Auteur |
Onderwerp |
|
bjlmertens
Netherlands
7 berichten |
Geplaatst - 15 aug 2006 : 09:16:55
|
Hallo,
Ik ben op dit moment mijn hoofdbaan aan het ontwerpen en een gedeelte wil ik gebruiken als rangeerspoor. Hoe kan ik het beste het rangeerspoor maken? Kan ik het beste losse sporen gebruiken met stootblokken, of inhaalsporen gebruiken. Ik wil dat het helemaal automatisch gebeurt, dus wagon wissel en lok wissel. Ter info, ik gebruik roco spoor, IB, stroomdetectie en natuurlijk koploper |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 15 aug 2006 : 09:48:26
|
Hallo Mertens,
Een rangeerterrein bestaat opstelsporen om treinen (wagons) op te stellen en inhaalsporen die gebruikt kunnen worden voor binnenkomende treinen en locomotieven om te kunnen laten lopen zodat deze ook aan der andere zijde kunnen aankoppelen. Als je dit automatisch wil laten gebeuren zul je met vaste treinroutes moeten werken. Denk ook aan ontkoppelrails.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
bjlmertens
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 15 aug 2006 : 10:44:51
|
Hoi Hub,
Ok dat was me al duidelijk. Mijn vraag is nu hoe kan ik dit het beste bouwen? Ik heb geen ervaring met het bouwen van een rangeerspoor en wil dit in 1 keer goed doen, zodat het ook werkt met koploper. Ik wil 4 treinen laten lopen die wagons halen en brengen en dan een rondje over de "hoofdbaan" lopen. Als ik nu een opstelspoor heb waarop enkele wagons staan, en de trein loopt achteruit om die wagons aan te koppelen, moet ik dan niet voorzichtig zijn met stootblokken ivm het ontsporen van wagons als de trein te ver naar achter rijd?
Groeten, Bjorn
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 15 aug 2006 : 12:19:41
|
Bjorn,
Mijn ervaring met rangeren is dat je moet zorgen dat alle assen van de wagons goed gedetecteerd worden. Daar je nooit hard zal rijden met rangeren staan deze dan meestal direct stil zodra de bezetmelder geraakt wordt. Bij mij zijn deze detecties ca. 7 cm lang.
Je zou ook nog kunnen werken met de lichtsluis zoals Kees Moerman deze beschreven heeft.
Waar je tevens voor moet zorgen is dat er nooit, na afkoppeling van de wagons, er een op de stopmelder blijft staan want dan worden je wagons niet meer automatisch aangekoppeld.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
bjlmertens
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 09:40:14
|
Hoi,
Kan ik niet meerdere bezetmelders in een blok gebruiken? Dus voor de stopmelder nog een bezetmelder waardoor koploper weet dat de trein nu ver genoeg naar achteren gereden heeft en dan vooruit weg rijden kan? |
Bewerkt door bjlmertens op 16 aug 2006 13:52:40 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 12:44:31
|
Hallo Bjorn,
dit is uiteraard wel mogelijk, om meerdere bezetmelders als stopplaats te gebruiken,
met vriendelijke groet,
Walter |
|
|
hubertus
Netherlands
1990 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 20:34:32
|
Bjorn,
Ik heb in het verleden wat geëxperimenteerd met automatische locwissel (trein komt op een kopspoor binnen, loc koppelt af, aan de andere kant van de trein koppelt een verse loc aan). Naar mijn ervaring is er maar één manier die 100% betrouwbaar werkt (afgezien van weigerende koppelingen) en voor het oog acceptabel is. Dat is de eerder genoemde lichtsluisschakeling van Kees Moerman. De afkoppelende loc reed bij mij nog ca. 5 cm door, zonder het risico te lopen dat deze weer vastkoppelde als aan de andere kant van de trein de verse loc weer aankoppelde. Als je serieus automatisch wilt gaan rangeren zou ik zeker Kees eens om meer info vragen.
groet, Huub |
|
|
|
Onderwerp |
|