Auteur |
Onderwerp |
|
ron
Netherlands
56 berichten |
Geplaatst - 06 jan 2010 : 22:34:51
|
Hallo,
Als ik 2 treinen achter elkaar bij een stations perron wil laten stoppen (denk bijv. aan Amsterdam Centraal met een perron 9a en 9b) moet ik dan gewoon 2 kleine blokken achter elkaar maken? met vr gr Ron
Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par63, Loconet>RS232 |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 06 jan 2010 : 22:54:56
|
Helemaal juist Ron,
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 14:59:53
|
Bedankt Rob,
Toch bedacht ik of ik softwarematig nog iets moet instellen. Want ik vermoed dat als er een trein in a stilstaat de tweede trein blok b niet wil binnen rijden, voordat de trein uit a vertrokken is. Mvg Ron
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 15:15:37
|
Ron,
Waarom? Als je niets regelt zal Koploper een trein altijd in een vrij blok laten inrijden. Waar jij misschien denkt dat er gebeurd snap ik niet.
Mvg, Paul. |
|
|
mbze
Netherlands
31 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 16:49:03
|
Post je koploper bestand kunnen we beter kijken
Maar ik denk dat je probleem is dat je een seinstelsel heb en 2 blokken vooruit reserveer waardoor het niet werkt.
Erik.
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1024 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 17:01:42
|
Erik,
Dan nog zal hij er naar toe rijden, het seinstelsel heeft alleen met het sein te maken, zolang een blok niet bezet is zal de trein er naar toe rijden, een trein moet wel in 9A of 9B passen, als hij langer is zal hij beide blokken bezet houden.
Het beste kan je bij de variabele route een instelling maken bij: Stopverbod stilstand, dit om te voorkomen dat een trein eerst stilstaat in blok 9A, daarna rijdt naar blok 9B en weer gaat stilstaan, dat gebeurt zelfs bij de NS niet.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 21:34:46
|
Paul,
Ik verkeerde in de veronderstelling dat er altijd een gereserveerd (onbezet) blok tussen een blok met stilstaande trein en een aankomende trein zat.
Wim,
Bedankt voor de tip om 2x stoppen te voorkomen.
Ik ga een en ander uitproberen.
Mvg Ron
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2010 : 22:16:10
|
Hallo Ron,
Nee dat hoeft dus niet. De treinen kunnen gewoon achter elkaar aan gaan staan in aansluitende blokken (net als in het echt).
Mvg, Paul. |
|
|
mbze
Netherlands
31 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2010 : 13:57:01
|
Ook als je 2 blokken vooruit reserveer ??? Dan moet toch eens gaan kijken wat ik fout doe :)
Ik ging er ook van uit dat er 1 vrij blok tussen moest zitten
Erik. |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2010 : 14:20:15
|
Hoi Erik,
Inderdaad ook als je 2 blokken vooruit reserveert. Dit heeft eigenlijk alleen met de seinstanden te maken. Om de juiste standen te kunnen tonen is om noodzakelijk dat minimaal 2 blokken gereserveerd zijn.
Als er bij op jouw baan altijd 1 blok tussen zit, dan moet je eens gaan kijken waarom. Dit is niet normaal.
Mvg, Paul. |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2010 : 16:46:00
|
Ha Ron,
Ik benieuwd hoe je het oplost als je 1 lange trein (die 9a en 9b beslaat) wil neerzetten. En dan ook wanneer 9a bezet is en er een lange trein 9b op wil rijden.
Groet, Bart
|
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2010 : 17:00:18
|
Bart,
Dat is simpel, maak een variabele route aan en ga naar stopverbod richtings afhankelijk. Stel dat de blok volgorde is 8 - 9a -9b - 10 Voer in stopverbod 9a uit 8 en 9b uit 10. De lange trein kan dan alleen 9a of 9b inrijden als het 2de blok oftewel beide blokken vrij zijn. Bij het rijden worden dus ook met 2 blokken vooruit 9a en 9b direkt geselecteerd voor de trein, de eerste omdat hij er niet mag stoppen waardoor ook gelijk de volgende wordt geselecteerd. Is echter het 2de blok bezet kan de eerste door een te lange trein niet geselecteerd worden.
Tevens dien je in te aanvulling blokgegevens de optie actie bij te lange trein : Langer bezetten vorig blok aan te vinken en eventueel ook de wisselstraat
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
Bewerkt door Rob Fongers op 12 jan 2010 17:02:50 |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2010 : 17:21:52
|
Ha Rob,
Dat klopt, echter dan moet je bijna per trein(type) een variabele route hebben. Is er geen elegantere oplossing voor? Dit is zo bepalend voor de routes. De lengte kan per treintype anders zijn. Ik heb m'n vaste routes overboord moeten gooien, m'n generieke treintypes. Heb hier recent nog een draadje over gehad, mbt tot combi vaste/variabele route.
Groet, Bart |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 12 jan 2010 : 22:09:25
|
Hallo Bart,
Zou ik zo niet weten, misschien dat Paul er een idee over heeft. Paul heeft zich ooit wels eens uitgelaten over de hoeveelheid variabele routes welke hier, Fantasia, zijn en dat gaat over het niet direct opslaan van veranderingen in de variabele routes.
Weet je wat het probleem is dat als iets eenmaal rijdt je daar mee verder gaat en niet verder gaat lopen zoeken naar andere mogelijkheden welke er op velerlei vlakken inmiddels zijn.
Grtzz Rob
|
|
|
Onderwerp |
|