Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 595 / Bezoekers Vandaag: 10913
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 functies
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hermanficke

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 28 jan 2010 :  14:29:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,
Ik ben in het bezit van een dieseltreinstel serie 648(Lint) met een aantal functies zoals geluid van starten en stoppen van de motor.
Dit treinstel rijdt volgens een vaste route over de baan. Het treinstel start in blok 12 (vooruit) naar blok 6 (keert) en gaat achteruit weer naar blok 12 (keert) en gaat weer vooruit de vaste route in.
Ik wil graag de functies (start, rij en stopgeluid) via koploper aan en uitzetten bij vertrekken en stoppen.
Op het blad “Locomotieven (functies)” heb ik f1 aangegeven met de omschrijving “Motorgeluid”.
Gedrag “uitgebreid”
Op het blad “functies uitgebreid” onder “Reageer op blok 12”.
In de tabel onder “Arriveert in blok en stopt” Uit. Onder “Gaat weer rijden gewenst” Aan.
Verder heb ik andere instellingen geprobeerd maar ik krijg de functie f1 niet aan de praat.
Met vriendelijke groet,
Herman Ficke

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  17:05:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Weet je zeker dat F1 het motorgeluid bedient. De beschrijving van de uitgebreide functies zou F1 aan en uit moeten schakelen zoals je dat gepland hebt. Als echter F1 in de decoder niet aan het geluid is gekoppeld, zul je niets horen. De handleiding van de decoder zal daar uitkomst in moeten bieden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hermanficke

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  17:38:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
In de beschrijving en in het twincenter staat het motorgeluid onder f1 en "start of stopt de motor".In het rijwindow,functies-venster van Koploper kan ik f1 "onder gedrag"met de hand bedienen, zowel vooruit als achteruit.
Bedank voor je reactie
Herman
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 28 jan 2010 :  20:19:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
hallo,

1. heb je de functie manueel getest, dus in koploper ingevoerd maar niet onder uitgebreide functies en dan geactiveerd via het rijwindow van de loc?

2. Als in geval 1 de functie niet werkt, kan je eens preberen de loc opnieuw te synchroniseren.

Als je functie manueel werkt, zou die met uitgebreide functies ook moten werken

groeten, Bart


greetz, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  21:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Ik heb je eerste bericht nog even zitten lezen en wordt nu wat in verwarring gebracht door jouw term "reageer op blok 12". Bij uitgebreide functies kan ik inderdaad blokken opgeven en wel op twee manieren, namelijk richtingsonafhankelijk en komend vanuit een ander blok. Gezien het feit dat de trein blok 12 een aantal keren aandoet is mogelijk de richtingsonafhankelijke optie de handigste. De term "reageer op blok XX" kom ik niet tegen. Ik ben benieuwd waar jij dat gevonden hebt, of is het een vrije interpretatie van jezelf.
Ook zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de "uit" programmeert op "Gestopt" in plaats van "Arriveert in blok en stopt". Bij de eerste opties gaat f1 uit als de trein echt stopt, bij de tweede al als de trein het betreffende blok inrijdt en gaat stoppen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 29 jan 2010 22:03:45
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  23:42:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herman,

in aanvullende blokgegevens kan je het geluid in een bepaald blok uitzetten als deze opgegeven is als geluidsfunctie, het geluid is dan in dat blok niet aan te krijgen.

Misschien goed om je database te uploaden zodat we kunnen reproduceren wat de eigenschappen van de geluidsfuncties zijn in blok 12, dit moet immers ook in simulatiemodus te reproduceren zijn.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Hermanficke

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  12:59:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Bedankt voor jullie reactie zodat ik mijn probleem kon oplossen.
Ten eerste stond in het rijwindow de functie f1 op "nooit". Staat nu op "altijd" dus het werkt.
Het geluid "starten" is anders dan het geluid "stoppen".
In "gaat weer rijden gewenst" heb ik "aan" gegeven en in "arriveert in blok" heb ik "toggle na 14 sec" gegeven. Anders is Koploper te snel want de trein moet eerst echt gestopt zijn voordat de toggle mag werken.
Met vriendelijke groet
Herman
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina