Auteur |
Onderwerp |
|
mark0126
Netherlands
11 berichten |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 08:31:17
|
Hallo allemaal.
Ik ben, na een poosje niet meer actief met treinen en koploper bezig geweest, weer opnieuw begonnen. Ik had altijd een goed werkende baan met koploper en was er ook blij mee.
Nu heb ik weer een klein baantje gebouwd (dubbel ovaal) en wil die ook met koploper aansturen. Nu heb ik zover alles ingevuld in koploper maar nadat een loc het volgende blok heeft bereikt dan stopt de loc met automatisch rijden en in de rijwindow staat dan ook dat de loc weer handmatig is. Hoe kan ik dit oplossen? Ik probeer van alles maar kom er nu even niet uit.
Het zal ongetwijfeld iets simpels zijn, maar het lukt me maar niet tot nu toe.
M.v.g. Mark
H0,TC, Koploper |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 08:33:57
|
Hallo Mark,
Mogelijke oorzaken: - Check onderhouden blokken of alle relaties goed zijn ingevuld? (niet alle uit blokken zijn geselecteerd en gevuld) - in variabele treinroutes zijn zoveel uitsluitingen gemaakt dat er geen vervolg blok gevonden kan worden. - elektrische lok kan alleen maar kiezen uit blokken zonder bovenleiding
Ik denk het eerste punt.
Mvg, Paul. |
|
|
mark0126
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 09:16:26
|
Hallo Paul.
In onderhouden blokken zijn alle opties ingevuld en aangevinkt. Alle "uit blokken" zijn geselecteerd.
ik heb juist geen uitsluitingen gemaakt op de sneltrein type na dan. Die mag op 3 sporen niet komen.
Ik heb overal het vinkje "bovenleiding" aanstaan.
Ik kan wel een backup van mijn database hier neerzetten zodat iemand misschien kan kijken.
Download Attachment: mark.bck 31,13 KB
H0,TC, Koploper |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 10:28:10
|
Hallo Mark,
Nog een lange weg te gaan maar dat houd het leuk en spannend. Alle blokken zijn vanuit 2 richtingen t berijden. Dit maakt e.e.a. erg onoverzichtelijk. Beter is als je een ovaal maak om er min 3 opvolgende blokken in te zetten daar je zo zelf ook meer overzicht hebt. Nu is niet vast te stellen of je links of rechtsom cq voor of achteruit rijdt. In onderhouden blokken zijn ook de vinkjes niet keren niet aangevinkt, dat kan goed zijn, maar je kan bijna van ieder blok voor of achteruit en is niet vast te stellen wat de bedoeling is, vandaar ook dat 3de blok.
Ik zou ook eerst de variabele routes deleten daar dit je beperkt in het observeren van je baan wat er gebeurd als je iets doet. Ook zou ik als eerste de blokken erbij doen en dan blok voor blok gaan testen of het werkt voor-achteruit. Stapje voor stapje kom je zo verder nu is het niet te doorgronden wat er gebeurd. Tevens heb je de lijnen aan een bezetmelder gekoppeld, dat kan, maar beter is ze aan een blok te koppelen zodat je ook gelijk een beter overzicht krijg wat waar en hoe.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 12:34:12
|
Hoi Mark,
Helemaal eens met Rob, begin wat eenvoudiger en overzichtelijker.
Daarnaast zou ik ook de laatste versie van koploper downloaden. Je werkt zo te zien nog met een heel oude versie, ik krijg tenminste de melding ouder dan versie 5.4. Inmiddels zijn we toch zo'n 7 jaar verder. Als je gewoon de meest recente versie gebruikt, maakt het voor anderen wat makkelijker om je de weg te wijzen.
Huub |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 14:32:45
|
Huub,
Hij werkt wel met verise 6.7. Er staat echter op de eerste regel van het backupbestand wat rotzooi, waarschijnlijk door een onjuiste upload of iets dergelijks.
Mvg, Paul. |
|
|
mark0126
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 18:08:06
|
Hallo.
Ik ga tussen de station en de schaduwstaion in ieder geval een blok bij maken, zodat ik alleen richting dat blok kan gaan. Ik begin dus opnieuw met de blokken aan te maken. Kijken of het daarna wel weer werkt. Kan ik trouwens met 1 bezetmelder in een blok werken of moeten er dat minimaal 2 zijn?
M.v.g. Mark
H0,TC, Koploper |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 14 dec 2009 : 19:43:12
|
Hallo Mark,
je kan met een bezetmelder rijden door gebruik te maken van virtuele melders. Echter raad ik je dit in dit stadium niet aan. doe gewoon een inrij en een stopmelder en doe dan eerst 2 blokken aan elkaar zonder wissel om te pendelen. Daarna volgende blok evt met wissel. stapje voor stapje om te zien wat er gebeurd. Of gewoon een ovaal met 3 of 4 blokken etc..
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
|
Onderwerp |
|