Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 651 / Bezoekers Vandaag: 7174
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf 7186
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ton rijnaard

Netherlands
50 berichten

Geplaatst - 10 jan 2010 :  21:05:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond koplopers,

Ik ben een herintreder in de modelbaan en zeker in digitaal en koploper.
Ik ben bezig op een testbaan om een draaischijf goed werkend te krijgen. Ik heb een 7186 met een decoder van Hr Dieter Bodenschats uit duistland.
Nu heb ik in koploper gekozen voor marklin draaischijf en dit werkt ook. Maar niet zoals het hoort. Ik heb een aantal afgaande sporen ingevoerd en soms lopen ze erheen en soms ook niet, dit alles is alleen nog maar met de hand activeren.

Nu zijn mijn vragen.

Moet ik voor deze draaischijf wel marklin hebben of een andere (simpel).
Heeft de draaischijf een bepaalde positie waar het inrijden plaats vind en het tegenoverlichend spoor.
Hoe moet ik in koploper de afgaande sporen op de juiste plaats krijgen zodat ze werken.
Nu wordt in de beschrijving keyboard 15 opgegeven en decoderadressen 57+58 waar moet ik dit dan instellen?
verder zijn er nog adressen 225,226 ea.
Nu heb ik verschillende reacties gezien over de draaischijf en decoder maar niets over mijn problemen.
Hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen.

Vriendelijke groeten Ton Rijnaard

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  08:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Ik had bewust even gewacht met antwoorden, daar ik totaal geen ervaring heb met de door jouw genoemde draaischijf.

Op een paar vragen weet ik wel het antwoord:
Je moet in ieder geval niet kiezen voor type "simpel" in Koploper. Dit is alleen een methode om een schijf linksom of rechtsom te laten draaien met de muis. Plaats bepaling is niet automatisch en zo'n type draaischijf is dus ook niet op te nemen in automatisch rijden (wisselstraat).
Als het handmatig kiezen van de sporen onjuist gaat heeft het ook nog geen zin om andere dingen te gaan proberen.

Wat jij noemt over adressen vind ik last te beantwoorden, daar je niet benoemd waar je wat hebt gelezen. Bij de marklin aansturing van draaischijf gaat Koploper uit dat de draaischijf is aangemaakt (af fabriek) op keyboard 15 (motorala adressen 225..) worden dan gebruikt voor bediening van de draaischijf.

De decoderadressen 57/58 die jij noemt zijn voor mij echt onbekend in combinatie met de aansturing van de draaischijf. Het enide wat ik me kan voorstellen is dat jij deze hebt gelezen in de beschrijving van jouw draaischijf (als dit wisseldecoderadressen zijn kom ik aardig in de buurt van 226 (4 wissels per adres).


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  16:43:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt voor de reactie, ik hen van Dieter gisteren ook de info ontvangen over de decoder.
Adres 15 is inderdaad het adres wat ik in moet voeren net als in jou programma onder marklin. De adressen 57 en 58 moet ik verder ook niets mee doen want dit zou waarschijnlijk wat jij ook bedoeld met decoder adressen.
De adressen van 225 tot 240 moet ik dus zien te krijgen in jou programma.
Ik had alles gelezen in de beschrijving bij de decoder.
IK ga dus verder zoeken waar ik het fout doen maar ben met alle hints welkom.


Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  16:54:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Weet jij zeker dat deze draaischijf decoder geheel compatibel is met Marklin?

Welk digitaal systeem gebruik jij?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  21:57:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik rij marklin 3 rail en de draaischijf en decoder zijn compatibel.
IK heb hem nu zover dat het werkt 8 van de 10 railen worden correct aangestuurd.
Ik kan alleen nergen vinden en misschien kan jij me helpen waar ik het adres van een spoor terug kan vinden ik bedoen dan die 230 tm 240
Ik heb bv het geprobeerd met een demo versie van windigipet en zie dan 33.229 en 34.229 kan ik dit in koploper ook terug vinden en eventueel wijzigen?
Alleen s9 wordt niet aangesproken maar durf niets te veranderen totdat ik weet hoe ik dit op moet lossen

Download Attachment: Testbaan3.bck
52,04 KB
Ik ben in iedergeval weer een stukje verder.
Ik heb mijn backup van mijn testbaan erbij gedaan,
misschien zie je hier nog fouten die mij kunnen helpen.
Bijvoorbaad bedankt voor je hulp.


Vriendelijke groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

Robnus

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 22 jan 2010 :  07:55:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton

Ik zou eerst eens 1 van de 2 s9 veranderen misschien dat het scheelt.
Je hebt er namelijk 2 in de draaischijf staan.

Mvg Rob

Minitrix, Intellibox, Koploper, BMD16-SD
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jan 2010 :  08:40:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton,

Ik ken Windigipet totaal niet en wil dat ook niet leren kennen. Wat jij dus bedoeld met "en zie dan 33.229 en 34.229" kan ik niet plaatsen.

Wel is de nummering in Koploper van de poten heel belangrijk. Deze moet kloppen met de draaischijf: poot 1 (echt het nummer en dus niet jouw tekst) moet ook plaats 1 zijn van de draaischijf (enz). Waarschijnlijk zit daar bij jouw de fout.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 22 jan 2010 :  11:34:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Het werkt nu prima ik heb toch de fout gemaakt om de sporen niet direct achter elkaar te leggen zoals je aangaf.
Nu proberen om het automatich te krijgen, zal hier nog wel vragen over gaan stellen.

Vriendelijke groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jan 2010 :  12:03:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ton,

Gelukkig opgelost. Voor automatisch rijden kan de draaischijf worden opgenomen in een wisselstraat...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  20:24:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Hallo Ton

Ik ben benieuwd naar je ervaring met deze draaischijfdecoder.
Ik heb dezelfde draaischijf en wil die ook nog gaan digitaliseren, de locwerkplaats is buiten Koploper, de draaischijf wordt nu handmatig bediend.


Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 29 jan 2010 :  23:15:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Ik ben een beginneling en kan alleen maar aangeven dat na veel hulp hier het nu eindelijk werkt.
Hij draait zoals hij moet en ik kan nu ook al een stukje automatisch rijden.
Dus de decoder werkt naar behoren.
Of dit is wat je wilt weten?

V4riendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  08:38:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Ton

Dat is inderdaad wat ik bedoel met mijn vraag.
Moest je nog iets speciaals doen met de bedrading, of kon het direct aansluiten.
Ik overweeg om deze decoder aan te schaffen maar lees niet veel ervaringen, vandaar mijn vragen.

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  10:58:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ton,

Dit is ook een hele mooie oplossing voor je draaischijf.

Kijk eens op de toegevoegde link. http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm

Vriendelijke groet,

Han
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  13:03:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Hallo Han

Bedankt voor de link, echter Ton en ik hebben beide draaischijf 7186 en die staat niet in het lijstje.
Toch bedankt voor het meedenken.

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

ton rijnaard

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  13:28:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Ne ik heb niets hoeven veranderen en sinds gisteren heb ik met cm rijden het ook voor elkaar dat de trein op de brug rijdt en er ook weer keurig eraf. Alleen bij het eraf rijden gaat hij de verkeerde kant uit. Als mijn vrouw het goed vindt ga ik hier vanmiddag nog eens naar zoeken.
Verder werkt het als je het door hebt heel goed.
Ook de levering ging heel correct inclusief verzend kosten was het 48€.
Ik ben er tot dit moment wel content mee.


Vriendelijk groeten Ton Rijnaard
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 30 jan 2010 :  15:31:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Hallo Ton

Bedankt voor je info, ik ga er een bestellen dan is het voor mij ook mogelijk om het laatste stukje te gaan automatiseren.

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina