Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 590 / Bezoekers Vandaag: 10896
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezet bij ??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bellejt

Belgium
454 berichten

Geplaatst - 10 dec 2009 :  19:48:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie dat er veel gesproken word over "bezet bij" voor de bezetmelders.Moet dit echt apart geprogrammeerd worden voor ieder blok ? Ik draai proef en heb dit nergens apart gedefinieerd.Ik heb wel gedefinieerd welke lijnen er bij het blok horen en "vastleggen waar in blok" .Daar zie ik dan welke bezetmelders er komen en welke lijnen er bij het blok (of wisselstraat) horen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 10 dec 2009 19:52:53

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  20:32:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johnny,

"waar in blok" is de oude methode om bezetmelders zichtbaar te maken, de methode "tool wissel/waar in blok/bezet bij" is de nieuwe methode, en werkt echt veel sneller om de bezetmelders te definieren.

In de eigenschappen in onderhouden blokken is het zeker aan te bevelen om de bezetmeldingen aan te geven. Bezet bij. De lijnen zullen nu ook meekleuren met onverwachtse bezetmeldingen in het blok etc.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  20:40:19  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb daar eens naar gekeken maar het vakje toont je enkel het nummer van de bezetmelder.Waar of hoe hij is kun je niet makkelijk zien of definieren.Bij de oude methode zie je de lijnen reeds kleuren en het bolletje geel worden.Staat er ergens wat in de handleiding hierover (heb momenteel helaas weinig tijd om te zoeken)

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:28:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johnny,

Als je wel tijd hebt om op het forum te tikken en te kijken dan kan je volgens mij ook in de helpfile zoeken.

Bezet bij is totaal iets anders dan "waar in blok".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 10 dec 2009 :  22:41:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,


Vond in de helpfile niets terug bij "bezet bij".Had nu ff tijd tussendoor en zie in de helpfile dat dit eigenlijk alleen zou nodig zijn als ik mijn wissels ook detecteer (als ik het goed begrijp).Kan je dit bevestigen ? In testfase draait de baan goed op de PC en zie ik ook de juiste bezetmeldpunten oplichten.De lijnen veranderen ook van de kleur zwart (vrij) naar geel (aangevraagd) en rood (bezet) en groen (vrij).Hopelijk is dit juist en verwar ik geen 2 dingen door elkaar.Heb wel gezien ondertussen dat ik bij het : onderhouden blokken-eigenschappen blok-bezetmeldingen , vinkjes kan zetten bij bezet bij (en Obv bezetmelders).Moet echter nog opzoeken wat deze echt betekenen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T

Bewerkt door bellejt op 10 dec 2009 22:44:43
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  06:55:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Nee dat kan ik niet bevestigen. Het is gewoon een handig hulpmiddel voor het onverhoopt verliezen van wagens in een blok. Als deze wagens worden gedetecteerd blijft het blok gewoon bezet en rijdt een andere trein niet het blok in.

Dit zie je in testmode nooit. Pas op een werkende baan!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  12:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

ik ga rijden met volledige massadetectie (lange inritmelder en korte stopsectie).Ik dacht dat dan zowieso alles gedetecteerd wordt vermits door massadetectie de bezetmelder toch zal bezet blijven als er een wagon zou achterblijven.Het blok zal dan niet worden vrijgegeven ,dacht ik.De wisselstraat is natuurlijk niet beveiligd moest daar een wagonnetje achterblijven.Daar moet ik dan maar mee leven.Normaal mag er geen wagon achterblijven of ik zit met een probleem dat moet opgelost worden buiten koploper om.Thks alvast voor de uitleg.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  13:02:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Dan zeker de bezetmeldpunten die in een blok liggen opnemen bij "bezet bij".

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  16:52:53  Toon profiel  Reageer met citaat
oke zal dat zeker doen dan voor ik de baan aanstuur.ZAl nog wel een tijdje duren want ben nog goed aan het bouwen.Thks Paul.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina