Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 699 / Bezoekers Vandaag: 11190
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vaste en Variabele route combinaties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 29 dec 2009 :  12:22:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een vaste route (IC(E) uit 902/IC(E) uit 903)) die de trein naar een bepaald stationblok stuurt of een van de alternatieve stationblokken.

Komt de trein uit Blok 902 dan moet deze volgens de vaste route eerst naar 302 (Kort blok) of alternatief naar 102/202 (beide kort) of 401 (lang blok). Voor alle blokken geldt een 'Default rijgedrag'.

Ik heb tevens voor deze trein een variabele route (P-Lange Treinen) waar een aantal stopverboden richtingsafhankelijk in staan (302 uit 902, 102 uit 902, etc).

Nu komt de trein (nr 3, ICE) uit 902. Wordt volgens de vaste route naar 302 gestuurd, 302 heeft 'Default Rijgedrag' dus ik verwacht dat dan de variabele route weer geldt en er dus een stopverbod is voor dit blok (302 uit 902). Maar hij stopt er wel!!

Nu kan ik zeggen in de vaste route dat er een stopverbod geldt in dit blok (en dus de alternatieve blokken), maar dan gaat het fout bij 401. Dit is een lang blok en de trein mag hier gewoon stoppen.

De reden voor deze vaste route is dat ik de treinen komend uit 902/903 eerst naar de 'bovenste sporen' (102,202,302) wil leiden en dan pas naar de onderste sporen (401 en eventueel 501).

Het in de 'Blokken' regelen met kans en volgorde wil ik niet, want dit gaat dan voor alle treinen op.

Doe ik iets verkeerd met de vaste/variabel combi? Moet ik dit anders regelen? Gaarne advies.

Groet,
Bart

Download Attachment: Sloterkade.bck
213,37 KB

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  14:14:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Ik heb ooit begrepen dat het alleen opgaat voor het stopverbod.
(staat overigens ook bij F1 help in het hoofdscherm)
Jij gebruikt het stopverbod richtingsafhankelijk en dan werkt het niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 29 dec 2009 14:15:38
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  19:38:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Maar een stopverbod is toch een stopverbod, of dit nou richtingsafhankelijk is op niet. Ik dacht dat vaste en variabele routes op dit punt juist op elkaar aansloten.
In blok 302 is de vaste route niet meer actief, dus geldt naar mijn mening de route (in dit geval de variabele route) die dan actief is.

En waar bedoel jij dat het in de Help staat (F1)?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  22:59:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Een standaard functie van Windows is:
Ga op een willekeurig item staan, vink dit aan en weer uit als het uit moet zijn.
(Als het een invoerveld is kan je de cursor er gewoon inzetten)
Geef hierna een knal op de F1 toets, boven in elk klavier, en je krijgt een help verhaal.

De maker van het programma moet er wel voor gezorgt hebben dat er een verhaaltje onder het item staat.

In dit geval:
Onderhouden variabele treinroutes.
Stop&wisselverbod aan en uitvinken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 29 dec 2009 23:02:20
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 29 dec 2009 :  23:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Dat van F1 indrukken dat wist ik wel (zit zelf al 20 jaar in de software ontwikkeling ;-)), wilde alleen weten op welk punt je dat deed.
Nu heb ik dat gedaan, maar dan wordt ik er nog niet veel wijzer van.
Als het is zoals jij zegt, dat het alleen voor niet richtingsafhankelijke stopverboden geldt, wat zijn dan 'Wisselverbod' en 'Normaal Blok'. 'Wisselverbod' lijkt mij richtingsverbod, en 'Normaal Blok' is dan Eventuele stopkans opheffen (=normaal blok). 'Wisselverbod' kan ook nog 'Uitgesloten Wissels' zijn. Correct me if i'm wrong.

Maar als het dus niet werkt, moet ik een andere oplossing zoeken. Wellicht in de logische acties.

Ik zou dit punt wel graag als wens willen opvoeren voor een toekomstige versie van koploper.

Toch bedankt Wim.
Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  06:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Het is mij totaal onduidelijk wat er nu wel/niet werkt. Hoe langer de tekst des te eerder ik stop met lezen.

Kan je in 2 korte zinnen uitleggen wat jouw wens dan is?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  10:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Volgens mij betekend:
Normaal blok: Tab stamgegevens "Uitgesloten".
Stopverbod: Tab Stopverbod "Stopverbod".
Wisselverbod: Tab Divers "Uitgesloten wissels".

Je zou bij de variabele route "P-lange treinen" een stopverbod moeten instellen voor blok 101/102 en 301/302.
Dit heeft alleen het nadeel dat een trein die past in 101 en 102, wat volgens mij de bedoeling is, niet meer stop in de combinatie van deze 2 blokken.

Wat je dan kan doen is werken met logische acties bijvoorbeeld.
Logische actie: blok 101 en 102 vrij (deze bestaat uit een AND van de volgende 2)
Logische actie: blok 101 vrij
Logische actie: blok 102 vrij

Nu kan je een variabele route maken met als voorwaarde de logische actie "Blok 101 en 102 vrij" en hierin sluit je blok 101 en 102 uit.
Tevens koppel je deze aan de benodigde treinen, een lange trein zal dan niet kiezen voor blok 101 en 102 als ze niet beide vrij zijn.

Dit herhaal je voor de overige blokken.

Succes.

ps. de standaard functie's van Windows zijn bij veel mensen nog onbekend, het zit er ook pas ca. 20 jaar in.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  18:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul,

De wens is dat wanneer er in de vaste route staat 'Default rijgedrag' en er is ook een variabele route actief, dat dan de voorwaarden van die variabele route opgaan. Zoals stopverbod richtingsafhankelijk.

@Wim,

Ja ik ga aan de slag met logische acties of wat minder complexe voorwaarden stellen aan mijn rijgedrag ;-)

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  19:18:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Dat gaat niet komen. Helaas kan ik die wens niet honereren. Het normale stopverbod kan wel gelden alleen niet de richtingsafhankelijke.
Zelf vind ik het al van de gekte dat de mogelijkheid er is om een variabele treinroute(s) te combineren met een vaste treinroutes. Het liefste zou ik het er uit halen (maar dan gaan er ook zeker gebruikers mopperen dus doe ik het maar niet). Het schept alleen maar verwarring.
De optie bij variabele treinroute doet dus precies wat de tekst zegt!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina