Auteur |
Onderwerp |
|
Riny
Netherlands
72 berichten |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 11:15:08
|
Beste Forumleden,
Ik lees af en toe iets over de maximale kabellengte van de/een S88. Het gaat bij mij om de S88 van Conrad (nr: 21 26 28-81). Er wordt dan gesproken dat de kabellengte niet langer mag zijn 1 tot 2 meter. Welke kabel wordt er dan bedoelt? De "lintkabel" naar de IB of de kabel vanaf het bezetmeldpunt naar de S88 ??
Zelf dacht ik dat het betrekking had op de "lintkabel", maar tijdens een discussie over dit onderdeel met anderen, ben ik hierin aan het twijfelen gegaan.
Ik hoop dat iemand mij daar een definitief antwoord op kan/wil geven.
Bij voorbaat dank.
Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
Bewerkt door Riny op 16 aug 2006 11:18:42 |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 12:42:11
|
Hallo Riny,
het gaat vooral om de lintkabel, zelf heb ik van de S88 decoder enkele kabels liggen die naar de andere kant van de treinbaan lopen, en ongeveer 5 meter lang zijn, ook hier ondervind ik geen problemen,
Er zijn zo wie zo genoeg treinbanen te vinden waarbij de S88 decoders centraal zijn opgesteld en waar lange kabels liggen van de S88 naar de treinbaan.
met vriendelijke groet,
Walter |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 12:49:06
|
Beste Walter,
Bedankt voor je reactie. Dit is nu duidelijk. Het centraal opstellen van de S88 -ers is inderdaad een keurige tip welke ik dan ook toe zal gaan passen.
---------------------------------------------------------------- Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 19:20:32
|
Beste Riny,
Centraal plaatsen kan maar bedenk dat je dan veel lange stroomkabels zal moeten gebruiken naar de bezelmelders. Omdat hier de rijstroom doorheen gaat (en de eventuele kortsluitstroom) moeten ze toch van redelijke dikte zijn. 0,5 mm2 is bij lengtes > 1 meter toch wel aan te raden (H0) Ik heb groepjes S88`ers toegepast waarbij de langste tussenlengte 10 meter is. Geen probleem daarmee ondervonden.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 21:20:40
|
Hallo Riny,
Jij rijdt met C-Rails als ik het goed lees. Naast de S88 van Conrad (nr: 21 26 28-81) zul je ook stroomdetectie nodig hebben. Bij gebruik van S88 met op dezelfde print gemonteerde stroomdetectie moet je zoals Peter Kramer aangeeft dikkere kabel gebruiken. Gebruik je losse detectieprintjes kun je deze het beste zo dicht mogelijk bij het te detecteren baan gedeelte opstellen, dan hoef je geen dikke draad naar de S88 te gebruiken. De kabellengte van 1 a 2 meter slaat op de maximale lengte tussen centrale en terugmelddecoder of twee terugmelddecoders. Nog een kleine opmerking, ik begrijp wat je bedoeld met lintkabel maar het moet zijn bandkabel. Lintkabel wordt in de Hoogfrequent techniek gebruikt en heeft een bepaalde karakteristieke impedantie en is geheel iets anders.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 23:23:08
|
Hub,
Bedankt voor de wijze les ten aanzien van de bandkabel en evetuele dikker qmm kabels te gebruiken, zo leren wij nog eens wat.
Als ik het goed uitleg, werk ik met massadetectie. Ik heb de verbindingen van de spoorstaven (van al mijn C-rails) geknipt, de 0 dus. Op deze manier heb ik het principe van de K -rail. De bezetmeldpunten worden dan aan de soldeerlipjes van de C -rails gesoldeerd. Vervolgens plaats ik tussen de detectie-stukken in een blok isolatie "hoedjes" van Märklin. Dus ook tussen de verschillende blokken. Dikte van de "detectie"-draad is, dacht 0.8 qmm.
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk weergegeven? Ja, en anders hoor ik het wel.
---------------------------------------------------------------- Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 23:55:47
|
Riny,
Als je met massadetectie werkt dan hoef je je over de dikte van die draadjes geen zorgen te maken. Daar loopt nl. maar 50 microampere door. |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 00:22:31
|
Hallo Riny,
quote: Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk weergegeven?
Je hebt het duidelijk weergegeven. Dikte van de "detectie"-draad is goed hoor.
Met vriendelijke groet, Hub |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 09:37:36
|
Nog even voor alle duidelijkheid.
We praten in deze discussie over 2 verschillende detectie methodes. Riny past de de massa detektie toe, de ingang van een S88 wordt via de lokwielen naar massa getrokken en op die manier vindt detektie plaats. Een prima systeem! (zoals Märklin het bedoeld heeft) Een ander vaak gebruikte methode is stroom detektie. De stroom die een lok of een wagon gebruikt loopt via een aparte printplaat die voor de S88 is geschakeld. In het eerste geval loopt een hele kleine stroom door de draden (50 microampere volgens Klaas) en kunnen ze dus klein zijn in het 2e geval loopt de rijstroom door de draad en moet hij dus wat dikker zijn.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
René
47 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 10:08:34
|
Om te voorkomen dat je lange draden dikke voor de stroomdetectie moet gaan gebruiken, zou je er ook voor kunnen kiezen de detectie lokaal te doen. In dat geval moeten de detectiediodes in de buurt van de betreffende sectie geplaatst worden en kan volstaan worden met dunnere draden waardoor slechts een stroom van loopt die nodig is om de ingang van een transistor of optocoupler te activeren. Als die bedrading dan lang wordt zou ik zelf kiezen voor de optocoupler. Daarvoor is een paar mA stroom nodig waardoor deze minder gevoelig is dan de ingang van een transistor (50uA). Uiteraard kan bij de transistorversie ook wel een oplossing bedacht worden om deze minder storingsgevoelig te maken.
Overigens heb ik zelf nog nooit gemerkt dat de langere S88 bus nu zo storingsgevoelig is. Het gebruik van afgeschermde kabels kan hierin mogelijk ook een uitkomst bieden.
Groeten,
René Wolf |
|
|
Riny
Netherlands
72 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 11:08:54
|
Mannen, broeders,
Ik ben blij dat ik deze vraag gesteld heb en er volop op geantwoord word. Hier kan ik mijn kennis fijn mee verruimen. De onderwerpen welke op dit forum worden behandeld volg ik gestaag om er vervolgens dingen uit te halen die ik mogelijk nog wel eens tegen zal komen (lees problemen). Vervolgens maak ik daar een soort naslagwerkje van, zodat wanneer ik op een probleem of vraag stuit, eerst hierin te zoeken alvorens vragen te gaan stellen terwijl deze antwoorden al op het forum zouden staan.
Hub, Bedankt voor de pluim. Het valt niet altijd mee om een vraag/antwoord voor iedereen duidelijk te omschrijven. (dus ik heb het hier over mijzelf).
---------------------------------------------------------------- Groetjes, Riny
Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails) |
|
|
|
Onderwerp |
|