Auteur |
Onderwerp |
|
lou
Netherlands
36 berichten |
Geplaatst - 15 nov 2009 : 13:10:23
|
Hallo allemaal,
Ik ben weer iets verder met de bouw van mijn baan. Ik ben bezig met het installeren van een Marklin draaischijf 7286 met een LDT TT-DEC decoder. Ik rijdt met een CS1 reloaded (ESU). Bij het definiëren in KL is een een keuze uit 48 te kiezen sporen. Op de Cs1 kan ik maar 24 sporen definiëren. Ik gebruik in de CS1 adres 255 en in KL 15. Dit zou goed moeten zijn vlgs. de handleiding. De Draaischijf is bestuurbaar door zowel de CS1 als door KL. Ik krijg het met geen mogelijkheid vor elkaar om de schijf op de juiste plaatsen te laten stoppen met uitzondering van spoor 1, aansluitnummer 3. Kan iemand mij helpen waar ik in de fout ga?? Ik voor mijn DB toe, misschien dat iemand ook even kan kijken of de instellingen voor Kl goed zijn gedaan. Ik heb de instellingen zo ver gedaan t/m de wisselstraten. Bij voorbaat reeds veel dank,
Groet,
Lou Cremers
Download Attachment: zolderbaan2.bck 78,64 KB
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 18 nov 2009 : 18:06:08
|
Hallo, Heeft er niemand een idee??
Groet,
Lou
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
walter delmee
Netherlands
51 Posts |
Geplaatst - 18 nov 2009 : 18:55:50
|
Hallo Lou,
Zoals ik het nu kan zien,heb je aan blok 37 de draaischijf, ook de blokken 35 en 36 gekoppeld. Bij het selecteren van de wisselstraat, bv van 36 naar 37, selecteer je ook gelijk blok 35 mee. Zo ook van 35 naar 37 dan selecteer je 36 mee. M.i. kan dit dan zo niet werken. Dit geldt ook voor de 3 poten aan de draaischijf. Hier moeten ook blokken aan gekoppeld worden. Verder zal je in onderhouden blokken de vinkjes moeten plaatsen van blok, naar blok. Loop alles nog een rustig na.
Groeten Walter Delmee
|
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 19 nov 2009 : 12:41:20
|
Beste Walter,
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat er nog diverse zaken moeten worden ingesteld, echter, dit wilde ik pas doen als de draaischijf op de juiste wijze reageert in KL. Ik heb nu diverse malen middels de LDT decoder de schijf via de CS1 geprogrammeerd. Ik heb de sporen gekozen die KL aangeeft in de layout (eigenschappen) Dus spoor 3 fysiek op de schijf komt overeen met de layout in KL (spoor 3) en op de CS1!! Ik zet de schijf middels de turn knoppen op spoor 3, toets spoor 3 aan op de CS1, selekteer "input" en zo verder met de andere sporen. Na het prgrammeren de "end" toets. De LDT decoder geeft aan dat het programmeren is afgesloten. Echter als ik dan vlgs KL de schijf naar een bepaald spoor verwijs, draait de schijf niet naar het juiste spoor. Wat doe ik fout??
Groet , Lou
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 21 nov 2009 : 23:13:01
|
Beste Walter,
Ik heb de draaischijf nu werkend. ij draait nu tenminste naar de goede sporen binnen KL. Verder heb ik de DB aangepast. Ik denk zelf dat ik een eind in de goede richting zit. Met rijden in de test modus met een meelopende logging zie ik vlgs mij maar een fout.. ik denk dat de loks niet allemaal goed de draaischijf AF-rijden maar dat moet ik in de praktijk nog testen. Ook moet ik nog uitvinden hoed de loks in het midden van de schijf moeten stoppen. Misschien een tip?? Ik voeg de DB bij, misschien zou je nog eens willen kijken??
Alvast bedankt,
Lou
Download Attachment: zolderbaan2.bck 82,66 KB
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2009 : 19:01:24
|
Hallo, is er echt niemand op dit forum die mij kan helpen???
Het gaat mij erom dat KL (of het de CS1) niet de juiste sporen selecteert bij het testen van de draaischijf. Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd. Ik krijg het echt niet voor mekaar. Het programmeren van de LDT decoder gaat goed, echter in koploper worden niet de juiste sporen gekozen. Bij het aanklikken op de draaischijf tekening in het banenplan draait de schijf wel naar een fysiek spoor echter niet het juiste!! Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!!
Voor de tekening vaan de draaischijf heb ik de DB bijgevoegd!!
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
Download Attachment: zolderbaan2.bck 83,45 KB
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2009 : 19:23:59
|
Lou
Heb je de tekening in Koploper precies zoals de aansluitingen op de draaischijf zijn; ik bedoel de juiste hoek ten opzichte van de door jou gekozen nul-positie, anders kom je inderdaad verkeerd uit. De niet aangesloten sporen tellen daarbij ook mee! Wat betreft het stoppen op de draaischijf staan er in de speciale helpfile over de besturing van de draaischijf (te vinden op de site van Pahasoft) twee methoden. Je kunt kiezen voor doorrijden in cm of werken met een lichtsluis op de schijf. Beide technieken staan uitgebreid in de bedoelde files.
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2009 : 19:35:39
|
Hallo,
Detekening zou overeen moeten komen met de sporen op op de baan. Spoor 1 is het spoor met een spoor aan de overkant. Dit is ook zou ingesteld op de decoder. Bij het programmeren van het referentie spoor 1 draait de schijf in programmeer modus ook keurig naar spoor 1.
Ik weet echt niet waar ik het nog moet zoeken!!
Groet,
Lou
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2009 : 19:56:58
|
Lou
Probeer eens om de aansluitnummers op volgorde te houden; Ik denk dat daar je probleem zit. Aansluitnummer 1 = spoor 47; aansluitnummer 3 = spoor 1 etc. Ik zou proberen spoor 1 ook aansluitnummer 1 te geven en dan rechtsom door te nummeren. Spoor nummer 47 wordt dan aansluitnummer 4
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2009 : 17:49:01
|
Ik heb de sporen verandert in de volgorde van programmeren van de decoder. Te beginnen bij spoor 1 en dan verder. Helaas helpt dit ook niet. Ik heb het idee dat het met de CS1 te maken heeft. Ik heb de handleiding van de CS1 er nog eens op nagelezen, en inmiddels ook al een mail gestuurd naar ESU en naar Littfinski. Ook al contact gehad met Jaap Kramer waar ik die LDT TT-DEc gekocht heb, maar deze kon mij ook niet helpen!! Ik zie in het display van de CS1 ook geen beweging van de schijf als deze naar een ander spoor draait, zoals je bij de wissels kunt zien of deze krom of recht staan.Heeft er nog iemand een idee die met een CS1 en een LDT tt-DEC rijdt. Ik weet het echt niet meer!! Ik hoop dat iemand een oplossing voor mij heeft.
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2009 : 22:10:38
|
Na veel vragen,uitzoeken en enkele tips van de heer Littfinski en ESU, is mijn Draaischijf nu te besturen in KL. De schijf draait eindelijk naar de goede sporen. Ik heb het document van de heren Bagchus en Moerman als leidraad gebruikt op de schijf op te nemen in het automatisch rijden.
Ik weet zeker dat er fouten in mijn DB zitten want er gaan enkele zaken niet goed. Ik kan echter zelf geen fouten ontdekken. Ik voeg mijn DB toe.Vanuit blok 17 naar 36 en vervolgens naar de draaischijf gaat goed alleen stopt en keert de lok niet in de blokken 38 39 en 40.
Vanuit blok 17 naar 35 eb verder naar de draaischijf gaat het fout. De schijf draait niet tijdig naar het juiste spoor,pas als de lok reeds lang van de baan (omdat de anders tegen de draaischijf aanrijdt) is begint de schijf te draaien.Volgens mij zijn de instellingen van beide blokken identiek. Zouden jullie eens naar de DB willen kijken waar er eventueel missers in zitten??
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
Download Attachment: zolderbaan2.bck 84,06 KB
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
Han
Netherlands
106 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 11:18:49
|
Lou,
Hoewel ik mijn schijf met een andere decoder aanstuur heb ik een poging gewaagd.
Ik heb in de bijgevoegde database een vaste route gemaakt voor de rangeerloc vanuit 17 ,via spoor 35 naar draaischijf en dan achteruit naar spoor 40 en dat doet hij ook keurig .Bij de draaischijf eigenschappen kun je instellen dat de schijf ongeveer net zo snel draaid als op de baan hierdoor wordt de schijf pas vrijgegeven op het moment dat hij ook werkelijk op het aansluitende spoor staat.
Nogmaals ik heb geen verstand van de LDT decoder maar wat mij wel opviel in de logging van wisselopdrachten dat hij een paar maal de zelfde wisselstand aangeeft bij de opdracht om te gaan draaien.
MVG,
Han
Download Attachment: 2009112622933.bck 84,71 KB
|
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 14:47:43
|
Lou
Zoals Han ook schreef is het verstandig de snelheid van het draaien op het scherm in overeenstemming te brengen met de werkelijke snelheid. Zeker als je geen bezetmelder tijdens het draaien hebt geactiveerd. Je doet dit door een volledige omwenteling van de draaischijf te meten en te delen door het aantal mogelijke posities van de schijf. Dit getal geef je dan in Koploper op als simulatie tijd. Je vindt dit in eigenschappen draaischijf in het baanontwerp scherm. Tevens kun je daar zien bij het instellen van de wisselstraten over de draaischijf dat de positie niet altijd goed is gekozen. Je komt hier door tijdens het opgeven van een wisselstraat ook met de rechter muisknop de schijf te selecteren en dan "aanvullend voor wisselstraat" te kiezen. Dit moet je doen voor elke mogelijkheid en apart voor beide richtingen. Je zult dan zien dat in jouw database een aantal richtingen niet goed geselecteerd zijn. Hier kies je ook voor de richting waarin de draaischijf wordt verlaten. Denk er aan dit ook bij loc eigenschappen op te geven.
Ik heb de veranderde file bijgevoegd dan kun je die vergelijken met je eigen file.
Download Attachment: 20091123185829.bck 84,3 KB
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 22:54:53
|
Beste Barend, Han, Heel hartelijk bedankt voor jullie reactie. Ik heb jullie adviezen gelezen en voor zover nodig uitgevoerd. Helaas heeft e.e.a. niet het tot het gewenste resultaat geleid Het loopt op dit moment voor geen meter. Vanuit blok 17 naar 36 en vervolgens naar 37 wordt de draaischijf wel geschakeld naar het juiste spoor echter de lok stopt halverwege de draaischijf, staat dus voor de helft op de schijf en voor de andere helft op het aansluitende spoor. DE afstand van het einde van de bezetmelder vanuit de blokken 35 en 36 en vanuit de blokken 38 39 en 40 is 26 cm tot het midden van de schijf. Dat ging gisteren nog goed.Vanuit 17 naar 35 wordt de schijf helemaal niet geschakeld, de lok rijdt op minimum snelheid aan naar de draaischijf. Hij is bij de instellingen zoals ze nu staan veel te vroeg bij de schijf. Als ik de lok even tegenhoud wordt na een aantal seconden de schijf geschakeld naar het aansluitende spoor waarop de lok aan kwam rijden Verder keert de lok niet op de sporen 38-39-40!!
Beste Paul zou jij ook eventueel even tijd hebben om naar de DB te kijken?? Misschien zie jij wel direct wat ik fout heb gedaan of hoe het anders zou moeten.
Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp!!
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
Download Attachment: zolderbaan2.bck 84,32 KB
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2009 : 23:21:04
|
Lou,
Voor mij is een draaischijf al zo lang geleden dat ik het ook zelf niet precies weet.
Wat ik wel vreemd vind is: onderhouden blokken / blok 37. Komend uit35 of 36 dan moet je keren voor blok 38,39 en 40. Het is toch gewoon rechtdoor rijden? Op de terugweg keer je niet.
Ik mag toch ook wel hopen dat jij experimenteert met locs die echt geijkt zijn? Niet alle locs zijn geijkt en deze geven zeker onvoorspelbaar gedrag bij doorrijden (en leren remmen!).
Mvg, Paul. |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 07:26:38
|
Goede morgen Paul,
Inderdaad de vinkjes bij keer lok naar 38,39 en 40 moeten weg. Niet goed nagedacht!! Ik heb speciaal voor het testen m.b.t. de draaischijf een lok opnieuw geijkt, zeker met het oog op het doorrijden van een aantal cm. na het vrijkomen van de bezetmelder 59!! Is het mogelijk om een virtuele bezet-melder te gebruiken voor het bezet-melden van de draaischijf?? Staan alle verdere instellingen goed?? Als dit zo is moet ik het in de techniek (bezet-melders of de Littfinski decoder) gaan zoeken!!
Paul een aantal weken geleden hebben wij gesproken over lichtsluisjes. Ik heb inmiddels een leverancier gevonden in Duitsland die deze sluisjes in zijn programma heeft. Er zijn enkele kleine modificaties aan gemaakt. Ga deze vandaag testen.
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 08:42:39
|
Lou,
Ik vind zelf het doorrijden in CM niet betrouwbaar genoeg om treinen ergens precies te laten stoppen.
Ik zie verder geen vreemde dingen in je database (op het eerste gezicht). Ook in testmode zie ik dat het doorrijden op de draaischijf goed werkt: 26 cm + de helft van de loc lengte (onderhouden locomotieven).
Paar gedachtes: - Ligt van buitenaf de draaischijf gezien het begin van bezetmelder 59 wel allemaal op dezelfde afstand? - komt de bezetmelding wel meteen door? (misschien makkelijk te checken door even een speciale actie aan te maken voor bezetmelder 59 en hieraan een geluidje te koppelen) - De locs die geijkt zijn, die zijn toch wel van een decoder voorzien incluis cruise controle? - Als je ijkt zit er dan grote verschillen in tussen vooruit en achteruit rijden? - wordt de loc wel helemaal gedetecteerd? Ik bedoel hier dus als het geen verschil (qua plaats) uitmaakt met bezetmelders activeren of de locomotief vooruit of achteruit rijdt.
Meer kan ik ook niet bedenken. Als de bezetmelder werkt, dan lijkt het mij niet dat je moet zoeken bij deze hardware.
Mvg, Paul. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 09:34:56
|
Hallo Lou en Paul,
Bij blok 35 uit blok 17 is melder 59 ook als stopmelder gebruikt en ook bij blok 36 uit blok 17 is melder 59 als stopmelder gebruikt.
Kan dit geen roet in het eten gooien.
Jan. |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 09:52:12
|
Jan,
Als dit zo is, dan kan dat zeker. Ik heb niet zover gekeken. Bedankt!
Mvg, Paul. |
|
|
bverbiest
Netherlands
101 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 13:13:53
|
Lou
Wat ook nog belangrijk is of je het ijken ook tot lage snelheidstappen doet. Ik deed dit aanvankelijk tot 40km/h en kreeg daarna bij het rijden op de draaischijf (en elders) waar ik een max van 25km/h had opgegeven vreemde verschijnselen met doorrijden. Dit bleek te berusten op de berekening die Koploper dan maakt voor de lagere stappen en deze kwamen niet overeen met het werkelijke gedrag. Een trein waarvan Koploper dacht dat deze 10cm door reed deed dat in werkelijkheid maar 2 of 3 cm. Na veel puzzelen ontdekte ik dat na ijken tot 10km/h dit probleem verdwenen was. Het ijken duurt wel langer maar het rijden op rangeersporen en de draaischijf is nu perfect.
Wat betreft je opmerking over het gebruik van een lichtsluis wil ik nog eens verwijzen naar het document op de site van Pahasoft wat automatiseren van de draaischijf beschrijft. Hierin staat een gemoduleerde infrarood sluis beschreven die perfect werkt.
Met vriendelijke treingroet, Barend Verbiest |
|
|
lou
Netherlands
36 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2009 : 08:21:59
|
Beste, Jan, Paul, Barend, Han, Walter
Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen. De meeste zijn reeds verwerkt, maar het loopt nog niet zoals gewenst. Mede met hulp van Rene Bagchus ben ik nu een eind verder maar er zijn nog wat problemen met het correct stoppen op de schijf en het afrijden van de schijf. De lok rijdt te vroeg van de schijf, m.a.w. als de schij nog draait rijdt de lok reeds weg. Paul alle decoders zijn redelijk nieuw en van ESU (lokpilot) of mfx decoders. Bezetmelder 59 ligt inderdaad overal 26 cm, vanaf het midden van de schijf. Ik ben het weekeinde bezig geweest een gedeelte van het schaduwstation te overdekken. Ik heb ruimte gekregen om een ovaal met een diameter van 3.50 te leggen. Ik heb dit gerealiseerd speciaal om alle loks opnieuw te ijken. Ik doe dit omdat uit jullie reacties bleek dat het erg belangrijk is dat alle loks juist zijn geijkt.
Gisteravond begonnen met ijken. 1 lok ging goed. De lok rijd netjes over de BM met op ieder ijkpunt een optisch signaal. Lok is geijkt op 28 stappen. Hierna liep het niet meer, althans in mijn optiek. Ik wilde een "krokokdil" ijken. maximaal 120 km. Ik heb een "ijk-traject" op het rechte stuk van de ovaal 1300 mm. bezetmelders van 1 recht c-railstuk.De lok heeft een ESU decoder met 128 stappen. Ijken op 28 stappen. Na stap 4 rijdt de lok een heel rondje door, om vervolgens over bezetmelder heen te rijden, te stoppen naar bezet,elder 2 te rijden, ijksnelhijd is dan 19 km. lok stopt weer na BM 2 en rijdt weer naar BM 1 ijksnelhijd 43 km. dit doet de lok met oplopende snelheid voor ieder volgende ijkpunt. Ik heb dit ook nog met een andere lok geprobeerd, met een identieke decoder, met hetzelfde resultaat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft??
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
MARKLIN C-RAIL, CS1 RELOADED (ESU) LAPTOP VISTA PROFESSIONAL |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 03 dec 2009 : 12:32:30
|
Hallo Lou,
Voordat je de snelheden gaat ijken is het verstandig eerst de maximumsnelheid goed in te stellen. Met CV5 kun je je bepalen wat de maximumsnelheid is. Ik stel deze altijd zo af dat deze in de buurt ligt van de werkelijke maximum snelheid van de loc of overeenkomt met de maximumsnelheid waarmee ik op de baan wil rijden. Veel locs hebben van huis uit hyperHSL snelheden en dan heb je ook enorme uitloopstukken nodig. Daarom is het belangrijk dat eerst goed in te stellen. Vervolgens kun je dan vanaf die maximumsnelheid terug gaan ijken naar lagere snelheden. Ik gebruik zelf overigens altijd maar 28 stappen, dat is in het algemeen fijn genoeg. Als je maximum snelheid bijvoorbeeld 120 km/uur is dat bij 28 stappen ongeveer 4 km per stap. Ik vind dat netjes genoeg. Bij 128 stappen kom je dan op 1 km per stap, dan kun je wel heel fijn geregeld rijden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 03 dec 2009 12:35:03 |
|
|
|
Onderwerp |
|