Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 233 / Bezoekers Vandaag: 13168
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ontkoppelrail
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Han

Netherlands
106 berichten

Geplaatst - 15 nov 2009 :  13:28:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Ik wil graag een ontkoppelrail automatisch bedienen bij het vertrek van de loc. Ik heb dat geprobeerd met logische / speciale acties maar dat werkt niet goed .Nu was ik heel blij dat ik in de nieuwe versie, bedankt Paul, een bezetmelder kan benoemen als actieaansturing, echter dat betekend dat bij het binnen rijden van het blok (34) de ontkoppelrail ook reageerd.Ik denk toch dat ik daarom weer terug moet naar de eerste optie,logische/speciale aktie.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen
Ik heb mijn database bijgevoegd en zie jullie reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Han Kempers

Download Attachment: Han.bck
177,86 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  13:50:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Han,

in de vaste route's is hier een speciaal stukje voor ingebouwd, dat werkt vermoedelijk beter, dan altijd vanuit dezelfde melder een ontkoppelrail aansturen. Misschien goed om hier eens naar te kijken, uiteraard weer vragen als je er niet uit komt,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  15:14:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Bedankt voor je reactie ,ik heb hier naar gekeken maar mogelijk valt bij mij het kwartje niet. In vaste treinroute gaat het om het automatisch ontkoppelen via een functie van de loc dacht ik. In ieder geval even geprobeerd maar de ontkoppelrail reageerd helemaal niet.Mijn gedachte was juist om het via een logische/speciale aktie in te voeren maar dan heb ik wanneer ik kies voor bezetmelder (1.07) het probleem dat bij het binnen rijden de ontkoppel rail ook wordt geactieveerd.Mijn gedachte is dat ik misschien wel meerdere speciale acties zou moeten aanmaken gekoppeld aan "waar of niet waar" om dit te voorkomen.

Snap er ff dus niks van

MVG,

Han
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  15:24:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Han,

nee hoor dit kan ook met een ontkoppelrail,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  16:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Ik heb de optie die jij bedoelde gevonden .Nadeel hiervan is dat de koppeling van de loc precies boven de ontkoppelrail moet staan. De andere methode geeft de mogelijkheid om het ontkoppelen te vertragen waardoor de loc dan niet precies met de koppeling op de ontkoppelrail hoeft te staan.Ik heb ook door het verwijderen van een vinkje bij bezetmelder 1.07 het voor elkaar dat hij niet meer schakeld bij binnen komst. Ga nog even verder met de vertraging daar in mijn gevoel en opties deze niet altijd door koploper wordt uitgevoerd op dezelfde wijze.
Tips zijn welkom in deze.

MVG,

Han
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  17:14:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Han,

je rijdt met geijkte locs, dus je kan doorrijden in cm. Pas bij vertrek (van de loc) gaat de ontkoppelrail in werking, ik heb een voorbeeld bijgevoegd dat er 10 cm. wordt doorgereden in blok 34, ik hoop dat je er wat mee kan,


Download Attachment: Han-ww.bck
174,02 KB


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 18 nov 2009 :  16:24:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Hartelijk dank voor je hulp. In een eerdere database heb ik dat alles al eens een keer gebruikt maar nu ik in je database heb gekeken is het pas weer helder wat je bedoelde.
Ik heb het ook met succes toegepast, daarbij heb ik ook de snelheid e.d aangepast om de loc nog beter op de ontkoppelrail tot stilstand te laten komen.

MVG,

Han
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  11:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede forummers,
Dit onderwerp spreekt mij zeer aan. Zoek al dagen naar de mogelijkheid om een ontkoppelrail automatisch aan te sturen maar kan het niet vinden. Han's oplossing zou ik ook graag willen toepassen. Heb even in de han.bck gekeken maar kan daar vooralsnog geen touw aan vastknopen. Ik heb een doodlopend rangeerspoor blok 7 waar na de laatste bezetmelder een ontkoppelrail zit. Deze wil ik nadat de duwende lok gestopt en gekeerd is automatisch een puls laten geven. Hoe bereik ik dat? Dit zal mijn eerste poging zijn iets met een logische actie te bereiken.
Groet Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  17:45:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

dit vind normaal plaats via een vaste route,

Om hiervoor een logische aktie te gebruiken, kan wel werken maar is niet juist,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  17:51:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Als het niet met een logische actie kan hoe dan wel? Ik zoek vooralsnog alleen hoe ik de ontkoppelrail automatisch kan aansturen, dus niet met spatie of muis.
update:Heb net de han-ww.bck gedownload en zal deze bekijken.

gr. Hennie

Bewerkt door Populier op 31 mei 2010 17:54:00
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  20:24:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie

Als je de vaste route hebt zie je bij onderhouden vaste treinroute onderaan een wit veld met de tekst Diverse optie's ( bij geselecteerde blok )
Hierin kun je je ontkoppelaar in slepen, wel de juiste blok kiezen. Hier kun je dan kiezen op welke manier hij aangestuurd moet worden

Bij mij wilde de ontkopelaar niet gaan, heb de bekrachtings tijd verlengd naar 3 sec, toen wilde ontkoppelaar wel werken.

Zie mijn backup vaste route lokwissel 1-1, in blok 11 zit mijn ontkoppelaar

Download Attachment: 201033231643.bck
61,8 KB

Grt

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 31 mei 2010 20:25:14
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  20:31:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,
Ik heb inmiddels begrepen dat de aansturing met shift slepen werkt. Nu ben ik bezig om de wagon precies met de koppeling op de juiste plek te krijgen(is niet eenvoudig).De ontkoppelrail werkt wel maar ik moet inderdaad de tijd langer instellen want door een tik is er niet veel gebeurd. Zal jouw bestand dadelijk ook even bekijken. Merci

groet Hennie

Bewerkt door Populier op 31 mei 2010 20:32:15
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  21:55:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hennie,

Zorg dat je minimale snelheid laag genoeg is, dan gaat het heel makkelijk, bij mij is dat 25 km/h rij zelf n-spoor

grt Ferdi

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  22:48:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand
Ik kijk nog steeds vol verbazing naar een rangeerlok. Kan er nog geen hoogte van krijgen waar die nou precies stopt. Het gaat met geijkte snelheid. Juist met een snelheidsbeperking tot 35 km.in het rangeerblok gaat het helemaal niet dan stopt die op de bezetmelder en gaat geen stap verder. Bij hogere snelheid gaat het beter. Maar als je dan denkt aha nu zijn we er dan gaat die de volgende keer 2cm korter stoppen. Ik kan er geen peil op trekken. Het vervelende is dat je iedere keer denkt als ik dat verander... dan gebeurt dat, neen dus Niet alleen de lok moet veel leren.
Maar we houden de moed erin.
Zal nu eerst jouw file even bestuderen, misschien kom ik er dan beter uit. Ik werk met 3rail en stroom detectie dat maakt het ook nog ingewikkelder volgens mij.

groet Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  00:27:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

de loc zal als het leren remmen voltooid is gelijk op de stopmelder proberen stil te staan, dit is onafhankelijk van de snelheid, want met leren remmen wordt dit gecorrigeerd. Je zal het met een geijkte loc moeten zoeken in doorrijden in cm. Bij instellen van een alternatieve stopmelder kan je kiezen welke bezetmelder in het blok er gestopt moet worden (geteld in volgorde van binnenkomst in blok) en hoeveel cm. er na deze bezetmelder doorgereden moet worden. Zie evt. de help onder de F1 toets voor extra uitleg in koploper.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  00:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter
Ben inderdaad aan het stoeien met stoppen en doorrijden met cm. lukt nu vrij aardig, maar het vervelende met een DHG 500 als duwlokje is nu eenmaal de ontkoppelrail. In de eerste omloop moet die ontkoppelen. Een beetje te ver en de hele lok wordt opgetild, een beetje tekort en de ontkoppeling lukt niet.In de tweede omloop moet die 2 cm. extra doorrijden voor de koppeling om dan vervolgens de Aelderban rond te gaan en te eindigen in rangeerblok met 28 cm. doorrijden tot 3 cm. voor stopblok. Volgens mij is het nu redelijk. Morgen maar even een tijdje laten rijden en leren.
@ Ferdinand
Ziet er fraai uit. Met name de logische acties die ondernomen moeten worden. Zal het verder bestuderen want er valt een hoop te leren.

Heren welterusten, morgen is er weer een dag.

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  08:06:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Dankje, nou die logische acties dat heb ik de aan deskundige en geduldige koploper gebruikers te danken zoals bv Walter , anders had ik er nooit aan uit gekomen

Ik moet er nog enige verwijderen, omdat deze niet meer van nut zijn.

Je kunt er de meest rare dingen mee maken, heb nu een tellerfunctie erin zitten om automatisch een trein door de keerlus heen te jagen.
Gewoon heel veel geduld hebben, en als je de link ziet wordt het koploper gebruik alleen maar leuker, je eigen fantasie is de enige rem om koploper die dingen te laten doen die het kan doen.

@Walter, bij mij ging het stoppen op alternatieve stopplaats niet goed toen mijn minimale snelheid te hoog was, na deze was ingesteld op 25 km/h gaat het voor 99% goed.

Mvg

Ferdinand


N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  08:22:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferdinand
Dan ben ik toch niet helemaal gek. Ik dacht dat het het leerproces was, maar dacht ook te merken dat de stop-plek niet altijd even exact was. Je verwacht dat als het een keer goed gaat dat het daarna zo blijft. Helaas niet. Zal even gaan spelen met de snelheidsbeperking.

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  08:41:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hennie.

Het is ook een leerproces, alleen had ik dat euvel ook en had volgens mij te maken met de te hoge minimale snelheid

Ik heb wel eens virtuele melder erbij gemaakt in blok 11 om de lok cq trein iets eerder naar minimale snelheid te laten gaan, om zo de positie goed voor elkaar te krijgen, maar dat werkte bij mij niet voor de volle honderd %

edit.

Ik heb nog eens de testbaan gestart en de minimale snelheid verhoogd naar 25 km/h.
Als ik de log file bekijk dan lijkt het dat koploper telkens een noodstop maakt omdat hij het niet haalt met zijn remweg ook niet na diverse pogingen.

Terug op 10 km/h en volgens log file zie je op een gegeven moment dat alles weer netjes stopt precies boven de ontkoppelaar.
Doorrijden in cm staat op 11,4 cm en volgens log file komt het doorrijden in cm's telkens tussen de 11,38 en 11,42 cm, vrij netjes dacht ik zo.

Sorry ik dacht dat mijn minimale snelheid 25 km/h was , maar is 10 km/h

Bij onderhouden blok type heb ik bij blok type rangeerspoor de max snelheid op 40 km/h staan, de gemiddelde snelheid op 25 km/h en de minimale dus op 10 km/h.

Groetjes Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 01 jun 2010 08:50:09
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  09:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben druk aan het 'oefenen'.
Heb net de snelheidsbeperking op effectief op 33 km. staan.(= stap 3 decoder) Zal inderdaad logging aanzetten en meekijken. Welke punten moet ik aanvinken om het proces goed te kunnen volgen? Laat de lok bij weer aankoppelen met kadee voor de zekerheid een stukje opduwen, werkt prima.Ik heb maar 2 melders in het stuk zitten.Bij de volgende pogingen zal ik de snelheid inderdaad naar minimum terugbrengen en eens kijken wat er gebeurd. Zal ook eens in help zoeken naar virtuele melder.
Bedankt

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  19:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
De aansturing via de f3 rangeren van de lokpilot krijg ik niet werkend met koploper.Of ik doe iets fout of de combinatie kan niet.Ik geef aan dat bij de eerste melder de rangeerstand moet worden aangezet. De snelheid is dan zo laag dat koploper weigert verder te rijden dan de laatste melder, hoe ver ik ook zeg dat die door moet rijden. Zonder rangeren, met snelheidsbepering tot 35 km. gaat het wel redelijk.

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  07:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Lukt het al een beetje.

Rij jij met decoderstappen of rij je met geijkte locs.

Grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  09:25:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Lukt het al een beetje?????
Ben gisteren de hele middag aan het experimenteren geweest. Ik begreep er geen snars van. Net als ik dacht dat ik er was, klopte er geen donder meer van.Eerst de ontkoppelrail vervangen. Dacht daar een probleem mee was. Nee dus. Nu blijkt dat de rail pal voor de de ontkoppelrail een probleem te geven. Massa is geen probleem want het stootblok aan het eind brandt gewoon. (heeft een eigen voeding.) Blijkbaar geeft de middenrail af en toe geen zeg maar plus door. Eerst had het rangeerlokje met lopi 3.0 de schuld gekregen. Dus een oudere NS cargo lok met Delta decoder genomen. Die viel regelmatig stil op die rail. Vervolgens bedacht dat er iets met die rail zou kunnen zijn..... En als je dan denkt de oorzaak te hebben gaat de NS lok vervolgens plotseling de rijrichting ongewild veranderen na een tijdje stil gestaan te hebben. Heb net op het 3rail forum gelezen dat dat inderdaad een probleem bij deze decoder is. Er schijnt in koploper een work around voor te zijn.Weet alleen nog niet hoe. Hoeveel ellende kan en mens op één dag incasseren. Vandaag dus een nieuwe poging met een hedendaagse lok. "Whe shall overcome"

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  14:49:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Ik heb net je back-up zitten bekijken via jou nieuwe topic, ik zie dat jou locs geijkt zijn, maar de eerste stap begint bij sommige loks al met 10 km/h

Ik ijk de loks tot ongeveer 10km/h de eerste 2 of 3 stappen zijn dan o km/h, dit rekent koploper zelf netjes uit.
Kijk maar bij de BR151 en BR(AG)-184 en E-111 in mijn backup


Misschien dat er ook hiermee nog iets halen valt, betreft het netjes boven de ontkoppelaar stoppen

Misschien dat iemand mij moet corrigeren, maar dat viel me nu even snel op.

Grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  15:00:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht dat Koploper dit wilde...Heb net inderdaad de 1 stap op 0 gezet bij de NS cargo. Maar die moet nu even de verdomhoek in met z'n delta decoder
Inmiddels weer terug bij het oudje DHG 500 met lopi 3.0: lokje doet inmiddels wat die moet doen!!! ontkoppelt draait een rondje, koppelt weer aan met een extra kadeetje(of kadetje)op stand 3 van 1,5 sec., maakt een rondje en begint opnieuw. Gelukt dus. Wat ik nog niet snap hoe de afstand die koploper zegt door te rijden berekend wordt. Is dat van het begin van de stopmelder? Bedankt voor de tip van de snelheid. Zal bij de reeds geijkte loks de eerste twee stappen op nul zetten.

groet Hennie

update: moet je voor iedere lok een aparte rangeer route maken of zijn er slimmigheden te bedenken. Treinlengte varieert natuurlijk. Of wil ik nu teveel van het goede?

Bewerkt door Populier op 02 jun 2010 15:12:10
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  15:23:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb voor elke lok een eigen vaste route, gezien dat de loks niet dezelfde rijeigenschappen hebben, en zo kun je alles netjes per loc afstellen.

Je kunt bv, als je de trein laat ontkoppelen, de treinlengte en treintype opslaan, en de ontkoppelde lok een andere treintype geven, welke weer is aan gemaakt in onderhoud locomotieven.
Een losse lok heeft een andere rijeigenschap dan een lok met een lange sleep erachter
Je maakt in onderhoud locomotieven bv een treintype aan losse lok DHG500 met zijn eigen rijeigenschappen, denk aan optrekken en vertagen

Als je de wagons weer gaat halen met dezelfde lok of met een andere lok, haal je de lengte en treintype op uit het blok.

In mijn date base is er een lokwissel te volgen.
Zet de E111 in blok 15, sleep deze naar blok 12 ( deze gaat pas rijden als blok 13 bezet wordt door treintype BR151 los.)
Zet de BR-151 in blok 2 en sleep hem naar blok 4.
Klik schakelaar lokwissel BR151 aan en kijk wat er gebeurt.
Wel bij Br151 een treintype kiezen bv kolen lang en in de rijwindow bv 55 cm invoeren. Dan gebeuren er de dingen die jij ook wilt.

BR151 met treintype kolen lang wordt BR151 los.
E-111 losse lok wordt treintype kolen lang na het aankoppelen

Grt Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 02 jun 2010 15:27:56
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina