Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 449 / Bezoekers Vandaag: 10359
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken bliiven bezet zonder trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Rbs

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 19 nov 2009 :  22:22:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede koploper-forummers

Mijn naam is Leslie Robinson en ben sinds kort met koploper begonnen.
Ik rij marklin, aangestuurd door CS1 en gebruik C rails.
Met hulp van 3-rail forummers is het gelukt koploper te laten communiceren met de CS1, zover zo goed.
Handmatig rijden ze, wissels kan ik via koploper bedienen, maar automatisch rijden wil nog niet lukken, nog geen blok verder.
In mijn bestaande baan heb ik 8 blokken gemaakt.
Baanplan is getekend, blokken gemaakt aan de hand van "starten met koploper".
Het eerste wat mij niet lukt is dat bij testen de bezetmelders niet regaren zoals omschreven.
Het testen van de wissels werkt wel.
Alle blokken in het baanplan zijn blauw en geven de melding bezet, de rondjes van de bezetmelders zijn geel.
Wanneer ik de kabel uit de S88 haal verdwijnen de cirkels, draai ik de kabel om dan blijven ze weg.
Weer omgedraaid zijn ze er weer, dit geeft mij het idee dat ze wel gezien worden en de kabel goed zit.
Ik heb gezocht naar een gelijksoortig probleem op dit forum, maar heb niets gevonden.
Waar kan het aan liggen?

Regards
Leslie

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  17:25:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leslie,

Dit klinkt naar een hardware-probleem. Als alle blokken blauw zijn en de bezetmelders geel, betekent dit dat alle bezetmelders bezet worden gegeven en dat hoort natuurlijk niet zo. Normaal moeten, als er geen trein op de baan staat, de blokken zwart zijn en de bezemelders wit. Als je dan een loc op een bezetmelder zet, moet deze geel worden en het eraan verbonden blok blauw.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt, wanneer, als de de S88 zo aansluit dat de blokken zwart blijven, je een lok op een bezetmeldpunt zet. Als deze dan opkleurt en het blok blauw wordt, is het goed. Zo kun je dan alle bezetmeldpunten nalopen. Je kunt dat ook doen door de trein handmatig te laten rijden. Je zult dan de bezetmeldmelders en de blokken moeten zien oplichten. Dat zul je dan ook in de testmodus voor de bezetmelders zien.
Succes met het verder zoekwerk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 20 nov 2009 17:26:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  18:57:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Leslie,

Nee, naar mijn mening is jouw S88 kabel verkeerd aangesloten, lees de gebruiksaanwijzing van zowel de S88 als het CS1 hier nog is goed op na. De bezetmelders zullen waarschijnlijk ook oplichten als alle kabels naar de baan los zijn gehaald. Dit zal dan ook geen Koploper probleem zijn.

De S88 kabel moet vanaf de CS naar beneden wijzen, let op als je hem verschuift zit deze op de Sniffer ingang, op de S88 moet de pijl van de S88 richting Centrale wijzen,

Vergeet de extra massa aansluiting niet van de S88 massabus richting massa rails. (Specifiek voor CS1)

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Rbs

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 21 nov 2009 :  23:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk en Walter,

Bedankt voor jullie advies, het had inderdaad wat met de kabel te maken.
Helaas is het probleem nog niet helemaal opgelost, er is volgens mij iets mis met de aansluiting van de flat-cable op de CS1.
Er is geen data overdracht vanaf de S88. Tijdens het los halen van de kabel aan de kant van de CS1 ontstond contact en veranderde de achtergrond van de bezetmelders op het test scherm.
Na het weer terug drukken was alles weer als voorheen, welleswaar zwarte lijnen en witte rondjes maar geen contact.
Nu heeft mijn CS1 het ook opgegeven, geen contact meer met mijn baan.
Dit nu eerst maar zien op te lossen.

Jullie horen nog wel van mij, want ik zal best nog wel wat hulp nodig hebben.

Regards
Leslie
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina