Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 745 / Bezoekers Vandaag: 12978
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Treinenloop stagneert
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 23 nov 2009 :  18:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
beste mede lopers,

Ik ben op mijn testbaan de eerste beginselen aan het testen dmv koploper. Er doen zich al meteen wat vreemde zaken voor maar die ben ik aan het oplossen zelf...althans, ik zoek ernaar want ergens stel je zelf de 'fouten'in.

Alleen iets waar ik niet uitkom is het volgende. In een ronde testbaan staat in spoor 1 een personentrein die naar (vrij) spoor 2 kan. In spoor 3 staat een boemeltrein die (via een vaste route) naar spoor 1 wil en wacht omdat de personentrein er staat. Maar....die personentrein wil niet vertrekken omdat die boemeltrein daar staat. De personentrein heeft de melding in de status van zijn rijwindow...MAG NIET STOPPEN IN BLOK 2 (NA 2)..... zo staat het er precies. Heeft dit te maken met het feit dat koploper twee sporen reserveert oid?

Ik heb iig alle treintypes, blokken, bloktypen enz enz tigmaal nagelopen en begrijp niet waarom de personentrein niet mag 'opschuiven' naar spoor 2 omdat die niet zou mogen stoppen in 2.
Ik heb nergens in routes stopverboden voor die personentrein, behalve 5 en 6 maar die zijn hier niet van toepassing.

Nu staat het dus gewoon stil en wil graag weten waarom.
VAST BEDANKT !!!!

Ik heb nog wel meer vragen maar die komen later, mogelijk vind ik ze zelf uit

(In de instelling database nu de testen-modus, normaal staat daar de commpoort 4)

Groet Seb

Download Attachment: TESTbaan001_20091123_124645.bck
34,23 KBstaat

Bewerkt door Seb op 23 nov 2009 18:58:51

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 nov 2009 :  21:33:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

ik hoop dat je de vaste route's alleen hebt ingebouwd als test, want in een baan met weinig uitwijk mogelijkheden en vrije blokken zal dit meer problemen dan oplossingen geven.

Ik heb jouw probleem niet kunnen simuleren, hierbij gereden met de BR41 en 86 in de door jou aangemaakte vaste routes, misschien de verkeerde uit de boemeltrein vaste routes gekozen.

Vermoedelijk ontstaat de door jou aangemerkte melding,dat je in een vaste route een blok hebt aangegeven als vrije baan blok,

1 Waarschuwing wil ik je nog meegeven: in combinatie met de vele uitsluitingen in je variabele routes en starre vaste routes kan dit in een groter baanplan tot vele deadlocks en niet verder rijden resulteren.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 23 nov 2009 :  22:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter, dank voor je reactie. Ik ben de hele avond aan het testen geweest en veel geleerd weer. Wat je zegt was ik me ook terdege bewust, vandaar dat ik voornamelijk met 1 trein test. Er gebeurt heel veel ineens. Het verstandigste is inderdaad heel heel klein denken en de zaak goed in mijn hoofd te laten doordringen.
Vond wel het verschijnsel heel vreemd, vrij blok en toch niet rijden. Zelfs op een ronde baan van 4 blokken zou dat moeten gaan.
Afzonderlijk werkte de vaste routes wel maar icm nog een trein gaf het dus problemen.

Maar wat je schrijft neem ik goed in me op en probeer zoveel mogelijk gerichte vragen aan jullie te stellen natuurlijk. Het feit dat er op zo weinig spoor zelfs van alles al kan misgaan zal op de grote baan straks ook makkelijk kunnen. Dus zal voorlopig nog wel blijven testen en de mogelijkheden maar ook de onmogelijkheden blijven onderzoeken, zeker op gebied van vaste/variabele routes.

Thanks and greetz Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 23 nov 2009 :  22:58:21  Toon profiel  Reageer met citaat
PS Walter, ik heb bij onderhouden bloktypes 2 normaal blok staan waarvan er inderdaad eentje aangevinkt was met blok in vrije baan. Misschien heeft dit er mee te maken gehad en waarom ik twee dezelfde heb aangemaakt weet ik niet maar het zal in de onderhouden blokken wel problemen hebben gegeven en daardoor die vreemde stagnatie. Ik ga het verder uitzoeken, bedankt voor deze tip in ieder geval.

Groet Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 23 nov 2009 :  23:33:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Weer PS...inderdaad was dat vinkje bij vrije baan in blok de boosdoener. Heb zo net twee vaste routes gemaakt en met twee treinen die in de testmodus laten rijden. Overal moeten ze op elkaar wachten maar..... het stagneert niet meer. Weer wat wijzer !!!!

Groet Seb

Bewerkt door Seb op 23 nov 2009 23:35:27
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  06:58:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Toch de oorsponkelijke melding "mag niet stoppen in blok 2" heeft echt niets te maken met het vinkje waar jij het nu over hebt.

Ik heb ook zeer sterk het vermoeden dat de database die jij hebt bijgesloten bovenstaand probleem niet heeft. Hiervoor moet ergens een stopverbod zijn ingesteld en deze kan ik niet niet vinden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  11:09:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul, dank voor je bericht. Ik wist het ook niet meer,alles had ik nagelopen en geen stopverboden gevonden. Daar ben ik natuurlijk als eerste gaan zoeken. Het betreffende treintype had geen stopverboden daar. Die melding vond ik dan ook vreemd, ook die tussen haakjes stannde NA 2. Maar wat Walter ook zegt, een trein kan niet uitwijken op deze testbaan, ben me dat bewust maar in elk blok kan en mag EEN trein zijn. In ieder geval, zoals je las heb ik eens een nieuwe vaste route gemaakt en de zaak laten rijden...no problems, in elke blok een trein, ze staan meer stil als dat ze rijden maar.... ik leer het zo goed begrijpen.

Het leek dat vinkje te zijn maar zoals jij nu vertelt heeft dat er niks mee te maken. Nu rijden de treinen wel in een volgend blok zonder stagnatie. Weet dus niet waarom nu wel.

Ik maak wel elke keer een nieuwe automatische back up. Ik heb bij mijn vorige topic BEZETMELDING ook een back up zitten, een andere.
Misschien dat je daar nog iets zou kunnen ontdekken.

Vast bedankt voor je moeite Paul.

Groet Seb
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  13:27:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Ik heb gisteren niet goed gekeken. Er zit toch een stopverbod in.

Variabele treinroute "kolenroute" en dan tabblad "stopverbod stilstand". Als de trein stilstaat in blok 1 en is komen rijden uit blok 3 dan geldt er een stopverbod in blok 2.

Trouwens ook vreemd: waarom geldt deze route voor alle getrokken treinen?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 nov 2009 :  17:47:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,dank voor je speuren in de data van mijn testbaan. Inderdaad, bij deze route had ik eens wat aangevinkt om te kijken wat het deed, begreep de bedoeling er niet van. Nu weet ik het !!!!Op deze manier moet ik het leren...uittesten zeg maar, verschillende treinen(types), verschillende routes, waar wel en waar niet stoppen enz enz.
Vergeten later uit te zetten en niet meer aan gedacht. Stom dus. Die kolenroute was ook een uitprobeersel.En omdat het een getrokken trein betrof treft deze instelling ook andere getrokken treinen natuurlijk.
Ik ben ook eerlijk om te zeggen dat ik nog niet helemaal de mogelijkheid bij GELDT VOOR door heb... duw/comb of getrokken of rijwindow.( en niet alleen dat hoor) Ik ga daar vanavond eens goed voor zitten dus bedankt ook voor deze tip.


Ik ben nu meer aan het testen met veel minder zaken.....gewoon eenvoudige zaken instellen en zien wat het teweeg brengt. Hoewel dat met die testmodus al heel geweldig werkt en je voorkomt fysieke treinbotsingen. Ik ben me bewust van de vele mogelijkheden die Koploper heeft en ben soms te gretig denk ik terwijl ik de gevolgen daarvan vaak nog niet kan overzien.


Nogmaals bedankt Paul.
Seb

Bewerkt door Seb op 24 nov 2009 17:49:23
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina