Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 54 / Bezoekers Vandaag: 3181
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 N-spoor en faller-car-syteem en koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

olaf

Netherlands
78 berichten

Geplaatst - 31 jul 2006 :  18:39:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ik heb een n-spoor baan.. en gebruik ook faller car-syteem ik wil dit gaarne combineren kan dat zonder dat de busjes/autos een digitaal decoder nodig hebben .. busjes heben eigen stroom vorzinning en er moten via read-contacten stopplatsen bediend worden enkel stopplatsen moeten via de digitale trein aangestuurd worden (magneetdecoders) dus garne reaktie wie da ervaaring mee heeft. En alvast bedankt voor de hulp

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 jul 2006 :  20:23:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Olaf.

lees het volgende Topic is.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=226

met vriendelijke groet,

Walter

Bewerkt door Wissels op 31 jul 2006 20:52:09
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  11:45:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Olaf,


Zelf gebruik ik dit systeem niet (of slechts een gedeelte / experimenteel)... maar begrijp best wat je bedoeling is.

Veranderen van rijbaan (kruising) kun je realiseren door een
Wissel, de Stop en Halteplaatsen door een Ontkoppelaar op te
nemen in je baanplan.

Wil je een automatische loop realiseren dan dien je eveneens bezetmelders op te nemen in je rijweg, zodoende kun je hiermee schakelen (vrijgeven kruispunten)en weet je waar de wagen zich bevindt op de baan.


Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Merijn

15 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  15:24:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Merijn  Reageer met citaat
Hallo Olaf,

Ik wil ook een Faller Car-System inbouwen in mijn modelbaan en besturen via Koploper. Mijn idee is om de wissels en parkeerplaatsen aan te sturen vanuit de speciale acties o.b.v. tijd. Nadeel is dat als meerdere autootjes van hetzelfde parcours gebruik maken, je de timing ruim moet nemen om ongelukken te voorkomen. En als een accu van zo'n autootje halverwege leeg is, dan heb je waarschijnlijk ook een probleem. Het is echter wel veel simpeler (en goedkoper) dan allerlei terugmeldingen inbouwen. Ik zal hooguit twee autootjes op hetzelfde stuk laten rijden, dus ik verwacht eigenlijk weinig problemen.

Met vriendelijke groeten,

Merijn
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 01 aug 2006 :  15:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hé Merijn,


Tijdsgestuurd i.p.v. enkele bezetmelders ???

Ik zou persoonlijk voor 't tweede kiezen, je hebt ongetwijfeld nog wel één of twee bezetmelders vrij van je treinbaan en die kun je dan weer gaan gebruiken voor je rijbaan. Als je slechts met twee wagens gaat rijden heb je geen volledige dedectie van je baan nodig, maar zet je de bezetmelders net voor de wissels (opdracht tot schakelen).
Door verzwakte batterijen gaat de snelheid sterk variëren en lijkt me een tijdsturing vrij onbetrouwbaar, je zult net zien dat de wissel vergaat wanneer er zich een wagen op bevindt.

Met andere woorden ... Klein investering, groot plezier (tenzij je graag met je buik over de baan kruipt )

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Merijn

15 Posts

Geplaatst - 02 aug 2006 :  15:18:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Merijn  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Je hebt helemaal gelijk dat dat een betere oplossing is, maar ik heb nog maar 1 bezetmelder over (net 1 te weinig om het goed te doen). De timing moet echter in mijn geval niet een heel groot probleem zijn totdat de batterijen echt op beginnen te raken. Ik wil een stadsbus van A via B naar C laten rijden en via B weer terug naar A. De bus stopt alleen in A en C. Een brandweerwagen rijdt van D via B naar E en via B weer terug naar D. De brandweerwagen stopt alleen in D en E. Alleen het stukje B is dus een probleempunt. Ik laat echter de bus op het hele uur vertrekken vanuit A en op het halve uur vanuit C. De brandweer laat ik waarschijnlijk maar 1 of 2 keer per dag zijn stukje rijden en dat zal dan om kwart over en/of kwart voor zijn. Maar goed, ik heb dit nog niet gebouwd en wellicht kom ik er dus nog op terug en koop ik alsnog een S88 module bij.

Wat Olaf echter voor wensen heeft, weet ik niet. Als hij meerdere auto's wil laten rijden, maar elk op een 'eigen circuit', dan zijn bezetmelders niet noodzakelijk. Maar mbv bezetmelders heb je natuurlijk wel meer mogelijkheden.

Met vriendelijke groeten,

Merijn

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina