Auteur |
Onderwerp |
|
Ron21
Netherlands
16 berichten |
Geplaatst - 12 feb 2010 : 21:49:11
|
Ik hoop dat iemand mij hier de oplossing kan aandragen voor het volgende probleem:
Ik heb inmiddels diverse treinen geijkt en dit ging gewoon goed. Zonder dat ik wat gewijzigd heb is er een probleem bij 2 andere loks.
Beide hebben een ESU 52610 decoder met permanent magneet en staan op DCC 28 en de centrale is een CS1 R. (Een aantal andere loks hebben ook deze decoder en magneeten geen problemen gegeven met ijken)
Bij het ijken krijg ik de meest vreemde waardes mbt de snelheid. De stappen lopen niet meer netjes op maar geven vreemde waardes mbt tot de snelheid. (bv. 95 - 89 - 90 - 93 -95 - 81 - 103)
Ik stel de max snelheid in op stap 28 dmv aanpassing van CV op bijvoorbeeld 120 km/h. Als ik direct daarna nog een keer ijk krijg ik 103 km/h
Decoder reset gedaan, Lok opnieuw in cs1r aan gemaakt, opnieuw in koploper..........etc etc. Geen verschil.
1 lok helemaal uit elkaar gehaald alles schoon gemaakt omdat ik een verhaal las over vervuiling, teveel olie die mechanische weerstand kan geven...etc.......dit haalt niets uit.
Wel van belang om te weten is dat de loks achteruit wel harder lopen dan voorruit.
Wat doe ik fout en waar kan ik nog verder wat wijzigen of proberen.
Met vriendelijke groet,
Ron van Loon
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2010 : 22:05:27
|
Hallo Ron,
Even een paar vragen,
De meetpunten bezetmelders zijn dat Reed contacten? Weke CV heb je aangepast?
Je zal eerst je snelheid onder controle moeten krijgen alvorens je de snelheid voor en achteruit kan aanpassen.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Ron21
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2010 : 22:11:58
|
Rob,
Bezetmelders zijn S88 met marklin c-rail. CV van max snelheid aangepast.
(En ook verschillende keren geprobeerd om wat te spelen met CV 2 5 & 6) Volgens mij zoals je elders in een draadje had beschreven.
Groeten
Ron |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2010 : 22:52:52
|
Hallo Ron,
Ik ben een beetje overvraagd, ik denk dat je deze vraag beter op BNLS kan stellen. Het is in eerste instantie een probleem van de decoder en heeft m.i. niets met Koploper te maken. Daarbij heb ik geen kaas gegeten van CS1 dus weet het niet.
De permanent magneet heeft hier overigens niet mee te maken, althans van de Koploper zijde. Weet natuurlijk niet wat die voor invloed heeft op de decoder maar verwacht het eigenlijk niet.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Ron21
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 12 feb 2010 : 23:04:27
|
Rob,
Ik zoek gewoon verder naar een oplossing. En wie weet reageerd er hier nog iemand anders op.
Groeten
Ron
|
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 14 feb 2010 : 23:18:53
|
Hallo Ron,
Ik heb jou probleem af en toe ook. Sommige locs, cq hun combinatie van motor en decoder zijn gewoon niet netjes te ijken met de eenvoudige methode van CV5 en CV6 instellen. Het enige wat er dan op zit is CV29bit1 op 1 (als ik het uit mijn hoofd goed zeg - ik zit in het buitenland en kan mijn manual niet checken- ) en dan helemaal handmatig de snelheidscurve invoeren. Dat gaat met de CV-waarden CV67 - CV94. Die geef je eerst allemaal een waarde, zoals je ze berekend hebt vanuit de ideale curve, die je wilt hebben. Dan ga je de snelheden ijken. Je zult dan zien dat een aantal CV-waarden geen mooie snelheidstap geven. Die CV-waarden ga je dan bijtrimmen. Ik heb bijvoorbeeld bij één loc CV90=120 met snelheid 120km/u en CV89 is 119 met 110km/u. Met de ESU 52610 kun je ook nog een aantal andere CV-waarden instellen op basis van je motorkarakteristieken. (Als ik volgende week weer thuis ben, zal ik dat nazoeken). Ik heb dat nog nooit geprobeerd, omdat het me nogal tricky lijkt, maar wellicht werkt ook dat. In iedergeval succes ermee.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 14 feb 2010 23:21:14 |
|
|
Ron21
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2010 : 21:16:17
|
Het probleem is inmiddels opgelost.
CV 53 die de emk spanning van de motor regelt stond veel te hoog voor deze lok. Op internet zijn basis instellingen te vinden voor ESU decoders en de daarbij behorende motoren. Voor de kleine trommel collector motor is de hierbij genoemde waarde veel te hoog. Deze heb ik aanzienlijk verlaagd (ca. 12 dacht ik) en toen klopten de rijstappen ineens veel beter.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten
Ron |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2010 : 23:19:29
|
Hoi Ron,
Bedankt voor deze leerzame info. Dat maakt het veranderen van motorspecifieke CV minder tricky. Heb je ook een link van de website waar deze info te vinden is?
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 10:42:47
|
Beste Dirk,
Wat dacht je van de handleiding van ESU. http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_EN_User_Manual_Edition_7_eBook.pdf Staat op blz 35 een mooie tabel met instellingen voor de meest voorkomende merken en motortypen.
Buiten dat het de handleiding voor de LoPi decoders is is die ook goed bruikbaar als een algemene handleiding voor aansluiten en inregelen van decoders in het algemeen. Vooral motorregelingen en snelheidsisntellingen worden uitgebreid uitgelegd met bijbehorende grafieken.
Gr. Eric |
Bewerkt door remunj op 19 feb 2010 10:43:44 |
|
|
Ron21
Netherlands
16 Posts |
Geplaatst - 19 feb 2010 : 10:49:57
|
Dirk,
De handleiding zoals deze in bovenstaande post staat is uitgebreider dan die bij de decoder geleverd is en is wat duidelijker. Ik had deze ook nog niet gezien De standaard waarde waar je dus in mijn geval voor cv53 vanuit moest gaan is 20 en deze blijkt dus lager te moeten. Voor 2 loks heb ik deze nu op 10 staan.
Groeten
Ron
|
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2010 : 13:13:25
|
Hallo Eric en Ron,
Bedankt voor de link. Die ga ik zeker downloaden. Met de standaard handleiding, die ik op zich ook al behoorlijk uitgebreid vind, vond ik inderdaad het stuk over de motorkarakteristieken niet geweldig helder. Vandaar dat ik dat maar even heb laten zitten.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|