrdirect ? De digitale wereld is nieuw voor mij, heb vroeger enkel analoog gereden doch vermits ik van 0 begin ...
Ook voor het programmeren van de decoders. Met edits kan dit blijkbaar niet en bvb met mrdirect zou het wel gaan.
Het is voor mij belangrijk (met mijn testbaan uit te proberen) om de juiste basis te hebben alvorens over te gaan tot het echte bouwen van een baan.
Voor de lichtseinen heb ik enkele bipolaire relais RALD12W-K besteld om te gebruiken met de edits bezetmelders (zoals vermeld in het edits-pro boek). Is dit een goede oplossing ?
Ook heb ik reeds geheugendraad gekocht om zo een wisselsturing eens uit te proberen (met een Littfinski decoder).
Hoe meer ik erover lees hoe minder zeker ik ben om te beginnen. Zie de bomen ......
Groetjes
Eddy

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 26 feb 2010 :  19:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eddy,

Wat noem je achterhaald? Er is beter op de markt. Dat is ook normaal denk ik. EDiTS-Pro is toch weer 11 jaar oud. Het zou spijtig zijn mocht er in die tijd niets verandert zijn.

Als het alleen het probleem is dat je geen decoders kan programmeren, dan kan je dat perfect opvangen met een ESU-lokprogrammer. Wil je een geluidsdecoder gaan gebruiken, dan is deze programmer bijna een must.

Koploper werkt heel goed met MRdirect. De EDiTS booster is zeer goed bruikbaar met MRdirect. Een kleine tussenschakeling, zoals in de MRdirect handleiding vermeld is de enige aanpassing.

De EDiTS terugmelders zijn bruikbaar. Er dient wel wat aangepast te worden. Hier vind je wat aanwijzingen. Als ik me niet vergis moet je dan in Koploper ergens een vinkje zetten omdat de terugmeldingen anders omgekeerd worden uitgelezen.

Waarom wil je relais gaan gebruiken voor je seinen? Zijn lichtseindecoders niet een stuk handiger? Deze kunnen ook perfect zelf gerealiseerd worden met een µC. Software is er op het net te vinden.

Geheugendraad is een mogelijkheid. Servo's zijn ook een oplossing. Ook hier is bruikbare software voor te vinden.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 feb 2010 :  20:18:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy,

Je hebt een EditsPro centrale, en je hebt allerlei ander digital spul en toch schrijf je dat je nieuw bent en alleen maar analoog hebt gehad, ik zie hier toch wel een aantal tegenstrijdigheden die ik eigenlijk niet zo goed kan vereningen.
Die EditsPro kun je toch gewoon via Koploper aansturen, en dan kun je toch beginnen en wat ervaring opdoen, naderhand kun je eventueel verder kijken.

Zie voor een copie van deze vraag http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10265

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

eddypol

Belgium
2 Posts

Geplaatst - 26 feb 2010 :  21:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik heb vroeger electronica gestudeerd doch in die tijd was het enkel transistoren en weerstanden. Digitale techniek stond in de kinderschoenen. Op dat gebied heb ik geen problemen maar bits en bytes, dat is andere koek. Heb de handleidingen van koploper en mrdirect eens doorgenomen doch het zal nog een tijd duren voor ik het door heb, zeker mrdirect, dat is momenteel nog chinees voor mij. Is zeker niet duidelijk opgesteld, voor een leek op dat gebied.Bestaat er soms een andere, zoals 'koploper voor beginners' ?
Doch ben nu met pensioen, dus tijd genoeg om me er in te verdiepen.
Thanks.
Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 26 feb 2010 :  22:15:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy, het zal allemaal wel, maar ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

Suc6

WIm.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 27 feb 2010 :  13:30:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eddy,

Allereerst welkom ij de Koploperisten. Zelf weet ik niets van Edits-Pro, behalve dat ik de Edits Booster aan het bouwen ben. Ik kan proberen je in contact te brengen met een Koploper collega in Roosendaal (NL), die veel Edits ervaring heeft. We komen als Koploperclubje in Noord België/ZW Nederland ook regelmatig bijelkaar om dit soort vragen door te spreken. Stuur me even een mailtje (via het profiel onder mijn naam), dan kunnen we kijken of we verder kunnen komen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina