Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 117 / Bezoekers Vandaag: 2703
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Bezetmelders en wisseldecoders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Petdig1

Belgium
20 berichten

Geplaatst - 29 nov 2009 :  21:27:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn schaduwstation ligt klaar om bedraadt te worden en aansluitend wil in met mijn rondlopende baan met koploper gaan beginnen testen en experimeteren alvorens de rest van de baan onder draad te brengen.

ik rij 2 rail digitaal met IB. De gewone wissels dien ik aan te sturen met een wisseldecoder .
Hoe zit het echter met de binnenkomst melder en stopmelders per blok ? Hoe detecteer ik deze

Maw de vraag is 2-ledig:
- welke wisseldecoers hebben jullie goede ervaringen mee ( dacht zelf aan of de Litfinski of de Esu Switschpilot - ( daar ik later de zichtbare wissels via de Esu Servodecoder met Servo's wil bedienen )

- Welke terugmelders moet ik gebruiken ?

Ben absoluut leek en beginnen op dit digitaal en computer gestuurd vlak.

tx Peter




SBB en BLS in opbouw

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  09:38:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Als wissel decoder kan je producten gebruiken van zowat alle fabrikanten. Ik ken geen af te raden producten. Vooral de prijs zal doorslaggevend zijn. Probeer alleszins decoders te kopen met externe voeding. Het schakelen van wissels vraagt zeer kortstondig wel wat vermogen. Welke rails gebruik je? Gebruik je de LDT decoders met Peko of Roco line wissels moet je alleszins een weerstand van 4R7 1W gebruiken om de stroom te beperken. Of verlaag de voedingsspanning tot 12V AC.

Indien je handig bent is zelfbouw te overwegen. Op het net zijn voldoende voorbeelden te vinden. Onder andere op de website van Robert Evers en digital-bahn. Ook voor servo decoders is er zelfbouw mogelijkheid.

Met DCC of Motorola decoders zit je altijd goed.

Ga je S88 terugmeldingen gebruiken, dan zullen deze alvast op basis van stroomdetectie moeten werken. Ook hier zijn kant en klaar modules of zelfbouw mogelijk. Reedcontacten zijn niet echt aan te raden. Velen hebben hier slechte ervaringen mee.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  09:43:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

met alle respect vind ik dat deze vraag niet hier hoort. Kijk eens op BNLS, daar lopen al vele draden betreffende dit onderwerp.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  09:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Tx Rob,
ging mij echter vooral om welke decoders het best reageren met Koploper en hoe men en terugmelding tussen de te detecteren sectie naar Koploper moet maken.
Leek mij duswel een koploper gerelateerde vraag
Maar zal hier al een verder vragen meer over stellen hoor.

Dummies moeten nu eenmaal dummies blijven blijkbaar

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:01:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Alles wat KPL doet is afhankelijk van wat voor informatie die aangeleverd krijgt door een centrale, bijv. Lenz, IB etc. Als op de centrale geen meldingen binnenkomen of niet doorgegeven worden kan KPL er niks mee.
Vandaar mijn opmerking, niet onvriendelijk bedoeld maar veel meer omdat er al zo veel info over is en je daar dus beter mee af bent.

En dat heeft dus helemaal niets te maken dat je dummie moet blijven

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 30 nov 2009 11:03:15
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  11:04:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Koploper heeft totaal geen weet van welk type/merk functiedecoders of bezetmelders worden gebruikt. Koploper krijgt deze via de interface door. Vraag zou dus niet moeten zijn: "waar kan Koploper goed mee overweg" maar "Waar kan je digitale systeem goed mee overweg".

Dan kom je volgens mij wel meer buiten het boekje van Koploper (tenminste het deel waar ik zelf support op geef).

Je opmerking over dummies die dit moeten blijven kan ik niet waarderen, zeker niet gezien alle tijd die ik in Koploper en de ondersteuning stop.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  12:45:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,Paul,
Mijn excuses voor mijn botte reactie vanmorgen en waardeer jullie ondersteuning en support tenzeerste.
Had inderdaad niet zo mogen reageren

Mvg

Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  13:17:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik schrijf ook wel eens iets waarvan ik later denk: had ik beter niet kunnen doen. Hopelijk ben je niet weg op dit forum.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Petdig1

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  23:15:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ach..... in dit geval was jullie reactie eigenlijk wel terecht....
Dus zo snel loop ok nog niet weg hoor
groetjes
Peter

SBB en BLS in opbouw
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina