Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 610 / Bezoekers Vandaag: 6948
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 733
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Communiceert mijn PC wel goed met koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dieseld

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 30 nov 2009 :  20:30:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Als beginner rij ik nu met 5 treinen en dat gaat vaak goed, maar soms ook niet en ik kom er niet achter wat mis gaat. Soms wordt een willekeurige wisselstraat maar half gezet, soms reageren de stoomtreinen niet op "geen geluid" knop en soms als ik bv een bel wil aanzetten lukt dat niet altijd. Gebruik Vista met usb naar com kabel.Kan ik bv in de logboeken zien of er iets niet goed gaat? Heb al wel een tijd lang gevolgd of blokken vrijgegeven en bezet worden en dat gaat eigenlijk foutloos.

Jaap

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  21:09:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
Hoi Jaap,

Ja, in de communicatielogging kun je elke opdracht die KL naar de digtale centrale heeft gestuurd terug vinden. Zowel op 'logisch' als 'technisch' niveau.

En... welk digitaal systeem hangt er aan het andere einde van de USB-COM ?

Grtzz,

Karst
Ga naar bovenaan de pagina

dieseld

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  08:33:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het "gewone marklin systeem" met central unit eninterface naar pc. Heb al diverse malen hetlogboek bekeken en zie dat blokken keurig worden vrij gegeven, aangevraagd door volgende trein en weer bezet worden. Alles kan wel een half uur goed gaan en dan ineens gaat het mis, een trein rijdt een bezet blok in (na een wisselstraat) met clash als gevolg.
Er blijven naar mijn mening twee zaken over:
- Er zit een fout in mijn ontwerp, maar dan zou het niet willekeurig fout mogen gaan
- PC communiceert niet goed met de baan. Dit lijkt de oorzaak daar de locs soms niet reageren als ik bv de bel aanzet op de pc en het willkeurig fout gaat. De logging zal dit wel niet aangeven daar hier waarschijnlijk geregistreerd wordt wat de opdrachten van koploper zijn, maar niet aangeeft wat bij de central unit aankomt.

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  09:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Koploper heeft totaal geen weet als er iets is opgestuurd of dit wel aankomt bij de centrale. Toch als iets een half uur goed kan lopen dan ben ik zelf niet geneigd om te denken aan de communicatie tussen Pc / interface.

Ik denk zelf meer in de richting van: wissel heeft geweigerd (vuil contact; te weinig spanning enz). Of er zit ergens in je database een foutje en die er maar in een bijzondere beweging boven water komt.
De eerste mogelijkheid kunnen we niet op afstand beoordelen; de tweede misschien als jij je database even upload.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  09:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het zelfde probleem gezien. Was met een andere interface, maar wel communicatie via USB naar com kabel.

We hebben vervolgens een andere PC er achter gezet die een eigen com poort had, en alles werkte perfect. Toen op die PC weer die USB kabel gebruikt, en het probleem was terug. Soms ging het een half uurtje goed, soms 2 uur, soms maar 10 minuten.

Er zit nogal wat kwaliteits verschil in die USB naar com oplossingen.
Wij zijn er uiteindelijk voor gegaan om een oudere laptop te gebruiken met eigen com poort.

Misschien zit daarin bij jouw ook de problemen?

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  10:55:30  Toon profiel  Reageer met citaat
PCI-serieel kaartje in PC steken en je bent van die USB vanaf.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  11:14:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik rij een maand of 5 met Koploper op deze baan.
Plotseling reed een trein die op een kopspoor moet stoppen, met volle vaart tegen het stootjuk.
Omdat het voor die tijd altijd goed was gegaan, dacht ik aan een bedieningsfoutje van mezelf van Koploper.(Variabele route i.p.v. vaste route )
Uiteindelijk bleek een inrij bezetmelder soms niet te werken.
De oorzaak was een onbetrouwbare soldeerverbinding, die het maanden lang goed had gedaan.
Met Comm. logging kan je mooi testen ,of zulke melders altijd goed werken, door er met een testlampje te kijken, of de melder het goed doet.Op de monitor kan je later zien ,of alle bezettingen zijn binnen gekomen.
Ik heb jouw probleem even van een andere kant benaderd.
Sukses, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

dieseld

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  15:02:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Allemaal dank voor de adviezen, groots!
Paul, natuurlijk wil ik de database (als ik gevonden heb hoe dat moet uploaden, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat het niets met koploper te maken heeft maar alles met de verbinding PC-interface, zo was vandaag ineens de compoort foetsie, restart van de PC zorgde ervoor dat de compoort er ineens wel weer was.
Verder heb ik verdachte wissels en mogelijk niet goed functionerende terugmelders uitgesloten, zodat treinen alleen over die sporen en wisselstraten rijden waarvan ik zeker ben dat die goed werken. USB naar com verdenk ik het sterkst, maar hoe weet je wat wel een betrouwbare is? Of toch maar een PCI kaartje?

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 03 dec 2009 :  12:17:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Bij een USB-COM kabel is het in ieder geval belangrijk de laatste versie van de driver te installeren. Deze kun je meestal via de naam en code van de kabel wel op het internet vinden. Het komt regelmatig voor dat bij de kabel zelf een redelijk oude driver zit. Ik heb het probleem ook gehad met een bepaalde laptop (van een Koplopervriend), die met de USB-COM kabel steeds na een tijdje vastliep. Bij andere (oudere) laptops gebeurde er helemaal niets en liep het prima. Na het installeren van een nieuwe driver waren de problemen opgelost. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dieseld

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 dec 2009 :  09:27:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Nieuwe driver geinstalleerd (usb naar com) en tot nu toe geen problemen meer, ook de "geen/wel geluid knop" reageert nu direct. Met dank aan de raadgevers,

Jaap

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina