Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 613 / Bezoekers Vandaag: 8166
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Venster Blokken:Dynamische lengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ruuds

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 29 dec 2009 :  21:56:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

Ik ben bezig met het inrichten en inregelen van mijn schaduwstation in Koploper. Ik wil gebruik maken van blokken met dynamische lengte.
Ik heb hiertoe in de database instellingen "Algemeen" de uitgebreide functies geactiveerd.
Ik kan nu bij "Onderhouden Blokken: Dynamische Lengte" het venster Blokken: dynamische lengte oproepen, maar ik kan geen records toevoegen. Alle tekens en velden blijven grijs.
Ik heb al een paar keer de handleiding erop nagelezen, wat ik overr het hoofd gezien kan hebben, maaar ik vindt het niet. Kan iemand mij op weg helpen?

met vriendelijke groet

Ruud van der Sluijs

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  22:13:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ruud,

Als onderstaand verhaal duidelijker is inclusief plaatjes kijk dan even in de helpfile. Bij de inhoudsopgave / diverse onderwerpen / dynamische bloklengte staat het gehele verhaal inclusief plaatjes.

Mvg,
Paul.







Dynamische bloklengte is een optie die alleen in een schaduwstation goed toegepast kan worden. Er gebeurd namelijk een vreemde trein beweging. Dit zal verderop in de uitleg duidelijk worden. Deze optie werkt echter niet voor blokgestuurde systemen. Verder is deze optie alleen beschikbaar in de uitgebreide versie van Koploper.

Hoe gaat het in zijn werk?

Stel je even het volgende schaduwstation voor:


De rijrichting is van links naar rechts en de stopsecties zijn in geel weergegeven. In dit schaduwstation kunnen acht treinen op deze manier worden opgesteld. Ook zijn er minimaal acht bezetmeldpunten nodig om dit goed te laten werken. Door in onderhouden blokken de keuze in te stellen op optimale lengte kon Koploper al efficiënt omgaan met de ruimte. Wanneer er grote verschillen zijn in treinlengte kan het voorkomen dat er redelijk veel ruimte worden 'verspild'.

De opstelling van het schaduwstation kan ook als volgt worden. Hierbij zijn de acht bezetmelders vervangen door maar twee infrarode lichtsluizen. Zo'n lichtsluis is op zijn beurt weer aangesloten op een bezetmeld punt. In plaats van acht zijn er nu nog maar twee nodig.

Stel alleen het bovenste spoor in het schaduwstation is helemaal leeg en alle andere blokken zijn bezet. Als een trein nu aankomt rijden vanaf links rijdt deze door de eerste lichtsluis heen totdat deze bij de tweede lichtsluis komt. Hier zal de trein stoppen. Echter nu zal de trein met de minimum snelheid een stukje achteruit rijden totdat de tweede lichtsluis weer vrijkomt.
De trein is bijvoorbeeld 1.00 meter lang en het opstelspoor is 1.60 meter lang. Als er nu een veiligheidsmarge van 5 centimeter is opgegeven dan mag er in het blok achter de trein nog een trein worden neergezet van 55 centimeter.

Stel er komt een trein aanrijden die 40 centimeter is. In het eerste blok is opgegeven als binnenkomstmelder het bezetmeldpunt waaraan de eerste lichtsluis is gekoppeld. Als stopmelder is opgegeven het vrijkomen van hetzelfde bezetmeldpunt. Hierdoor zal als de trein is gestopt, zijn achterkant net voorbij de lichtsluis staan.

Een gevuld schaduwstation zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:


Wanneer de trein in het bovenste blok vertrekt naar rechts zal de korte trein opschuiven naar het rechter blok. Als dit die trein was van 40 cm, kan er in het linker blok van het bovenste spoor nu een trein komen van 1.60 - 0,40 - 0.05 = 1.15 lang.

Hoe en waar moet je dit allemaal vastleggen

Als nummering gebruiken we het onderstaande plaatje:


Bij instellingen per database moet de optie uitgebreid zijn geactiveerd, anders is deze functionaliteit niet beschikbaar.

Onderhouden blokken

· In blok 1 moet de keuze van de blokken 2, 4, 6 en 8 worden gedaan op basis van optimale lengte en er moeten twee blokken ver worden gekeken. Ook mogen deze sporen alleen maar in één richting worden bereden.
· De blokken 2, 4, 6 en 8 moeten ook van het type vrije baan blokken zijn. Hier hoeft in principe nooit gewacht te worden. Alleen als het volgende blok bezet is, mag er niet worden verder gereden.
· In blokken 2, 4, 6 en 8 zullen de te verwachten bezetmelders allemaal gelijk zijn. De binnenkomst melder is de bezetmelder waarop de linker lichtsluis is aangesloten en de stopmelder is dezelfde bezetmelder alleen nu met indicatie vrijkomen bezetmelder.

· De blokken 3, 5, 7 en 9 zijn wel blokken waar gestopt mag worden. Hiervoor moet een door jouw gewenst bloktype aan de blokken worden gekoppeld.
· Ook zijn in de blokken 3, 5, 7 en 9 de te verwachten bezetmeldpunten allemaal gelijk. Dit is namelijk het bezetmeldpunt welke is gekoppeld aan de rechter lichtsluis. Met ingang van versie 6.5 mag het te verwachten bezetmeldpunt bij alle blokken worden ingevuld bij 'bezet bij'. Hierdoor kunnen eerder gebruikte speciale acties komen te vervallen. Als een trein door of over dit bezetmeldpunt rijdt zullen de andere blokken door de indicatie 'bezet bij' automatisch worden geblokkeerd.

Onderhouden dynamische bloklengte
Van ieder blokpaar moet hier worden aangegeven dat de lengte dynamisch bepaald mag worden. Dit geldt in ons voorbeeld voor de paren 2 en 3, 4 en 5, 6 en 7 en ten slotte 8 en 9. Geef hier ook de veiligheidsmarge op. Deze marge geldt als ruimte tussen de treinen in dit dynamisch blok.

Onderhouden aanvullende blokgegevens
Het is hier van belang dat de juiste maximale treinlengte wordt opgegeven van alle blokken. Van een dynamisch blokpaar maakt het niet uit bij welk blok het wordt vastgelegd. Het duidelijkste is om bij ieder blok de helft van de lengte in te vullen.

Onderhouden blokgroepen
De blokken 3, 5, 7 en 9 moeten samen ook een blokgroep vormen. Hierbij zijn de volgende opties van belang:

· Enkele treinbeweging moet zijn geactiveerd.
· Gecombineerde stopmelder moet ook zijn geactiveerd.

Onderhouden speciale acties
Deze mogelijkheid werd gebruikt in versie 6.4 en hoeft sinds versie 6.5 niet meer gebruikt te worden. Als de rechter lichtsluis door een trein is onderbroken, mag er geen enkele trein rijden vanaf blok 2, 4, 6 of 8 naar een vervolg blok. Hiervoor moesten vier speciale acties worden aangemaakt. Alle vier hebben als input de bezetmelder die hoort bij de rechter lichtsluis en de conditie is '1 of meer bezetmelders bezet/logische acties waar'. Wat te doen is 'blokkeer rijden van/naar blok' en bij blokkeer keuze moet zijn aangegeven 2 --> 3, 4 --> 5, 6 --> 7 of 8 --> 9.

Lichtsluis

De gehele werking van dit mechanisme is gebaseerd op een lichtsluis. Omdat ik zelf geen elektronica kennis heb, kan ik geen schema verstrekken voor het maken van een lichtsluis. Vermoedelijk zijn op het internet hiervan wel schema's te vinden.
Bovenstaande verwerking zou ook moeten werken met twee bezetmelders die gewoon op de rails zijn aangesloten. Hierbij is wel van belang dat alle treinen geheel worden gedetecteerd. Bij gebruik van een lichtsluis hoeft dit natuurlijk niet.

Lengtemeting

Een handig hulpmiddel om te zorgen dat de treinen altijd automatisch van de juiste lengte worden voorzien is de automatische lengtemeting. Met behulp van dit onderdeel wordt automatisch de lengte van de trein aangepast in het rijwindow. Hierdoor kan altijd optimaal gebruik worden gemaakt van de beschikbare ruimte in de dynamische blokken.

Nadelen

Ja die zijn er wel. Hieronder staan de bekende nadelen. Echter de voordelen zijn groot en het mechanisme werkt prima. Door een aantal testers wordt dit al met succes ingezet (ikzelf gebruik het ook op drie schaduwstations).

· Spooktreindetectie werkt in dit geval niet in dit deel van de baan, omdat bij alle blokken de te verwachten bezetmeldpunten gelijk zijn.
· Als de Pc crashed en je moet opnieuw opstarten wordt door Koploper niet gesignaleerd dat er treinen op de sporen staan, omdat er in die sporen geen bezetmelders zitten. Het is net even iets meer uitkijken bij het starten na een crash van de Pc.
Ga naar bovenaan de pagina

Ruuds

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  22:33:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Hetgeen jij in je antwoord aangeeft heb ik al een paar keer gelezen. Ondanks de voor de rest duidelijke instructie lukt het mij niet in het venster de blokparen aan te geven die gebruikt moeten worden bij voor de bepaling van de dynamische lengte.De voorliggende stappen heb ik allebei al uitgevoerd.
Kan dit venster niet geopend worden als je in de voorgaande stappen iets vergeten bent?

Groet

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  06:54:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ruud,

Dan gaat het hier fout:

In blok 1 moet de keuze van de blokken 2, 4, 6 en 8 worden gedaan op basis van optimale lengte en er moeten twee blokken ver worden gekeken. Ook mogen deze sporen alleen maar in één richting worden bereden.
· De blokken 2, 4, 6 en 8 moeten ook van het type vrije baan blokken zijn. Hier hoeft in principe nooit gewacht te worden. Alleen als het volgende blok bezet is, mag er niet worden verder gereden.
· In blokken 2, 4, 6 en 8 zullen de te verwachten bezetmelders allemaal gelijk zijn. De binnenkomst melder is de bezetmelder waarop de linker lichtsluis is aangesloten en de stopmelder is dezelfde bezetmelder alleen nu met indicatie vrijkomen bezetmelder.



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  07:46:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ruud,

Ik heb even wat geprobeerd in mijn eigen database en ik moest ook even zoeken voor ik het voor elkaar had.

In het scherm: Blokken dynamische lengte kan je GEEN paren (records noem jij ze volgens mij) toevoegen!!
Ze komen hier vanzelf te voorschijn als ze aan de regels voldoen van een "Dynamisch paar".

Als je bij "Onderhouden Blokken" in het blok VOOR de dynamische sporen de instellingen goed hebt staan, er zijn minimaal 2 sporen (de dynamische paren) waar naartoe kan worden gereden komen de paren te voorschijn in het scherm "Blokken Dynamische lengte".

De voorwaardes even in het kort:

Blokken moeten van het "Vrije baan" type zijn.

De verbindigen tussen de blokken in één richting bereden.

Alle verbindigen tussen de blokken zijn gelegd middels de "lijn met ster".

Het blok VOOR de wisselstraat kiest op basis van optimale lengte.

Alle rijrichtingen zijn hier aangevinkt, en kijken 2 blokken vooruit.

Opmerking:
Er moeten minimaal 2 sporen zijn anders kan er niet voor optimale lengte gekozen worden. Als het eenmaal is ingesteld kun je het 2e spoor eventueel wel verwijderen en blijft er 1 dynamisch paar over.

In het scherm: Blokken dynamische lengte kies je alleen of een paar ook dynamisch moet werken. Dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn want de zelfde condities kunnen ook op de gewone baan voorkomen. Verder stel je hier de veiligheidsmarge in.

Ik hoop dat je de paren nu wel zichtbaar krijgt.

Groeten Jack van der Werf.

Was Paul me toch weer voor, veel succes.

Bewerkt door JackvdW op 30 dec 2009 07:52:31
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  09:03:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Jij schreef oa:
quote:
De voorwaardes even in het kort:

Blokken moeten van het "Vrije baan" type zijn.
Weet jij dit 100% zeker? Ik heb even niet de source bij de hand, maar denk dat dit niet waar is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Ruuds

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  23:44:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Jack,

Bedankt voor jullie aanwijzingen. Met behulp hiervan zal ik nogmaals de stappen doorlopen. Hiermee zal het vast moeten lukken.
Wederom mijn dank voor jullie reactie en wens jullie bij deze alvast een prettige jaarwisseling en een goede start van 2010.

Groet

Ruud van der Sluijs
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  01:00:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hallo Jack,

Jij schreef oa:
quote:
De voorwaardes even in het kort:

Blokken moeten van het "Vrije baan" type zijn.
Weet jij dit 100% zeker? Ik heb even niet de source bij de hand, maar denk dat dit niet waar is.

Mvg,
Paul.



Hoi Paul,

In de help tekst staat onderstaande zin:
"De blokken 2, 4, 6 en 8 moeten ook van het type vrije baan blokken zijn." Daar sloeg mijn opmerking dus op. (deze zin slaat echter op het doorrijden binnen het schaduwstation).

Voor het verschijnen in het scherm "Blokken dynamische lengte" is dit inderdaad geen noodzaak (net getest) maar ik was er door de helptekst van uit gegaan dat dit wel zo was. Sorry.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina