Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 223 / Bezoekers Vandaag: 6334
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 spontaan rijden koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marjo

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 08 jan 2010 :  13:33:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.
In mijn verzameling treinen zit ook de "Koploper" van Marklin.
Op mijn testbaan begin ik inmiddels wat grip te krijgen op de besturing dus dacht ik laat ik er maar eens een andere lokomotief bij zetten.
Hiervoor heb ik de Koploper gekozen omdat ik deze nog helemaal niet had zien rijden.
Het volgende probleem doet zoich echter voor;
Zogauw ik het programma actief maak begint het treinstel spontaan te rijden. Ongeacht de instellingen van de locomotief. Ik heb het decodernummer al eens gewijzigd maar hij blijft gewoon meteen rijden zonder dat ik iets doen.
Is er iemand die vertrouwd is met dit probleem.
Ik heb inmiddels Koploper 6.7 geinstalleerd.

Groetjes,

Marjo

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  14:41:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Marjo,

Welk digitaal systeem gebruik je.
Dan kan in iedergeval iemand reageren die hetzelfde systeem gebruikt en misschien ook dat probleem heeft gehad.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

marjo

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  14:48:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi William,

Ik heb de IB als interface. Het koploperprogramma 6.7 en de marklin 3spoor HO

Marjo
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  15:17:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marjo,

Als jij het adres hebt gewijzigd op de loc en het probleem is dan nog precies hetzelfde, dan ligt het probleem niet in Koploper maar in de loc/decoder (tenminste dat verwacht ik).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  17:06:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Marjo,

Ik heb ook 1 trein die zo eigenwijs is dat hij heel af en toe zelf begint te rijden, ook als Koploper nog niet is opgestart.
Dat zit ergens in de decoder, ik heb weleens gehoord als hij ingesteld is op analoog en digitaal.
Wij hebben beide de IB of dat de boosdoener is geloof ik niet.

Het beste kan je de vraag stellen op www.beneluxspoor.net daar zitten de techneuten die daar verstand van hebben.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  22:15:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marjo,

Het is inderdaad vrijwel zeker je decoder of je loc zelf. Waarschijnlijk zit er ergens verbinding tussen de draden vanaf de rails en de draden naar de motor. Ik heb zelf dit geval een keer gehad en toen bleek er een klein stukje (los) soldeer tussen de aansluitingen van de decoder te zitten. Na alles netjes schoon te hebben gemaakt liep het weer als een "trein". De decoder zelf had het ook gewoon overleefd. Ik zou dus alle verbindingen van de decoder en de trein zelf eens goed nalopen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 08 jan 2010 22:16:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  22:33:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Marjo,

mogelijke oorzaken een overbelasting in de baan met een te zwak signaal of stoorsignaal van een verschoven spanning van een delta booster, ook wordt het digitale signaal mogelijk gestoord door bv. een niet verwijderde radio-ontstoringsspoel, die voorheen bij de analoge beginsets geleverd is.

Van de IB heb ik gelukkig geen verstand. Het kan zijn dat bv. in een gemengd signaal vanuit de IB een ander digitaal signaal zoals Selectrix de Mfx decoder in de war zou kunnen brengen.

Kort samengevat de oorzaken

- Overbelasting
- Stoorzender
- Invoerfout in definities software (dubbeltractie, stuurstand, dubbel decoderadres) Koploper is dan wel afgesloten met een rijdende trein, dus bewust verbinding verbroken.

Met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

marjo

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 09 jan 2010 :  17:38:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben inmiddels zover dat ik het een beetje onder controle he. Het juiste decoderadres is 42. Ik heb nu weer andere problemen maar die probeer ik eerst zelf op te lossen en duidelijk te krijgen wat het probleem is.

Marjo
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  12:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Marjo,

Als je DCC decoders hebt wat heeft CV29 bit 2 dan voor waarde? die moet op 0 staan om analoog rijden te vermijden.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  13:02:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rob,

is geen DCC maar een Mfx decoder,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  13:10:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Na meermaals het draadje te hebben gelezen haal ik het er niet uit tenzij Märklin alleen met MFX kan rijden maar daar heb ik geen kaas van gegeten

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  13:20:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Rob,

standaard decoder in de Marklin Koploper,

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina