Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 51 / Bezoekers Vandaag: 9707
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 653
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rem logging zegt OK maar ik zeg No Way!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  08:59:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Bijgaand.
Opmerking: Vinkje is aangezet bij Zo laat mogelijk leren remmen en leren in beide richtingen in algemeen.

Lok 8 remt niet en stopt abrupt bij de stopmelder. Dit gebeurt in zowel blok 9 als in blok-1.

Het aantal remrecords in systeem informatie bedraagt nu 2.


Download Attachment: Stuartbaan_20091129_085312.txt
3,64 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 29 nov 2009 12:10:26
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  14:45:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Hier verbaas ik mij. Deze database is niet gelijk aan de database die jij hebt geupload.

Waarom? In de database die jij hebt geupload in bijdrage "27 nov 2009 : 21:17:39" staat de intiele tijd bij het leren remmen op 3 seconde. Dat was wat ik ook zag in eerdere loggings. Nu staat opeens deze tijd op 60 seconde. Dit maakt het voor mij moeilijk om de gegevens te interpreteren (en kan dat dus eigenlijk ook niet goed).

Wil jij de tijd terugzetten naar 3 seconde en alle remrecords verwijderen en dan nogmaals de logging maken? Sorry voor het werk, maar anders krijg ik geen goed inzicht.

Extra vraagje: weet jij dan wel zeker dat de database die jij hebt geupload gelijk is aan de database die jij fysiek gebruikt?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  14:56:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Ik ben verbaasd. Ik heb aan de instelling niets veranderd.
Zal nog eens goed alles doorlopen en opnieuw de database opsturen met de gegevens. Ik ben net zo verrast als gij.

+++++++++++
Paul,
Bij het aanvinken van leren remmen wordt de waarde van de initiële tijd automatische op 60s gezet. Ik heb dit niet eerder gezien maar het is een feit.
Zal de database opnieuw sturen met 3sec.
+++++++++++

mvrgr,
Rob


N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 29 nov 2009 15:09:17
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  15:20:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Bijgaand opnieuw de data.
De rem gegevens eerst verwijderd. Gecheckt of rem gegevens inderdaad waren verwijderd.

Ik het leren remmen aangevinkt, en ook in beide richtingen.
Vervolgens de default ontstane initieel waarde van 60s ingesteld op 3s. Daarna wederom conform je opdracht gehandeld.

Waarneming. Lok vertoont weer geen vertraging bij binnenkomst melder en er treedt een abrupte vertraging op om daarna weer uit te rollen rond de stopmelder.


Download Attachment: Stuartbaan_20091129_151445.txt
2,76 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  16:05:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Hier zie ik weer die vreemde hik. Ik ben toch nieuwsgierig naar een paar waarden in jouw database (inzake het remmen). Zou jij de database van de laatste logging eens willen uploaden?

Sorry dat ik zo lastig ben, maar ik heb nog steeds geen idee....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  16:20:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Paul,

No problem.

mvrgr,
Rob

Download Attachment: Stuartbaan.bck
37,66 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  08:08:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Slecht en goed nieuws. Was ik gisteravond nog vergeten te melden.

Eerst het goede nieuws: het is me eindelijk gelukt om het na te spelen.
Het slechte nieuws: het is een bug in Koploper die er al in moet zitten sinds dat het remmen geleerd kan worden.

Nog meer slecht nieuws: ik ben pas morgenavond (dinsdag) in staat om er echt naar te gaan kijken.

Wanneer gaat het fout: als de loc aankomt op de melder waar naar de minimumsnelheid afgeremt moet worden en deze heeft op dit moment precies de gemiddelde snelheid. Vandaar ook bij jouw het verschil tussen vertrekken vanuit 0 of reeds rijdend in blok 9.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  09:26:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Paul,

Ik zie het alleen als positief nieuws.
Bij mijn werk is er altijd gejuich als er een bug gevonden is naar aanleiding van een probleem melding.

De hobby en het plezier met KL wordt er niet minder om.
Zal vast wel opgelost worden in de volgende versie.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  10:46:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robstuart

Hi Paul,

Ik zie het alleen als positief nieuws.



Prachtig toch, koploper wordt weer stukje beter.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2009 :  22:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Alvast een kleine update. Inmiddels heb ik het probleem boven water en ook opgelost. Ik ga dit morgenavond testen op mijn kleine nieuwe demobaan die ik aan het bouwen ben. Mijn eigen baan is momenteel niet in staat om te rijden.

Als deze test goed afloopt (en dat verwacht ik wel) is er eind morgenavond een patch hiervoor te downloaden waarin dit probleem is opgelost (zat er al sinds de versie dat leren remmen is ingebouwd).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  21:04:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Als jij de nieuwe patch 6.7 buildnummer 104 download en installeert is het probleem volgens mij verholpen. Het leren remmen werkt nog (kan ik gelukkig ook weer zelf testen). Ook jouw situatie van het sprongetje krijg ik niet meer gesimuleerd.

Hopelijk is het nu ook op jouw baan opgelost.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  22:10:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Het werkt goed hoor.
Geen rare stappen meer tijdens het remmen maar mooi gelijkmatig.
Lok8 mag weer helemaal mee doen en leuk dat we een oude bug gevonden hebben.

Tot slot nog een vraag. Zie bijgaande logging.

Download Attachment: remlogging.JPG
19,67 KB

Wat wil de 20800 zeggen?
Wat wil de eerste 'r' zeggen?

Ik lees verder Lok10, snelheid 13, rijdt vooruit, blok 9 leert remmen......

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 01 dec 2009 :  23:39:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb nog iets wat de aandacht verdiend bij het rem proces.
Ik heb het idee dat in de komende voorval het remproces constant zoekende is in blok 9.

Dit maal betreft het lok5. Lok5 komende uit blok7 rijdt naar blok9 om hier te gaan stoppen. De snelheid komende uit blok7 is begrensd op 78Km door een wisselstraat snelheidsbeperking. Deze snelheids begrenzing vervalt bij de binnenkomst melder in Blok9.
Aldus wat zien we gebeuren in het rijwindow van lok5?
Bij vertrek uit blok7 neemt de snelheid toe naar 78Km, dan zie ik de snelheid bij de binnenkomstmelder van blok 9 kort (2 seconden) omhoog gaan naar 91km om dat weer af te nemen door het ingezette remproces tot de stopmelder in blok9.

Nu meen ik waar te nemen dat mijn lok5 (niet de snelheid in het rijwindow) door deze korte snelheids toename hier wisselend mee omgaat en dus in blok9 niet goed zijn optimale remvertraging kan vinden.

Ik heb lok5 nu ruim twintig keer blok9 laten remmen en telkens is het te laat of te vroeg remmen.

Wat ik normaal zou hebben gevonden is dat lok5 vanaf 78km snelheids begrenzing overgaat tot vertragen indien er gestopt dient te worden in blok9. Toch wordt bij de binnenkomstmelder de snelheidsbegrenzing opgeheven en schiet de lok kort naar 91Km. Deze inertie geeft een wisselend gedrag bij Lok5.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 dec 2009 :  08:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door robstuartWat wil de 20800 zeggen?
Wat wil de eerste 'r' zeggen?
Wat 20800 wil zeggen kan ik niet zonder meer vertellen. Dat is afhankelijk van de instellingen op het eerste tabblad. Zoals ik het had gevraagd betekend dit de tijd in milliseconde sinds de laatste opdracht.
'r' wil zeggen dat deze melding komt uit 'leer remmen'. Op het eerste tabblad zie jij deze optie staan met een underscore onder de r. Als er dus bijvoorbeeld een (l) staat weet jij nu dat deze komt van ..... inderdaad locomotieven.

Wat jij verwacht over remmen is onjuist. Ik zou bijna zeggen: lees handleiding. Wat doet het leren remmen: dit zorgt ervoor dat de loc langer op gemiddelde snelheid blijft rijden alvorens te remmen. Nu is de gemiddelde snelheid 90 km/uur (erg hoog!) en dus trekt de loc eerst no iets op. Er zijn situaties zeker bij een groot verschil tussen minimum en gemiddelde snelheid waarbij het leren remmen nooit precies kan werken. Dit is nu zo'n geval. Ik ga daar verder geen aandacht aan geven daar dit een zo precies komt en dat haal ik niet met Koploper.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 02 dec 2009 09:17:01
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 02 dec 2009 :  08:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Ik zal de gemiddelde snelheid aanpassen.
Nog bedankt voor de ondersteuning en oplossng voor het rem probleem.
Ik denk dat we dit draadje kunnen afsluiten.

mvrgr,
Rob



N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  17:29:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Hetzelfde verschijnsel is weer terug in blok1. Ditmaal bij de Lok met decoder nummer 10 en bij binnenkomst snelheden 57Km (rijstap11) en 116Km (rijstap19). KL vindt de juiste remvertraging niet in blok-1. Dezelfde lok remt echter keurig in blok9 en blok8.

Het verschijnsel viel me op nadat ik de lok had schoongemaakt en van nieuwe antislipringen had voorzien. Blijkbaar zijn de snelheden iets gewijzigd.

Andere loks remmen goed in blok-1 maar de binnenkomst snelheden zijn ook niet gelijk aan die van Lok10

Lok10 opnieuw geijkt. De afwijkingen waren minimaal. Lok10 is echter niet optimaal te vertragen in blok1. Of de lok komt te snel aan op de stopmelder of de LOK VERTRAAGT TE ABRUPT WAARNA DE laagste stapsnelheid te lang WORDT gehandhaafd.

Daar dit fenomeen gelijk is aan het probleem met lok8 in november heb ik maar van hetzelfde draadje gebruik gemaakt om dit bericht te plaatsen.

mvrgr,
Rob

Bijgaande de file.

Download Attachment: Stuartbaan.bck
59,31 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 13 feb 2010 17:49:56
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  19:02:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Hetzelfde verschijnsel is het zeker niet. Wat ik ooit heb opgelost en gepatched zit er nog steeds in. Moet dus iets anders zijn met misschien wel hetzelfde resultaat voor jou op de baan.

Kan je eens een logging laten meelopen als je alleen die loc laat rijden (bezetmelders en locopdrachten) en laat stoppen op de foutieve manier. Ik wil graag logging zien. Leren remmen is nooit goed te testen in testmode. Voor mij een van de moeilijkste onderdelen dus.

Mvg,
Paul.



PS: met hoofdletters tikken betekent schreeuwen. Ik neem aan dat je het niet zo bedoeld, maar hou hier graag wel een volgende keer rekening mee.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  22:29:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Paul,

Bedankt. Ik zal een logging maken morgen.
Ohh en wat die hoofdletters betreft die verwijzen naar mijn tekstwijziging. Zal voortaan dit anders doen.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  10:46:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Bijgaande de logging van de communicatie met Lok10 alsmede de bezetmelders

mvrgr,
Rob

Download Attachment: Stuartbaan_20100214_103801.txt
30,36 KB

N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  19:01:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Bedankt voor de logging; het is dus echt zeker niet hetzelfde als de vorige keer. Jammeer dat je wel onder deze draad weer verder gegaan hebt.

Ik zag alleen de laatste keer dat de lok moest stoppen een sprong van 3 naar 0. Klopt helemaal in Koploper termen. Indien de snelheid op de stopsectie hoger is dan de minimum snelheid voert Koploper een noodstop uit. Zit er al zeker 14 jaar in op deze manier.

Lok10 rijdt volgens treintype sneltrein. Minimum snelheid van dit type staat op 8 km/uur. Als je kijkt in de ijktabel van lok10 zie je de dichtsbijzijnde stap 1 is. Als de loc op de stopsectie harder rijdt dan stap 1 zal een noodstop worden uitgevoerd. Precies zoals het is geprogrammeerd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  19:08:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Paul,

Toch heb ik nog geen verklaring waarom Lok10 zijn rem weg niet kan vinden. Inmiddels is ook een ander lok , met decoder17 die het rempatroon helemaal kwijt is. Deze lok was een week niet gebruikt, is vandaag weer ingezet, zonder parametrische veranderingen aan de decoder en is zijn oude remgegevens helemaal zoek.
Het enige wat ik me kan herinneren dat ik een lok heb verwijderd uit het locomotieven overzicht daar ik deze verkocht had. Dit mag toch niet de oorzaak zijn denk ik.

mvrgr,
Rob


N-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232 -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2010 :  20:18:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Hoe lager de minimumsnelheid hoe moeilijker het is om het remmen te leren. Meer kan ik er ook niet over zeggen. Ooit met iemand anders vreselijke discussies hier ook over gehad. Ik wil dit niet nogmaals doen.

Helaas kan ik er dit keer niets anders van maken voor je.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina