Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 294 / Bezoekers Vandaag: 13774
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen: ontkoppelrail in meldsectie?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 13 feb 2010 :  19:07:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Is het mogelijk de ontkoppelrails binnen meldsectie 2.07 2.10 en 4.10 te plaatsen? Als ik dat doe, lukt het aankoppelen na omlopen niet. De stopmelder is dan nog bezet door een wagen van de afgekoppelde trein en de loc stopt meteen op de binnenkomstmelder.
Maar misschien weet iemand een truc om dat probleem te omzeilen?

Mvg,

Henk

Download Attachment: Eeneromloop.bck
105,15 KB

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;

Bewerkt door Eenerspoor op 13 feb 2010 20:05:38

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  20:01:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

er zijn mogelijk verschillende oplossingen.

als het goed is komt de getrokken trein binnen, de loc stopt op de stopmelder, de wagons staan nog voor de stopmelder. Kan je loc op tijd remmen? Anders snelheid verlagen. Goed de stopmelder is na ontkoppelen in dit geval vrij.

Je kan ook zorgen voor een ander verder gelegen stopmelder voor het ophalen.

De loc die de trein heeft getrokken moet doorijden tot het volgende blok, je kan ook om de wagons op te halen de komplete trein naar dat blok sturen.

Volgens mij moet je met 1 van deze 3 opties de wagons weer kunnen ophalen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  20:10:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

je kan ook om de wagons op te halen de komplete trein naar dat blok sturen.


Dat snap ik niet. Hoe bedoel je dat, Walter?

En ik zit met het probleem dat verschillende locs niet hetzelfde remgedrag hebben: de ene stopt netjes met koppeling boven de ontkoppelaar, de andere niet.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  20:35:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik had hetzelfde dat verschillende loks verschillend boven de ontkoppelaar kwam te staan, omdat ze alle dezelfde vaste route gebrukte, wat ik heb gedaan is per lok een treintype maken bv BR-151 los enz,en deze elke hun eigen vaste route gegeven welke qau blokken hetzelfde is alleen kun je de snelheid van iedere lok apart aanpassen en zo kun je elke lok precies boven de ontkopelaar zetten met alternatieve stopplaats en door rijden in cm's.
Als de min snelheid niet te hoog is stopt hij telkens boven de ontkoppelaar, ikzelf rij met N-spoor en gaat perfect moet ik zeggen.

Ik heb nu 3 loks die elkaar aflossen met de lokwissel, je kunt evt mijn datebase bekijken hoe dat allemaal gedaan is, ( met de vele hulp van de geduldige mensen op deze forum, dat mag wel eens gezegd worden )
mijn database staat in topic lok opvangen in route lokwissel

mvg Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 13 feb 2010 20:38:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  22:10:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

als de loc automatisch moet omlopen, stopt de trein bv. in blok 1, ontkoppelt de wagons blijven staan in blok 1, en de loc rijdt door naar blok 2. Vervolgens loopt de loc om via een ander spoor, en haalt de wagons op in blok 1, als je dan de loc door laat rijden naar blok 2 is deze zeker weer de wagons tegen gekomen en zou de boel weer aangekoppeld moeten zijn,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  11:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

En ik zit met het probleem dat verschillende locs niet hetzelfde remgedrag hebben: de ene stopt netjes met koppeling boven de ontkoppelaar, de andere niet.

Dit is een optie die heel veel tijd en geëxperimenteer vergt maar is op te lossen dmv cm doorrijden, hou daarbij in de gaten dat voor en achteruit afwijkingen kunnen vertonen. De ene keer komt loc voorruit binnen de andere keer achteruit.

Hier is het zo dat de wagons vrij zijn van de binnenkomstmelder en stopmelder.
De ontkoppeaar zit tussen de diode sectie en de stopmelder, Zo blijft altijd je stopmelder vrij. Als de locomotief omgelopen is en de wagons nadert is het alleen nog een kwestie van cm doorrijden op minimale snelheid.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  12:14:26  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Ferdinand:
Die tip ga ik eens uitproberen, iedere lok zijn eigen vaste route met eigen "cm doorrijden".

@ Walter:
Dank je voor de extra uitleg, ik snap nu hoe je het bedoelt.

@ Rob
Wat is een diodesectie?

Cm doorrijden werkt niet goed. Verschillende locs met verschillende rij-eigenschappen. Maar misschien krijg ik dat goed met doorrijden te definiëren in de vaste route van de loc.

Begrijp ik het goed dat je bij het weer aankoppelen de loc op minimale snelheid laat rijden vanaf (dan) de inrijmelder? Hoe doe je dat dan?

Mvg,

Henk


Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  12:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga ervan uit bij je baanplan dat een blok als volgt gedefinieerd is
Melder - geen melder - melder.

Dat betekend bij 2 rail dat het stukje tussen de melders meer spanning heeft omdat in de melders diodes worden gebruikt die de spanning ca 1,5V lager maken. Om die spanning gelijk te krijgen moet je die secties voorzien van een diode schakeling >> http://people.zeelandnet.nl/rosoft/s88SD16-n_handboek.pdf pagina 2 bovenaan.

Als je dat niet doet zal de trein pas stoppen als hij uit de niet gedetecteerde sectie is omdat hij de weg van de minste weerstand volgt en de melder niet kan aanslaan. Is misschien al de oplossing van jouw probleem.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  13:31:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay Rob, via zo'n diodeschakeling voed ik alle niet-gedecteedre stukken baan. Had er alleen niet aan gedacht om dat een diodesectie te noemen...

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  14:36:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay Henk,

Als de trein met minimum snelheid op de melder aankomt kan deze nog een x aantal cm, door jouw opgegeven , doorrijden. Doorrijden kan alleen op minimum snelheid.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  16:01:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Rob, en het leuke is, dat dat ook met virtuele melders kan. Daarmee ben ik vanmiddag aan het experimenteren geweest. Op die manier kun je dan een VM opgeven in de vaste route als alternatieve stopplaats met x cm doorijden. Zo moet je toch de werkelijke stopplaats behoorlijk nauwkeurig kunnen instellen.
Grandioos toch, wat Koploper allemaal kan!

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  16:32:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, mijn ervaring was dat ik met virtuele bezetmelder een minder nauwkeurige stopplaats verkreeg,maar dat kan misschien aan mij liggen en of dat het in N-spoor misschien nauwkeuriger moet.

Ik heb wel een virtuele melder geplaats om vertragen minimale snelheid op een andere plek in het blok te laten gebeuren, zodat hij niet al te lang op minimale hoeft te rijden. ( ik rij met volledig gedecteerde blokken )

Mvg

Ferdinand.

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 14 feb 2010 16:35:27
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 21 feb 2010 :  13:31:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

Ik ben terug gekomen van die VM als alternatieve stopplaats. Net als bij jou was dat toch te onnauwkeurig: soms reed te lok nčt iets te ver, een andere keer net niet ver genoeg. Ben er een tijd mee aan het klooien geweest, maar kon het niet goed krijgen.

Dus heb ik de ontkoppelrails zelf gedecteerd gemaakt: d.w.z. zij hebben/zijn een eigen fysieke bezetmelder (dus niet de inrij- of stopmelder van het blok. Die geef ik in de vaste route aan als alternatieve stopplaats met x cm doorrijden. Dat werkt perfect! De loc stopt altijd netjes boven de ontkoppelaar, er zit hooguit een variatie in van een halve cm. De VM gebruik ik als punt waar moet worden afgeremd naar minimumsnelheid.

Bij het weer aankoppelen werk ik ook met cm doorrijden en kan dat zo nauwkeurig instellen dat de lok nagenoeg precies stopt bij het aankoppelen van de trein. Die wordt hoogstens nog 1 cm verder geduwd. Ziet er echt heel mooi uit en werkt bovendien ook met (nog) ongedetecteerde wagens.

Je moet alleen wel de omlooproute helemaal passend maken bij die ene lok met die bepaalde trein. Als je een andere lok met een andere trein wilt laten omloopen, is daar een nieuwe, vaste route voor nodig met de bij die combinatie passende instellingen van cm doorrijden.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina