Auteur |
Onderwerp |
|
robstuart
Netherlands
240 berichten |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 11:46:02
|
Beste Kl'ers,
Ik ben pas actief met KL en al een fervente gebruiker. Het is leuk om met KL te werken en de treinen te beheersen in het schaduwstation.
Eind dit jaar komt een bovendek boven op het schaduwstation en de keerlussen. Het bovendek gaat voorzien in een groot eindstation en een remise. Op deze trajecten zal een samenspel tussen KL en handmatig rijden moeten samenkomen.
Op DCC fora komt Railcom meer en meer opzetten. Wat zijn de gedachten van een terugmelding systeem van lok herkenning binnen KL in de toekomst? Lissy is voor mij geen optie daar ik N-spoor rij maar wellicht hebben H0 rijders hier al ervaring mee.
Mijn gedachten zijn; een lok wordt handmatig in een blok op de baan geplaatst. De decoder wordt door KL herkend en de lok wordt overgenomen. Andere mogelijkheden; Ik rij handmatig uit de remise een stations blok binnen en KL herkent het decoder nummer en neemt de lok over.
Wat is de zienswijze van jullie over Railcom en/of Lissy?
mvrgr, Rob
PS: Ik heb voordat ik dit onderwerp plaatste een zoekfunctie gestart in dit forum of er al een draadje beschikbaar was over Railcom / Lissy. Het zoek resultaat was negatief. Er is dus nog niet eerder over Railcom gecommuniceerd?
N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
Bewerkt door robstuart op 24 nov 2009 11:52:58 |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 11:52:18
|
Hallo Rob,
Wat voegt het toe aan KPL, Het draait nu perfect zonder deze opties. Je kan dezelfde vraag stellen over het aantal functies in een decoder. Is ook enigszins gerelateerd aan wat de gebruiker wil en dat is bij mij in ieder geval niet aan de orde.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 11:55:58
|
Hi Rob ,
Hoe zou jij dit in de praktijk dan doen?
Een lok wordt handmatig in een blok op de baan geplaatst. De decoder wordt door KL herkend en de lok wordt overgenomen. Andere mogelijkheden; Ik rij handmatig uit de remise een stations blok binnen en KL herkent het decoder nummer en neemt de lok over.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 12:26:49
|
Rob,
Zal eerste jaren zeker niet worden ingebouwd in Koploper.
Kijk eens naar de handregelaar mogelijkheden in Koploper. Je kan dan ook rijden met een loc naar een benoemde plaats. Koploper pakt dan automatisch die loc over en gaat verder met automatisch rijden. Ook andersom: trein komt binnen op een overgave spoor en koppelt hieraan meteen een handregelaar.
Makkelijker en goedkoper kan ik het toch niet maken.
Nogmaals reken er maar niet op dat Lissy en aanverwante zaken worden ingebouwd. De commerciele pakketten moeten toch ook bestaansrecht hebben
Mvg, Paul. |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 13:23:01
|
Hi Paul,
Ik gebruik de LH-100 van LENZ en de Lokmuis2 van ROCO als handregelaars op de LZV-100 centrale van LENZ.
Zal vanavond opnieuw de handleiding raadplegen want deze mogelijkheid met een overgave spoor is me totaal ontgaan. Indien het zo makkelijk werkt als jij nu beschrijft dan is mijn wens ingewilligd. Onder de leden binnen onze club is de wens voor handmatig rijden met Koploper veel groter dan het volledige automatisch rijden met Koploper. Je zou haast kunnen zeggen dat handmatig/automatische rijden, is dit een juiste formulering? , het animo voor KL onder nieuwe gebruikers alleen maar kan vergroten. Pff wat een zin!!!
quote: Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Rob,
Kijk eens naar de handregelaar mogelijkheden in Koploper. Je kan dan ook rijden met een loc naar een benoemde plaats. Koploper pakt dan automatisch die loc over en gaat verder met automatisch rijden. Ook andersom: trein komt binnen op een overgave spoor en koppelt hieraan meteen een handregelaar.
Makkelijker en goedkoper kan ik het toch niet maken.
Nogmaals reken er maar niet op dat Lissy en aanverwante zaken worden ingebouwd. De commerciele pakketten moeten toch ook bestaansrecht hebben
Mvg, Paul.
N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 22:12:23
|
Beste Paul,
Kun je me een tip geven hoe dit te realiseren. Heb de handleiding doorgespit maar een overgaveblok beschrijving kom ik niet tegen.
De handregelaars functioneren uitstekend met KL. Dat is makkelijk. Maar hoe definieer ik een overgave blok. Moet ik wellicht gebruik maken van een opstelblok?
mvrgr, Rob
N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 22:34:33
|
Rob,
Kijk eens in speciale acties.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
robstuart
Netherlands
240 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2009 : 10:49:20
|
Hallo Wim,
Bingo! inderdaad staat bij speciale acties hetgeen mij voorstaat om te realiseren. Nu nog uitvoeren en in praktijk brengen de komende avond(en) Wim, Paul, Rob reuze bedankt voor de tips.
mvrgr, Rob
N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002. |
|
|
|
Onderwerp |
|