Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 731 / Bezoekers Vandaag: 10244
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Railcom & Lissy
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robstuart

Netherlands
240 berichten

Geplaatst - 24 nov 2009 :  11:46:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Beste Kl'ers,

Ik ben pas actief met KL en al een fervente gebruiker.
Het is leuk om met KL te werken en de treinen te beheersen in het schaduwstation.

Eind dit jaar komt een bovendek boven op het schaduwstation en de keerlussen. Het bovendek gaat voorzien in een groot eindstation en een remise. Op deze trajecten zal een samenspel tussen KL en handmatig rijden moeten samenkomen.

Op DCC fora komt Railcom meer en meer opzetten.
Wat zijn de gedachten van een terugmelding systeem van lok herkenning binnen KL in de toekomst?
Lissy is voor mij geen optie daar ik N-spoor rij maar wellicht hebben H0 rijders hier al ervaring mee.

Mijn gedachten zijn; een lok wordt handmatig in een blok op de baan geplaatst. De decoder wordt door KL herkend en de lok wordt overgenomen.
Andere mogelijkheden; Ik rij handmatig uit de remise een stations blok binnen en KL herkent het decoder nummer en neemt de lok over.

Wat is de zienswijze van jullie over Railcom en/of Lissy?

mvrgr,
Rob

PS: Ik heb voordat ik dit onderwerp plaatste een zoekfunctie gestart in dit forum of er al een draadje beschikbaar was over Railcom / Lissy. Het zoek resultaat was negatief. Er is dus nog niet eerder over Railcom gecommuniceerd?

N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.

Bewerkt door robstuart op 24 nov 2009 11:52:58

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  11:52:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Wat voegt het toe aan KPL, Het draait nu perfect zonder deze opties. Je kan dezelfde vraag stellen over het aantal functies in een decoder. Is ook enigszins gerelateerd aan wat de gebruiker wil en dat is bij mij in ieder geval niet aan de orde.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  11:55:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Rob ,

Hoe zou jij dit in de praktijk dan doen?


Een lok wordt handmatig in een blok op de baan geplaatst. De decoder wordt door KL herkend en de lok wordt overgenomen.
Andere mogelijkheden; Ik rij handmatig uit de remise een stations blok binnen en KL herkent het decoder nummer en neemt de lok over.

mvrgr,
Rob


N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  12:26:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Zal eerste jaren zeker niet worden ingebouwd in Koploper.

Kijk eens naar de handregelaar mogelijkheden in Koploper. Je kan dan ook rijden met een loc naar een benoemde plaats. Koploper pakt dan automatisch die loc over en gaat verder met automatisch rijden.
Ook andersom: trein komt binnen op een overgave spoor en koppelt hieraan meteen een handregelaar.

Makkelijker en goedkoper kan ik het toch niet maken.

Nogmaals reken er maar niet op dat Lissy en aanverwante zaken worden ingebouwd. De commerciele pakketten moeten toch ook bestaansrecht hebben

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  13:23:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hi Paul,

Ik gebruik de LH-100 van LENZ en de Lokmuis2 van ROCO als handregelaars op de LZV-100 centrale van LENZ.

Zal vanavond opnieuw de handleiding raadplegen want deze mogelijkheid met een overgave spoor is me totaal ontgaan. Indien het zo makkelijk werkt als jij nu beschrijft dan is mijn wens ingewilligd.
Onder de leden binnen onze club is de wens voor handmatig rijden met Koploper veel groter dan het volledige automatisch rijden met Koploper.
Je zou haast kunnen zeggen dat handmatig/automatische rijden, is dit een juiste formulering? , het animo voor KL onder nieuwe gebruikers alleen maar kan vergroten. Pff wat een zin!!!

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Rob,

Kijk eens naar de handregelaar mogelijkheden in Koploper. Je kan dan ook rijden met een loc naar een benoemde plaats. Koploper pakt dan automatisch die loc over en gaat verder met automatisch rijden.
Ook andersom: trein komt binnen op een overgave spoor en koppelt hieraan meteen een handregelaar.

Makkelijker en goedkoper kan ik het toch niet maken.

Nogmaals reken er maar niet op dat Lissy en aanverwante zaken worden ingebouwd. De commerciele pakketten moeten toch ook bestaansrecht hebben

Mvg,
Paul.



N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  22:12:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Beste Paul,

Kun je me een tip geven hoe dit te realiseren. Heb de handleiding doorgespit maar een overgaveblok beschrijving kom ik niet tegen.

De handregelaars functioneren uitstekend met KL. Dat is makkelijk.
Maar hoe definieer ik een overgave blok. Moet ik wellicht gebruik maken van een opstelblok?

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  22:34:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Kijk eens in speciale acties.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

robstuart

Netherlands
240 Posts

Geplaatst - 25 nov 2009 :  10:49:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robstuart  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bingo! inderdaad staat bij speciale acties hetgeen mij voorstaat om te realiseren. Nu nog uitvoeren en in praktijk brengen de komende avond(en)
Wim, Paul, Rob reuze bedankt voor de tips.

mvrgr,
Rob

N-Spoor -- Koploper 6.7-101 -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 (RS-232 interface) -- Notebook: Toshiba Satellite 1800 1.1Ghz Celeron, 512MB -- XP(SP0?) home edition 2002.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina