Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 432 / Bezoekers Vandaag: 6671
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2 treinen per perron
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ron

Netherlands
56 berichten

Geplaatst - 06 jan 2010 :  22:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Als ik 2 treinen achter elkaar bij een stations perron wil laten stoppen (denk bijv. aan Amsterdam Centraal met een perron 9a en 9b) moet ik dan gewoon 2 kleine blokken achter elkaar maken?
met vr gr
Ron

Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 jan 2010 :  22:54:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Helemaal juist Ron,



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

ron

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  14:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Rob,

Toch bedacht ik of ik softwarematig nog iets moet instellen. Want ik vermoed dat als er een trein in a stilstaat de tweede trein blok b niet wil binnen rijden, voordat de trein uit a vertrokken is.
Mvg
Ron

Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  15:15:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

Waarom? Als je niets regelt zal Koploper een trein altijd in een vrij blok laten inrijden. Waar jij misschien denkt dat er gebeurd snap ik niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  16:49:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Post je koploper bestand kunnen we beter kijken

Maar ik denk dat je probleem is dat je een seinstelsel heb en 2 blokken vooruit reserveer waardoor het niet werkt.

Erik.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  17:01:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Dan nog zal hij er naar toe rijden, het seinstelsel heeft alleen met het sein te maken, zolang een blok niet bezet is zal de trein er naar toe rijden, een trein moet wel in 9A of 9B passen, als hij langer is zal hij beide blokken bezet houden.

Het beste kan je bij de variabele route een instelling maken bij: Stopverbod stilstand, dit om te voorkomen dat een trein eerst stilstaat in blok 9A, daarna rijdt naar blok 9B en weer gaat stilstaan, dat gebeurt zelfs bij de NS niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

ron

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  21:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik verkeerde in de veronderstelling dat er altijd een gereserveerd (onbezet) blok tussen een blok met stilstaande trein en een aankomende trein zat.

Wim,

Bedankt voor de tip om 2x stoppen te voorkomen.

Ik ga een en ander uitproberen.

Mvg
Ron



Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  22:16:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Nee dat hoeft dus niet. De treinen kunnen gewoon achter elkaar aan gaan staan in aansluitende blokken (net als in het echt).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mbze

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 11 jan 2010 :  13:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook als je 2 blokken vooruit reserveer ???
Dan moet toch eens gaan kijken wat ik fout doe :)

Ik ging er ook van uit dat er 1 vrij blok tussen moest zitten

Erik.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jan 2010 :  14:20:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erik,

Inderdaad ook als je 2 blokken vooruit reserveert. Dit heeft eigenlijk alleen met de seinstanden te maken. Om de juiste standen te kunnen tonen is om noodzakelijk dat minimaal 2 blokken gereserveerd zijn.

Als er bij op jouw baan altijd 1 blok tussen zit, dan moet je eens gaan kijken waarom. Dit is niet normaal.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  16:46:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Ron,

Ik benieuwd hoe je het oplost als je 1 lange trein (die 9a en 9b beslaat) wil neerzetten. En dan ook wanneer 9a bezet is en er een lange trein 9b op wil rijden.

Groet,
Bart

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  17:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Dat is simpel, maak een variabele route aan en ga naar stopverbod richtings afhankelijk. Stel dat de blok volgorde is 8 - 9a -9b - 10
Voer in stopverbod 9a uit 8 en 9b uit 10. De lange trein kan dan alleen 9a of 9b inrijden als het 2de blok oftewel beide blokken vrij zijn. Bij het rijden worden dus ook met 2 blokken vooruit 9a en 9b direkt geselecteerd voor de trein, de eerste omdat hij er niet mag stoppen waardoor ook gelijk de volgende wordt geselecteerd. Is echter het 2de blok bezet kan de eerste door een te lange trein niet geselecteerd worden.

Tevens dien je in te aanvulling blokgegevens de optie actie bij te lange trein : Langer bezetten vorig blok aan te vinken en eventueel ook de wisselstraat

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 12 jan 2010 17:02:50
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  17:21:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Rob,

Dat klopt, echter dan moet je bijna per trein(type) een variabele route hebben. Is er geen elegantere oplossing voor? Dit is zo bepalend voor de routes. De lengte kan per treintype anders zijn.
Ik heb m'n vaste routes overboord moeten gooien, m'n generieke treintypes. Heb hier recent nog een draadje over gehad, mbt tot combi vaste/variabele route.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  22:09:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Zou ik zo niet weten, misschien dat Paul er een idee over heeft. Paul heeft zich ooit wels eens uitgelaten over de hoeveelheid variabele routes welke hier, Fantasia, zijn en dat gaat over het niet direct opslaan van veranderingen in de variabele routes.

Weet je wat het probleem is dat als iets eenmaal rijdt je daar mee verder gaat en niet verder gaat lopen zoeken naar andere mogelijkheden welke er op velerlei vlakken inmiddels zijn.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina