Auteur |
Onderwerp |
|
plmtsbda
Netherlands
87 berichten |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 16:04:25
|
Beste forumleden,
Mijn pendelprobleem is dankzij dit forum opgelost. Nu wil ik netjes gaan rijden en remmen. Ik ben daarom begonnen met het ijken van de lok-snelheid. Er gaat echter iets fout, want de meetresultaten kloppen niet.
Ik gebruik een Twincenter en terugmelders van Viessmann.
Mijn terugmelders hebben een detectietraject van ongeveer 40 cm. Ik heb eerst gemeten met een Hondekop (piko). Omdat die langer is dan mijn detectietraject dacht ik dat dat misschien de oorzaak van het probleem was. Ik heb daarom vervolgens met een korte lokomotief gemeten. Dat maakte niet uit.
Ik heb een meting gedaan met een afstand van 1 meter tussen de 2 detectiepunten. Vervolgens op een ander deel van de baan met een afstand van 160 cm.
Ik heb voor beide loks de meting op beide trajecten 3 maal herhaald. Telkens kreeg ik andere uitkomsten (verschillen tot 10% - 20%), maar ook onlogische waarden (zoals bv decoderstap 10 = 50 km, stap 11 = 80 km, stap 12 = 60 km). Of regelmatig 2 maal dezelfde snelheid bij 2 opeenvolgende decoderstappen.
Na geen van mijn 6 metingen klopte het totaal van meetwaarden, wat door Koploper werd geconstateerd, en waardoor ik de resultaten niet kon opslaan, zonder eerst handmatig correcties aan te brengen.
Zijn er wellicht (technische) randvoorwaarden waaraan ik moet voldoen om een betrouwbare meting uit te voeren?
Mvg Bart van Veen
bvv |
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 16:53:39
|
Hoi,
Doe je het ijken in 1 richting, of in beide richtingen. het wil nog wel eens voorkomen dat een lok achteruit een andere snelheid heeft dan vooruit. En dan kun je inderdaad krijgen dat bij opeenvolgende stappen er geen verschil is, of zelfs de verkeerde kant op.
In z'n geval ijk ik altijd maar in 1 richting.
Groet, Roelco |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 17:14:18
|
Hallo Bart,
Zoals Roelco ook aangeeft, wil het nog wel eens verschil maken of de loc voor of achteruit rijdt bij het ijken. In tegenstelling tot wat Roelco doet, gebruik ik daarom het gemiddelde van voor- en achteruit rijden. Dat middelt deze verschillen voor een deel uit. Bovendien is het is belangrijk om de lengte van het ijktraject goed op te geven. Dat is de lengte van het blok plus de lengte van één van de bezetmeldsecties. Nu kan het natuurlijk zijn dat deze bezetmeldsecties niet even lang zijn. Het beste compromis is dan om het gemiddelde van beide bezetmeldsecties op te geven. Als voorbeeld: Je blok is 160 cm (1600 mm)(tussen de bezetmeldsecties). De eerste bezetmeldsectis is 30 cm (300 mm), de tweede is 40 cm 400 mm). De lengte die je dan opgeeft is dan 1950 mm (1600 + (400+300)/2). Succes ermee verder.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 03 dec 2009 17:15:15 |
|
|
prehorst
Netherlands
603 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 22:24:59
|
Hallo Bart, Dirk en Roelco
Zoals Roelco vermeld dat de bezetmeldsecties van ongelijke lengte mogen zijn en daar het gemiddelde van nemen is niet juist, deze bezetmeldsecties moeten de zelfde lengte hebben lees de handleiding hier maar op na dan wordt duidelijk waarom. De lengte van van het bij de Instellingen per database, tabblad Snelheid/Bestemming is dus de lengte van het gedeelte tussen de bezetmelders + de lengte van 1 bezetmelder
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix ) |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 23:23:12
|
Ennn daar wil ik nog aan toevoegen...
Je kan het onderlinge verschil van snelheden voor- en achteruit bij de meeste decoders via CV's aanpassen zodat voor en achteruit gelijk zijn althans heel dicht bij elkaar liggen. Ennn een Hondekop of treinstel kan je veel beter ijken met alleen de motorwagen want dat is veel effectiever.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 10:31:30
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door prehorst
Hallo Bart, Dirk en Roelco
Zoals Roelco vermeld dat....
Met vriendelijke groeten Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Dat moet zijn, zoals Dirk aan geeft. Ik heb het niet over lengtes van bezetmelders gehad.
Groet, Roelco |
|
|
plmtsbda
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 11:20:45
|
L.S.
De foute meetresultaten bij het ijken hadden inderdaad te maken met verschil in snelheid vooruit en achteruit.
Ik blijf met een vraagje zitten. Hoewel ik zeker niet van plan ben sneller dan 140 km/u te rijden, wil ik toch weten waar het volgende aan ligt.
Als ik een trein via het rijvenster handmatig bestuur geeft het venster een maximale waarde van 140 km/u aan. Als ik de trein rechtstreeks vanuit het Twincenter bestuur kan hij veel sneller.
Heeft dat met instellingen binnen mijn database te maken, of is dat een gegeven eigenschap van Koploper?
Met vriendelijke groeten, en bedankt voor de adviezen.
Bart van Veen
bvv |
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 11:37:15
|
Hoi Bart,
Dat rijwindow gaat maar tot max. 140. Maar dat wil dus niet zeggen dat er niet harder gereden kan worden.
Theo. |
|
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 13:12:15
|
Bart,
Heb je bij onderhouden lokomotieven de maxium snelheid op 140 ingesteld? Dan is dat de maximum snelheid die je in het rijwindow kan instellen. Je TC gaat buiten koploper om en kan dus veel hoger als je lok dat toelaat.
Maar als je toch niet hoger wilt dan 140 kan je beter de decoder eerst goed instellen zodat je bij het ijken dan alle rijstappen ter beschikking hebt. De maxuimumsnelheid kan je instellen met CV5. Geef deze een zodanige waarde dat bij maximum snelheid (stap 28) de lok de hoogste snelheid heeft waar je mee wilt rijden. Daarna kun je ijken. Op die manier heb je de beschikking over alle rijstappen voor die specifieke lok. Doe dit voor al je loks.
Even verder zoeken op het forum voor meer informatie. Dit is al meerdere keer ind etail uitlegd.
Gr. Eric |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 13:22:20
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door santhe
Hoi Bart,
Dat rijwindow gaat maar tot max. 140. Maar dat wil dus niet zeggen dat er niet harder gereden kan worden.
Theo.
theo,
Leuk dat je probeert te helpen; echter met zulke uit je duim gezogen informatie is niemand echt geholpen!
Mvg, Paul. |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 14:25:11
|
Ha Paul,
Theo heeft wel een punt. Het viel mij laatst ook op dat bij handmatig rijden (dus gebruikmaken van het schuifje) er inderdaad 140 staat als maximum. Ik ben nu niet instaat het te reproduceren (ben niet in de buurt van mijn treinbaan), maar ik zal er in de loop van de middag even naar kijken en eventueel wat schermprintjes meesturen.
Tot zover. Groet Bart |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 14:52:21
|
Bart,
Het maximum is niet in alle gevallen 140!
Koploper is ook niet gemaakt om lekker handmatig te rijden. Vandaar zit er een maximum op. Koploper is gemaakt om automatisch te rijden. Het handmatig rijden is alleen om kleine stukjes te kunnen rijden.
Mvg, Paul. |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 16:51:19
|
Ha Paul,
Ja, dat zegt Theo ook niet. Ze hebben het over het rijwindow en handmatig rijden. Met het rijwindow kan je dan niet harder dan 140. En inderdaad Koploper is om automatisch te rijden.
Zie bijgevoegde plaatjes. Plaatje 1: Geijkte snelheden Plaatje 2: Handmatig stap 7 is indien geijkt gelijk aan 70 km/u Plaatje 3: Handmatig stap 14 is indien geijkt gelijk aan 140 km/u
Groet, Bart
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 17:06:40
|
Bart,
In het digitale systeem wat ik gebruik kan ik tot 150; ik realiseerde mij niet dat dit afhankelijk is van het gebruikte systeem. Dit onderdeel is al meer dan 9 jaar niet aangepast (en mogelijk nog langer). Ik raak dan ook kwijt hoe een en ander werkt.
Misschien nog wel eens een leuke aanvulling om dit te relateren aan de snelheid die de locomotief mag rijden. Echter dit geeft ook weer problemen met andere zaken (zoals 9 = rijden met 90 km). Ik denk toch dat ik het laat zoals het nu is.
Mvg, Paul. |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 04 dec 2009 : 18:08:11
|
Hallo Paul,
Ik vermenigvuldig de schaal met 10, anders heb ik onderin snelheidsstappen < 1km/h. Dat heb je nu eenmaal met smalspoor: mijn snelste lok kan in werkelijkheid de 50 km/h halen.
Voor de snelheids slider betekent dit een max snelheid van 14 km/h (inderdaad 140 km/h volgens de slider). De soms toch noodzakelijke acties doe ik meestal ook vanuit Koploper, via een remote desktop sessie naar de Koploper PC, een eind weg van m'n centrale die bij mij in de garage (zonder ramen) staat. Ben er altijd vanuit gegaan dat 140 een vaste waarde is, maar zie nu dat die waarde kennelijk niet helemaal vast staat. Kun je met enig hersenpijnigen achterhalen hoe de 140 op de een of andere manier beinvloedbaar is?
Een max setting per database zou misschien ook een enorme hulp zijn, maar dan plaats ik al weer bijna een Koploper wens in de verkeerde rubriek...
Groeten,
Sander
|
|
|
|
Onderwerp |
|