Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 670 / Bezoekers Vandaag: 9745
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gebruikt K. ook weleens een alternative route zonder noodzaak?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 04 nov 2009 :  19:15:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, het lukt niet.
Ik heb het vensterje ''Tool Wisselstraten ,en 2 gekozen.
Wat ik ook selekteer en dubbelklik met de RM ,alles blijft staan.

Vanmiddag heb ik Pauls idee gevolgd en met de comm. logging gereden.
Het is een keer weer gebeurd,en ik heb geen melding in de logging meer gezien. Wel een keer, dat wissel 1 bediend zou zijn.Maar wsl 1 bstaat bij mij niet ,ivm de telling van de Multi Maus en K.
Als ik een willekeurige wissel met de Roco M. Maus bedien, staat dat ook niet in de comm. logging.
Er hebben steeds 2 eloks rond gereden over dezelfde vaste route en ik heb een testlampje over de wisselspoel gezet ,(Dat in de afbuigende stand voor de wissel brandt), verder zat ik met een hand aan de noodknop, om meteen te kunnen zien hoe de situatie was . Maar het testlampje heeft niet een keer gebrand.
Het commando om de wissel om te zetten komt wss dus niet van K. af, ik verdenk zelfs een beetje de M.Maus.
Vanavond nog een uurtje verder testen.
Ik hoop dat ik het duidelijk verteld heb.
Vr gr, Peter

Bewerkt door Peter Kleton op 04 nov 2009 19:17:42

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 nov 2009 :  20:26:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

oei ik heb het laatste deel verkeerd uitgelegd, shame on me, excuus.

In de alternatieve wisselstraat 2, is alleen een lijn geselecteerd, aangeklikt tussen wissel 43 en 45, deze lijn nogmaals aanklikken en de alternatieve wisselstraat is weg,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 04 nov 2009 :  21:47:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Ja ,nu is de gele lijn wel weg.
Geeft niets, dat je je vergiste.

Maar ik vertrouw de zaak hier niet meer. Vanavond had ik weer een vreemde gelijksoortige situatie in het onderste schaduw station, daar was ook een lok in een ingestelde route, die dus geel was, toch halverwege anders gereden, omdat er een wissel omging in die route.
Het lijkt wel of K. zich ''bedenkt'' bij het maken van een route, want ook hier is het een alternatieve route, die onverwachts gekozen wordt. Het nare is ook hier, dat K. de terugweg naar de reguliere weg niet instelt, zodat de lok opeens op een spoor rijdt dat niet is igesteld, waarna K. op zijn beurt de trein kwijt raakt, en het een spooktrein is geworden.
Sorry Paul, ik zeg wel K. maar ik weet helemaal niet of die het is.
Ik begrijp er niets meer van.
Vr gr, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 nov 2009 :  22:46:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

ik ben aan het kijken naar bezetmelder 78,8 deze bezet blok 24 en is tevens de stopmelder in blok 24. Echter geef je aan dat je de wisselstraat (als voorbeeld 24 naar 41) al vrijgeeft op dezelfde bezetmelder, dit staat ingeprogrammeerd bij vrijgave wisselstraat. Hier staat een vinkje dat de wisselstraat altijd vrijgegeven moet worden op bezetmelder 78,8 en deze bezetmelder ligt zelfs nog voor de wisselstraat. Ik kan mij voorstellen als er tevens een trein op een parallel spoor rijdt, deze dezelfde overloopwissel, die immers reeds vrijgegeven is, kan reserveren in een andere wisselstraat.

Kort en goed, naar mijn mening moet het vinkje weggehaald worden bij "vrijgeven altijd na bezetmelding".

Ik vrees dat deze situatie op vele plekken in jouw baanontwerp voorkomt, succes !

met vriendelijke groet,

Walter

Edit Walter geprobeerd bericht leesbaar te maken.

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 04 nov 2009 23:31:51
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  12:42:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Walter,
Ik heb alle vinkjes weggehaald.
Ik had ze gezet ,omdat ik in een aantal gevallen dacht, dat als de wsl straat eerder vrijkwam, er eerder andere treinen langs konden.
Dat was verkeerd gedacht.
Bedankt voor je aandacht en moeite.
Vamiddag weer proefrijden.
Vr gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  18:22:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Peter,

ben benieuwd, of het nu opgelost is,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  21:13:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Wim R. heeft nog wat tips gegeven ,wat vooral inhield dat ik een halfuur lang van alles over bezetmelders die wisselstraten vrijmaakten heb weggehaald. Verder ook wat basisinstellingen over de besturing van wissels.
Vanmiddag en straks nog weer even testen, voor ik rijtuigen achter de loks ga hangen.
Vr Gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  21:48:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Waarom op deze manier aanpakken. Je haalt zo nooit het probleem boven water. Als het een paar avonden goed werkt zonder fouten dan neem je aan dat het weg is, maar zeker weten doe je het nooit. Jammer, dan weet je dus ook nooit waarom gebeurde en kan het in de toekomst door zaken weer in te vullen opnieuw optreden.

Het is toch eerst een kwestie van 4 ogen hebben en kijken wat er op de baan gebeurd en wat er staat en gebeurd op het scherm. Hier zou je volgens mij veel verder mee komen dan nu als een gek proberen aam te passen. Ik neem aan dat je zoals je het hebt ingevoerd er wel een idee achter gehad zal hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina