Ik ben nog zo dat ik mijn detectie met readcontacten maak (analoge buisness). Ik heb al diverse mensen horen praten over stroom detectie kan mij iemand maar goed uitleggen hoe ik stroom-detectie kan toepassen. ik heb nu al gemerkt, dat ik kilo's read-contacten moet gaan kopen ivm al die bezetmeldpunten, en dan nog afgezien van de vele kilometers draden die ik moet gaan leggen. Ik heb ook ergens hier in het forum gelezen, dat ik ook verlost ben van het wel of niet stroomlos maken van stop-platsen (als ik dat goed begrepen heb) dat de SEINEN dan ook nog maar voor de sier bij de baan gezet mogen worden ... een treinbaan zonder seinen ... saaie hoor. Hoe zit dat nou precies.
Seinen staan bij een digitaal systeem inderdaad voor de sier op de baan want ze hebben geen enkel nut. Dat scheelt dan weer voor de niet zichtbare gedeeltes van de baan. En je zou er vast aan kunnen wennen want in de nabije toekomst zullen ze ook in het echt gaan verdwijnen zoals nu al bij de HSL, ICE of zo je wil de TGV.
Bij een digitale baan is het zelfs niet aan te raden zo niet VERBODEN aan stroomloze stukken rails te denken of zelfs maar te maken.
Als een stuk rails namelijk stroomloos is gaat er ook geen digitaal signaal van of naar dat stuk rails en dan denkt Koploper of welk ander systeem dat dat stuk rail niet bezet is. Het laat zich raden wat er dan zal gaan gebeuren.
Het aantal draden voor reedrelais of stroomdetectie is niet zo verschillend en ja per blok heb je minimaal 2 van die dingen nodig en bij een aantal blokken kan dat behoorlijk oplopen.
Indien je in het echt wil zien hoeveel draden en nodig kunnen zijn zou je een keer kunnen komen kijken, de afstand van jou naar mij is niet zo groot.