Auteur |
Onderwerp |
|
olaf
Netherlands
78 berichten |
Geplaatst - 31 jul 2006 : 18:39:04
|
Hallo ik heb een n-spoor baan.. en gebruik ook faller car-syteem ik wil dit gaarne combineren kan dat zonder dat de busjes/autos een digitaal decoder nodig hebben .. busjes heben eigen stroom vorzinning en er moten via read-contacten stopplatsen bediend worden enkel stopplatsen moeten via de digitale trein aangestuurd worden (magneetdecoders) dus garne reaktie wie da ervaaring mee heeft. En alvast bedankt voor de hulp |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
|
B-Modelbouw
Belgium
50 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2006 : 11:45:47
|
Beste Olaf,
Zelf gebruik ik dit systeem niet (of slechts een gedeelte / experimenteel)... maar begrijp best wat je bedoeling is.
Veranderen van rijbaan (kruising) kun je realiseren door een Wissel, de Stop en Halteplaatsen door een Ontkoppelaar op te nemen in je baanplan. Wil je een automatische loop realiseren dan dien je eveneens bezetmelders op te nemen in je rijweg, zodoende kun je hiermee schakelen (vrijgeven kruispunten)en weet je waar de wagen zich bevindt op de baan.
Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,
Bert |
|
|
Merijn
15 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2006 : 15:24:14
|
Hallo Olaf,
Ik wil ook een Faller Car-System inbouwen in mijn modelbaan en besturen via Koploper. Mijn idee is om de wissels en parkeerplaatsen aan te sturen vanuit de speciale acties o.b.v. tijd. Nadeel is dat als meerdere autootjes van hetzelfde parcours gebruik maken, je de timing ruim moet nemen om ongelukken te voorkomen. En als een accu van zo'n autootje halverwege leeg is, dan heb je waarschijnlijk ook een probleem. Het is echter wel veel simpeler (en goedkoper) dan allerlei terugmeldingen inbouwen. Ik zal hooguit twee autootjes op hetzelfde stuk laten rijden, dus ik verwacht eigenlijk weinig problemen.
Met vriendelijke groeten,
Merijn
|
|
|
B-Modelbouw
Belgium
50 Posts |
Geplaatst - 01 aug 2006 : 15:57:30
|
Hé Merijn,
Tijdsgestuurd i.p.v. enkele bezetmelders ???
Ik zou persoonlijk voor 't tweede kiezen, je hebt ongetwijfeld nog wel één of twee bezetmelders vrij van je treinbaan en die kun je dan weer gaan gebruiken voor je rijbaan. Als je slechts met twee wagens gaat rijden heb je geen volledige dedectie van je baan nodig, maar zet je de bezetmelders net voor de wissels (opdracht tot schakelen). Door verzwakte batterijen gaat de snelheid sterk variëren en lijkt me een tijdsturing vrij onbetrouwbaar, je zult net zien dat de wissel vergaat wanneer er zich een wagen op bevindt.
Met andere woorden ... Klein investering, groot plezier (tenzij je graag met je buik over de baan kruipt )
Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,
Bert |
|
|
Merijn
15 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2006 : 15:18:46
|
Hallo Bert,
Je hebt helemaal gelijk dat dat een betere oplossing is, maar ik heb nog maar 1 bezetmelder over (net 1 te weinig om het goed te doen). De timing moet echter in mijn geval niet een heel groot probleem zijn totdat de batterijen echt op beginnen te raken. Ik wil een stadsbus van A via B naar C laten rijden en via B weer terug naar A. De bus stopt alleen in A en C. Een brandweerwagen rijdt van D via B naar E en via B weer terug naar D. De brandweerwagen stopt alleen in D en E. Alleen het stukje B is dus een probleempunt. Ik laat echter de bus op het hele uur vertrekken vanuit A en op het halve uur vanuit C. De brandweer laat ik waarschijnlijk maar 1 of 2 keer per dag zijn stukje rijden en dat zal dan om kwart over en/of kwart voor zijn. Maar goed, ik heb dit nog niet gebouwd en wellicht kom ik er dus nog op terug en koop ik alsnog een S88 module bij.
Wat Olaf echter voor wensen heeft, weet ik niet. Als hij meerdere auto's wil laten rijden, maar elk op een 'eigen circuit', dan zijn bezetmelders niet noodzakelijk. Maar mbv bezetmelders heb je natuurlijk wel meer mogelijkheden.
Met vriendelijke groeten,
Merijn
|
|
|
|
Onderwerp |
|