Auteur |
Onderwerp |
|
Maarten
Netherlands
10 berichten |
Geplaatst - 23 nov 2009 : 20:10:28
|
Beste mede Koplopers,
Heb net een testbaan opgesteld met één echte bezetmelder en een virtuele melder per blok en het werk echt goed. Het maakt niet uit welke kant je binnen komt rijden het blijft perfect functioneren. Dit wilde ik even kwijt voor de gene die overwegen om dit toe te passen. De afwijking waar de lok telkens moet stoppen is zeer gering moet ik zeggen daar zit bij mij hooguit 3 cm tussen. Paul je hebt een puik stukje werk afgeleverd.
Groeten, Maarten |
Bewerkt door Maarten op 23 nov 2009 20:13:58 |
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2009 : 11:56:37
|
Hallo mede KL gebruikers,
Ik ben het eens met Maarten, maar ... Ik heb een vrij grote baan met 3 soorten blokken van verschillende lengte. In blokken van 3 tot 6 m lengte reageert een loc, zoals Maarten beschrijft, prima dus. In een blok kleiner dan 3 m reageert een loc, zoals voorheen, hij trekt zich daar niets van een virtuele bezetmelder aan en in een blok van meer dan 6 m vertraagt een loc op de helft van het blok een klein beetje, maar blijft met te hoge snelheid doorrijden, zodat hij ver over de stopmelder heen glijdt. Als ik dit bijstel door in onderhouden blokken bij elke BM stap +/- -2 in te stellen vermindert hij keurig snelheid en stopt exact op de laatste BM. Heeft iemand hiervoor een verklaring? Ik heb deze vraag al eerder aan Paul gesteld, maar kennelijk onduidelijk, want hij begreep de vraag niet.
Groeten, Carel |
|
|
Maarten
Netherlands
10 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2009 : 18:59:02
|
Carel,
Ik weet niet hoe je baan eruit ziet en of je HO of N-spoor rijdt met betrekking tot je baan lengtes. Volgens mij rijdt jij overigens met decoderstappen als ik het zo lees en ik geijkt. Ik ben bang dat ik je zo 1,2,3 niet kan verder helpen maar probeer toch even mijn situatie uit te leggen. Heb nu een testbaan gemaakt met tussen twee wissels in één blok. De onderbreking aan één spoorstaaf net achter de wissels. Hier heb ik een bezetmelder aangesloten ( in mijn geval 64,1 = adres 64 en uitgang 1). Dit adres vul ik in bij "bezet bij" Bij "te verwachten bezetmelders" vul ik in, 1e punt bezetmeldpunt: 64.1 start afrem gemiddelde: ja start afrem minimum: ja 2e punt bezetmeldpunt: rijden ( virtueel dus) geef vorig blok vrij: ja afstand in cm: 60
In het begin zul je zien dat hij meteen stop bij het virtuele punt maar na een rondje of 2,3 leert de lok uitstekend remmen op de eerste echte melder naar minimum en begint dan op het virtuele punt netjes verder naar 0 te remmen. Let wel deze gehele blok in mijn testbaan is nu maar 120 cm lang en het werkt perfect, rij n-spoor overigens. Straks in mijn definitieve baan komen wel blokken voor van 1,5 tot 3 meter en zelfs dan heb ik er vertrouwen in. Ook heb ik al een tweede lok getest die 20 cm verder moet stoppen, dit heb ik nu opgelost door deze betreffende lok nog een 20 tal cm door te laten rijden in aanvullende blokgegevens. Misschien kun je nog een tweede virtuele punt maken maar dat heb ik tot heden nog niet uitgeprobeerd. Beide loks hebben nu zo'n 100 rondjes ( en ook heen en weer, keren dus ) gereden en heb ze nog niet op één foutje kunnen betrappen. Ik hoop dat jij hier iets aan hebt. Groetjes, Maarten
N-spoor selectrix |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2009 : 19:50:52
|
Carel,
Als jij rijdt met niet geijkte locomotieven, dan werken virtuele bezetmeldpunten niet op basis van cm maar op basis van tijd.
Mvg, Paul. |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 00:11:46
|
Maarten,
Ik rijd geijkt en H0 formaat. Uit jouw reactie begrijp ik, dat jij een loc bij binnenkomst in een blok snelheid wilt laten minderen en na de virtuele BM tot 0 reduceren. Omdat ik lange blokken heb, wil ik een loc pas snelheid laten verminderen op ongeveer de helft van het blok en de snelheid tot 0 terugbrengen op de laatste BM. Dit gaat prima in blokken van 3 tot 6m en in blokken groter dan 6 m op de beschreven wijze dus met bijstelling, maar in blokken kleiner dan 3m heeft het geen effect. In alle gevallen heb ik de virtuele BM als 2e BM opgenomen met afremmen tot gemiddelde snelheid en een 3e BM als stopmelder. Ik vraag mij af, waarom het in het ene geval prima lukt, in het andere geval met bijstelling en in een geval helemaal niet.
Tot nu toe heb ik daar nog steeds geen beeld van.
mvrgr Carel
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 07:01:20
|
Carel,
Zet communicatielogging eens aan en dan alleen voor de virtuele bezetmeldpunten. Wat wordt daar gemeld? Met jouw beschrijving blijft het volgens mij gewoon koffiedik kijken om te kunnen beantwoorden waarom het niet werkt.
Mvg, Paul. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 09:53:34
|
Hallo Carel,
Heb inmiddels een nieuw stuk baan in bedrijf genomen, hierin zitten meer dan 50 blokken waarvan er 38 zijn uitgerust met virtuele melders. E.e.a moet nog verder afgeregeld worden maar dit stuk baan bezorgt me veel minder aandacht dan het eerste gedeelte. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=213&start=216, daar word ook nog wat meer uitleg gegeven hoe e.e.a. in de praktijk werkt. (Althans hier)
@Paul,
Het werkt fantastisch en ben blij dat je er mee kwam op het juiste moment.
Grtzz Rob
TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 11:40:49
|
Rob,
Bedank Railz dan maar. Voor hun auto systeem moest ik iets aanpassen en heb toen gelijk de virtuele meldpunten maar meegenomen.
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|