Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 96 / Bezoekers Vandaag: 179
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 treinbesturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mkloots

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 10 feb 2010 :  19:09:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Eric,
Allereerst wil ik mijn excuus aan bieden daar ik door omstandigheden een aantal weken niets meer van mij heb laten horen.
Nu ik de draad weer heb opgepakt laat ik je weten dat ik inderdaad geen verbinding had met mijn centrale, het groene spiegelei brande niet. ( de oorzaak was en defecte gelijkrichter )
Hierdoor werd ook de compoort niet geselecteerd, ook de database staat goed.
In het testprogamma heb ik de bezetmelders en de wissels gecontroleerd. ( dit werkt allemaal goed.)
Alleen tijdens het rijden gaat het nog niet goed.
De treinen rijden een blok binnen wat al bezet is door een trein.
Het zal wel te maken hebben met een instelling waar ik niet achter kom.
Tevens heb ik een vraag over de lengte van de blokken, moet ik dit ook ergens ingeven.
Ik weet niet hoe ik mijn database aan het forum kan laten zien

Groetjes
Chiel

lieve hond jacky

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 10 feb 2010 :  21:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chiel,

Als treinen bezette blokken inrijden, is er zeker iets niet in orde. Als het in de testmode wel goed gaat, is het hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem, dat bepaalde bezetmelders niet worden gezien. Voor dat soort zaken is het inderdaad handig je database op het forum te zetten. Hiervoor maak je een backup van je database. Dat gaat als volgt:
[Algemeen]=>[Backup/Restore] en vervolgens [Gegevens wegschrijven] kiezen. Dan de aanwijzingen volgen en je krijgt een .bck-file. Deze kun je dan via [File Uploaden],zoals dat onder aan het bericht staat op het forum plaatsen. De bloklengte hoef je niet op te geven, tenzij je wilt voorkomen dat te lange treinen in te korte blokken terecht komen. Je kunt, als je dat wilt, de maximale treinlengte voor een blok opgeven bij [Aanvulling Blokgegevens] onder [Baan Definities] onder [Onderhouden]. Mijn advies is om eerst te zorgen dat de treinen goed rijden. Als dat zo is kun je gaan fijntunen met de aanvullende blokgegevens.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mkloots

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  16:45:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte forumleden,

Bijgaand zet ik mijn database op de site met het verzoek of een van jullie mij misschien verder kan helpen.
Mijn systeem is uitgevoerd met een Intellibox
3 stuks Boosters B-2 voor drie stuks stroomkringen.
1 stuks parallel 63 kaart waarop aangesloten 3 stuks decoder 63 kaarten
6 stuks bezetmelders genummerd 1.01 t/m 6.16.
Mijn treinen rijden een bezet blok door een andere trein, dit kan niet goed zijn vandaar mijn vraag

Groetjes
Chiel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  19:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Chiel,

Kennelijk is het uploaden niet helemaal goed gegaan, want de database zit er nog niet bij. Nadat je op [File uploaden] hebt gedrukt de aanwijzingen volgen. Kies het goede file uit en dan zou het moeten lukken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mkloots

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  21:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Ik heb je advies opgevold, maar als ik op onderstaande file uploaden
klikt dan krijg ik de meededeling;

U moet ingelogd zijn om deze pagina te bezichtigen.

Ik kan ook als jij het goed vind de batabase naar je mailen.
Stuur dan je mailadres naar m.kloots apenstaartje chello.nl

Groetjes
Chiel

lieve hond jacky
Ga naar bovenaan de pagina

mkloots

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  22:31:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Hierbij mijn database

Download Attachment: Chiel-24-12-2009-14-15.bck
85,54 KB

Groetjes

Chiel Kloots
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  23:46:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Chiel,

in je database valt mij op dat je bezetmelder 4.01 verward hebt met bezetmelder 4.10 rond blok 27

4.01 Van 43 naar 27
Van 48 naar 27


Verder heb je digitaal adressen voor wissels en seinen gebruikt met hetzelfde adres, gevolg is dat als een sein geschakeld wordt de wissel op hetzelfde adres mee omgaat, dit kan nooit goed zijn. Als de seinen alleen virtueel op het scherm aanwezig zijn kan je hiervoor het beste adres 0 gebruiken, er worden nu geen signalen richting de baan gestuurd.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 feb 2010 :  23:59:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Chiel,

je hebt een vaste route aangemaakt, en in alle blokken een vinkje gezet inrijden bij bezetmeldingen, dit is alleen de bedoeling als er wagons opgehaald moeten worden door een locomotief, ik vermoed dat in jouw vaste route de trein steeds langer wordt.

Het beste is dan ook om deze vinkjes uit te zetten, en een vaste route pas aan te maken als de rest van de baan ook goed funktioneert.

Ik heb niet je hele baan nageplozen maar de volgende dingen kwam ik wel zo gauw tegen.

Er staat een vreemde deadlock in blok 7, hierdoor kunnen de blokken 1,2 en 3 slechts gevuld worden door 1 trein tegelijk.

Ontbreekt in Blok 35 een keeropdracht bij een stootblok.

De definities van de wisselstraten ontbreken
Van blok 5 naar 23
Van blok 23 naar 5
Van blok 32 naar 51
Van blok 43 naar 28
etc.

Bij locomotief door jou genoemd baureihe blijft Sein 1 afbuigend (rood?) schakelen, zelfs meerdere keren in ieder blok, lijkt mij niet de bedoeling van deze functie in onderhouden locomotieven, hetzelfde geldt eenmalig voor de rangeerlok.

Hopelijk kan je er wat mee.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 12 feb 2010 00:11:07
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  06:59:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Chiel/Walter.

In aansluiting op hetgeen Walter heeft gezegd, wil ik nogmaals het volgende zeggen:

Koploper is in de loop der jaren uitgegroeid van een simpel besturingsprogramma tot een programma met heel veel mogelijkheden. Dit maakt het voor starters wel eens lastig om een weg te vinden tussen alle opties door.
Echter: Koploper is wel zo opgezet dat alle instellingen zo zijn gedaan dat als je (nog) niet weet waar een optie voor dient, laat deze optie dan gewoon staan zoals Koploper het voorstelt. Je komt hiermee het beste uit. Als je in een nieuwe auto stapt dan ga je toch ook niet meteen ieder knopje omzetten?

Start rustig en met een klein deel zodat je snapt en overziet wat je doet. Je zal niet de eerste zijn die hierdoor 'dreigt' te verzuipen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  17:34:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chiel,

Ik heb gezien dat het inmiddels is gelukt je database op het forum te zetten. Walter heeft al een flink aantal suggesties gegeven, naast Paul met een belangrijke en goede raad. Begin simpel en als dat werkt, kun je uit gaan breiden. Ik zit de aanstaande week in het buitenland, maar zal ook eens naar je database kijken als ik weer thuis ben.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mkloots

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  19:01:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte forumleden,
Allereerst wil ik jullie hartelijk danken voor de diverse suggesties betreffende de instellingen.Ik heb er diverse inmiddels aangepast.
Nu doet zich er een nieuw plobleem voor, namelijk de bezetmelders.
Bij het controleren in het testprogramma van de bezetmelders blijven alle nummers
regelmatig oplichten.
Ook bij de communicatie logging onder optie logging werden alle bezetmelders als vrij en bezet weergegeven, dit zal vermoedelijk alles te maken hebben met het niet goed rijden van mijn treinen.
Heb dit nog niet eerder aan de hand gehad en weet ook de oorzaak niet, hoe dit te verhelpen.

m.vr.gr.
Chiel kloots
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 feb 2010 :  20:00:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Chiel,

de S88 bus van de Intellibox is gevoelig voor signalen van buitenaf, geadviseerd wordt zeker de 1e kabel naar de 1e S88 zo kort mogelijk te houden, en de S88 kabels zo min mogelijk te laten kruisen met andere kabels, mocht je niet anders kunnen doe dit dan onder een hoek van 90 Graden. (dus niet 180, dank je Theo)

Ook zijn er hardware oplossingen voor betrouwbare terugmeldingen.

Zoals de Littfinkski Hi-Speed S88 seriele interface
of de Loconet schakeling van Wim Ros.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 12 feb 2010 22:43:31
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina